Yangın ve Güvenlik Dergisi 233. Sayı (Eylül 2022)
36 YANGIN ve GÜVENLİK • Eylül / 2022 terdi. Bu yüzden, nümerik analiz, küçük ölçekli deneylerde elde edilemeyen durumların yangın parametrelerini ince- lemenin bir aracı olarak kullanılmıştır. Wu ve diğerleri [20], orta avlu tarzında bir metro istas- yonunda tavanın altındaki duman sıcaklığını farklı yangın kaynağı konumlarını göz önünde bulundurarak incelemek için CFDmodellemesini kullandı. Simülasyonun sonuçları, Alpert, Heskestad ve McCaffrey tarafından geliştirilen ve her biri farklı bir alan geometrisine ve yangın konumuna uyarlanmış olan üç kuramsal modelle doğrulandı. Nümerik simülasyon Zhang ve diğerleri tarafından da kritik hız üzerinde tünelin eğriliğinin etkisini incelemek için kullanıldı [21] ve bu yangın parametrelerinin tüne- lin yarıçapından güçlü bir şekilde etkilendiğini gösterdi. CFD sonuçları, yazarların önerdiği analitik formülle aynı doğrultudaydı. Huang ve diğerleri [22], bir metro tünelinin hava- landırma kanallarından geçen havanın hızını incelemek için CFD modellemesini kullandı. Her bir tünel hattının bireysel havalandırma kanallarındakinden daha küçük bir havalandırma hızına sahip olduğu görülen birleşik hava- landırma kanallarına dayanarak çift hatlı bir metro tüneli için yeni bir havalandırma yöntemi önderdiler. Sonuçlar, sadece nümerik analize dayanıyordu, herhangi başka bir doğrulama kullanılmadı. Kazemipour ve diğerleri [23], nümerik deneyler ara- cılığıyla havalandırma ekipmanının performansı üzerinde yangının yarattığı sonuçları inceledi. Bu sebeple, yangın yerine yakın mesafede tünelin yangınının yalnızca kay- nak yönüne yerleştirilmiş turbo fan motoru ve dumanın içine yerleştirilmiş turbo fan motoru olmak üzere iki dizi simülasyon gerçekleştirdiler ve sonuçları tünel tam ölçekli deneylerden elde edilen verilerle karşılaştırarak %5-15’lik doğrulukta çok iyi bir mutabakat sergilediler. Bir dizi tam ölçekli nümerik simülasyon Shaogang Zhang ve diğerleri [24] tarafından farklı tren uzunlukları ve boylamasına havalandırma hızlarında metro tünelinde duman geri tabakalaşma uzunluğu incelemek için Yangın Dinamik Simülatörleri (FDS) kullanılarak gerçekleştirildi. Simülasyon sonuçları, tren uzunluğunun duman geri tabaka oluşturması üzerinde göz ardı edilmemesi gereken büyük bir etkiye sahip olduğunu gösterdi. Ebatsız analiz ve simülasyon sonuçlarına dayanarak küresel bir korelasyon modeli önerildi. Limao Zhang ve diğerleri [25], mevcut güvenli çıkış süresi, gereken güvenli çıkış süresi, nümerik simülasyon ve çok nitelikli karar analizini birleştiren siste- matik karma bir yaklaşım geliştirerek metro istasyonunda yangın güvenliği risk değerlendirmesini destekledi. En kötü yangın senaryolarını keşfetmek için, farklı ısı salınım hızları ve yangın yerlerine sahip dört nümerik simülasyon gerçekleştirdiler. Dolayısıyla, nümerik modelleme, genel risk değerlendirmesinde önemli bir araç olarak görev yaptı. ÇEVİRİ MAKALE
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=