Yangın ve Güvenlik Dergisi 233. Sayı (Eylül 2022)

23 YANGIN ve GÜVENLİK • Eylül / 2022 Dolayısıyla, dumanı belirlenmiş duman bölgelerine hapsetmenin bir yolu olarak yeni bir ayarlı çapraz acil durum havalandırma sistemi önerilmektedir. Tam den- geli çapraz havalandırmanın aksine [6], ayarlı çapraz havalandırma kanalı delikleri, yangının kaynağının yeri, tünelin kademesi ve trafik akışının yönüne dayalı olarak belli yerlerde temiz hava tedarik etmek ve dumanı dışarı atmak üzere yerleştirilmiştir. Bu senaryolarda, bir dizi farklı hava akış hızları kullanılabilir. Ana tünellerin deney yapı- lan bölümlerindeki yangınların çıkardığı dumanı kontrol etmede çapraz havalandırma stratejilerinin etkinliğini incelemek için tam ölçekli deneyler yapılmaktadır. Trafik akışının yönü ya aşağı doğru ya da yukarı doğru- dur. Yangının aşağı (akış) yönüne doğru seyreden sürücüler, kendi arabaları aracılığıyla kaçmakta serbestken, yangının kaynak yerine doğru seyreden sürücülerin tüneli yürüye- rek tahliye etmeleri gerekir. Trafik akışı yukarı doğruysa, duman hareketinin ve tünelde bulunanların tahliye yönü tam tersidir. Tüneli işgal edenlerin tüneli tahliye etmesi iyi olacaktır. Tam tersine, trafik akışı aşağı yönde ilerliyorsa, duman yangının kaynağı yönündeki tünel sakinleri için muhtemelen bir tehdit teşkil edecektir. Dolayısıyla, tünel- lerdeki duman yönetiminin tasarımı, trafik akışının yönünü ve tünelin kademesini göz önünde bulundurmalıdır. 2. DENEY DÜZENEĞI 2.1.Tünelin tarifi ve havalandırma sistemi Gerçek karmaşık bir yol tünelinde alan deneyleri Şekil 1’de resmedildiği gibi yapılmaktadır. Ana tünel, 2,8 km uzunluğunda tam oval bir tüneldir. Bir takım alt tüneller ve yan hatlar ana tünele bağlanmıştır. Şekil 1’de gösterilen ana tünelin sarı kısmı (K1+200’den K1+680’e kadar) deneyin yapıldığı dölüm olarak kullanılmaktadır. Bu pro- jede kullanılan tüm tüneller, tek yönlü yol tünelleridir [7]. Tünelin deney için kullanılan kısmının enine kesiti Şekil 2’de gösterilmiştir. Tünelin deneyde kullanılan bölümünün ayrıntılı özellikleri Tablo 2’de verilmiştir. Tablo 1. 5 yıl içerisinde Çin’de inşa edilen karmaşık yol tünelleri Şekil 1. Tünelin şematik diyagramı Şekil 2. Ana tünelin enine kesitinin şematik görüntüsü (boyutlar mm olarak gösterilmiştir) Beijing Financial Karmaşık Tüneli Pekin Olimpik Parkı Karmaşık Tüneli Beijing Tongzhou Bölgesi Karmaşık Tüneli Beijing Aonan Karmaşık Tüneli Chongqing Jİefangbei karmaşık Tüneli Chengdu Dayu karmaşık tüneli Zhengzhou Dongxin Bölgesi tüneli TÜNELİN ADI TÜNELİN UZUNLUĞU ALT TÜNELLERİN SAYISI Ana tünel 1600m, alt tünel 600 m Ana tünel 5500m, alt tünel 1970m Ana tünel 1500 m, alt tünel 1450 m Ana tünel 1720 m, alt tünel 1090 m Ana tünel 2800 m, alt tünel 1705 m Ana tünel 2800 m, alt tünel 2765 m Ana tünel 2918 m, alt tünel 8082 m 4 25 8 4 11 8 15 ÇEVİRİ MAKALE

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=