Yangın ve Güvenlik Dergisi 24. Sayı (Mart-Nisan 1996)

koymakta güçlük çekebilir. Kontroller sırasında bir promosyon sağlanması yönetim desteği ve personel değerlendirmesi gerektirir. Yönetim verdiği yazılı ya da sözlü talimatlarla kontrolleri destekler hatta kendisi yaparsa personelin yardımcı olma oranı yükselecektir. Maaş zamları ile ilgili personel değerlendirmesi kontroller için bir destek sağlayacak ve stratejileri ge li ştirme önerilerine personelin katkısını artıracaktır. Pazarlama Pazarlama, hedef paz a rla rı n seçilmesi, gereksinimlerinin saptanması, talep edilen ürünlerin üretilmesi, hizmetlerin yap ıl ma s ı ve bir bedel karşılığı müşteriye sunularak firmaya bir kar bırakmasını sağlayacak ilkelerden oluşur. Pazarlamacılar da güvenlik pratisyenlerinin karşılaştıkları sorunlarla karşı karşıyadır. Örneğin güvenlik yetkileri üst yönetim kademesinden ve çal ışan bütün personelden gelecek itirazlara karşın koruma hizmetleri satmaya çabalamaktadır. Bir ürünün pazarland ığı çevre sürekli değişmektedir. İş hayatını dışardan etkileyen kuruluşlar makroçevreyi olu şturur. Makro-çevre aynı zamanda demoğrafık, teknolojik, kültürel, ekonomik ve politik faktörleri de kapsar. Güvenlik yetkilileri, koruma hizmetleri satabilmek için sürekli değişen makroçevreye ayak uydurmak zorundad ı r. Demografik istatistikler aile yapısındaki değişiklikleri, toplumun eğitim düzeyini, yaş ortalamasını ve benzer faktörleri etkiler. Eğer iş çevresinde yalnız yaşayan kadınların sayısı yükselir ise, güvenlik yetkilileri onları işletme içinde ve dışında korumak için özel programlar gel iştirebilir. Perakende satış konusunda sürekli değişen ve gel işen teknolojinin sorunlar yaratab il eceği ni güvenlik yetkilileri bilmek zorundadır. Eğer perakende satış merkezinin İngilizce konuşan müşterilerinde bir artış olur ise, perakendeci onlarla i l eti şim kurabilmek için değişi klikler yapmak zorundadır. Basit bir örnek olarak hırsızlığı caydırmak için yazılan afişler, hem Türkçe hem de İngilizce hazırlanabilir. Ekonomik krizler genellikle güvenlik bütçelerinde kısıntıya gidilmesine yol açar. Azınlıkların çalıştırılmaması ya da bir malın satılmaması için yapı lan toplu gösteriler gibi değişik politik faktörler planların değiştirilmesine neden olabilir. Güvenlik yetkilileri, daha etkili bir koruma sağlamak için, çeşitli pazarlama kavram ve stratejilerini uygulamaya koymak zo rundadır. Pazar bölünmesi gereksinimleri birbirinden farklı olan iki müşteri grubunun ortaya çıkmasına neden olur. Belirli bir pazarlama programı ile bölünmüş bir pazar seçilir ise buna hedef pazarlaması denir. Perakende satış ortamında güvenlik hizmetleri pazarı, tezgahtarlar, veznedarlar, yönetim, müşteriler ve personelden oluşur. Pazarın bütün bu bölümleri için her grubun - - - -- -- ------ YANGIN VE GÜVENLİK gereksinimlerini karşılayacak kendine özgü koruma yöntemleri hedeflenmelidir. Hırsızlıkları önlemek için tezgahtarlara özel bir eğitim verile bilir, veznedarlar karşılıks ız çekler ve sahte kredi kartları konusunda bilgilendirilenebilir, yönetim kayıpların nedenleri ve çözümleri konusunda uyarıl abil inir, müşterilerin aldatılmalarını önlemek için afişler asılabilir ve personelin otoparktaki arabası korunma altına alınabilir. Burada önemli nokta güvenlik konusunun, amaç olarak genel ama kapsam olarak çok farklı olmasıdır. Perakende satış merkezi güvenlik yetkilisi insanların tercihlerini saptamak için temel pazarlama stratejilerini kullanmak zorundadır. (güvenlik yöntemlerine gereksinim duyan çeşitli tüketicileri incelemek, pazarı bölmek, özel programlar hazırlayarak bir pazarı hedeflemek) Pazarlama stratejileri sadece ürünlere değilde hizmet ve yeni buluşlarda da uygulanmaktadır. Pazarlama stratejileri sadece ürünlere değilde hizmet ve yeni buluşlara da uygulanmaktadır. Pazarlama stratejileri güvenlik yetkililerine çok yararlı olacaktır çünkü güvenlik temelinde yeni buluşlar olan bir hizmettir. • Perakende satış konusuyla ilgili güvenlik departm anı aşağıda belirtilen üç basamağı uygulayarak sat ış şansını yükseltebilir. Ne olduğunuzu bilin, ne olmanız gerektiğini saptayın ve pazarlama planı yapın. Pazardaki imajınızı sağlamlaştırmak için kalifiye eleman çal ıştırın ve eğitime önem verin. Ama yine de yönetim desteğe yönetim desteği ve yeterli bütçe şart olacaktır. Fakat maalesef müşteri olabilecek kuruluşl arın büyük bir bölümünde ne yönetim desteği ne de yeterli bir bütçe bulamayacağınızdan, yaratıcı gücünüzü kullanmak zorunda kalacaksınız. Şansınızı yükseltmek için aşağıdaki noktaları inceleyiniz. a) Güvenlik personelinin görünümüne dikkat ederek prezentabl olmalarını sağlayınız. Bu durum saygı uyandıracak ve yardımlaşa olasılığını yükseltecektir. İlk izlenim çok önemlidir ve karşınızdakini etkilemek için bu fırsat elinize bir kez geçer. Tüm güvenlik personelinizin kibar davranışlar içinde olmasına özen gösterin. b) Güvenlik departmanının saygı uyandırmasını sağlayınız. Bu personelinizin doğru kararlar veren işinin uzmanı insanlar olarak tanınmasıyla gerçekleşebilir. c) Perakende satış merkezinde çalışan bütün personeli güvenlik departmanının bir elemanı olarak görünüz. el) Yeni işe alınan elemanların periyodik eğitim ile çevre koşullarına alışmalarını sağlayınız. e) Dahili güvenlik bültenleri hazırlayın ız ya da şirket gazetesinde bir köşe sahibi olunuz. f) Şirketteki eğlence aktivitelerine katılınız. g) Suç işlenmesini önlemeye yönelik toplum programlarına katılınız. • 98 SAYl24 - - - ----------- - --

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=