Yangın ve Güvenlik Dergisi 24. Sayı (Mart-Nisan 1996)

,,,. ~ knik bilgiler O. Feridun BAYKAL STFA OGDEN A.Ş. /Eğitim Müdürü 1 1 ALIŞVERIŞ MERKEZLERiNDE il 1 HIRSIZLIKLAR VE GUVENLIK il 1 ONLEMLERI Günümüzde, ülkemizdeki insanların daha iyi şartlar altında yaşamlarını sürdürme ve ihtiyaçlarını giderme istemlerinin değişikliğe uğraması, alışveriş merkezlerindeki uygulamaların da gelişmesine neden olmuştur. Bu gelişmelerin sosyal yaşantımız üzerindeki olumlu etkilerinin yanında, bazı kaygıları da beraberinde ge tirdi ği bi r gerçektir. Bu kaygıların başında alışveriş merkezlerindeki ürün kayıplarının denetlenmesi ve kontrol altına alınması gelmektedir. Meydana gelen bu kayıplar incelendiğinde genel olarak % 1 0'unu satıcı ve muhasebe h ata larınd an kaynaklanan kayıplar oluştururken, %90'ını da hırsızlıkların teşkil ettiği tespit edilmiş tir. Bu hırs ı z lıkların % 60'ını müşterilerin , % 40'ını da çalışan personelin yaptığı hırsızlıklar oluşturmaktadır. Alışveriş merkezlerinde müşteriler tarafından yapılan hırsızlıklardan elde edilen bazı istatistiki bilgilerde; - Cinsiyet durumuna göre, %58 Erkek, %42 Bayan - Medeni haline göre, %14 Evli, % 86 Bekar - Yaş durumuna göre %76 20 yaşın altında, %24 20 yaşın üstünde olduğu gözlenmektedir. Alışveriş merkezlerinde yapılan hırsızlıklar profesyonel ve amatör olmak üzere iki sınıfa ayrılır: Profesyonel hırsızların ; genel hırsızlıkl arın % 1 0'nu yaptıkları, hırsızların bir uğraşı ve meslek olarak gördükleri, piyasada en çok talep edilen ve hemen satılabilen pahalı ürünleri tercih ettikleri, en az iki kişi olarak faaliyet gösterdikleri, çabuk ve etkin bir ------------- YANGIN VE GÜVENLİK şekilde eylem yaptıkları, uyanık, zeki ve normal müşteri görünümünde oldukları, uzun süreli araştll'ma sonrası planlı olarak eylem yaptıkl arı. Amatör hırsızların ise; genel hırsızlıkların %90'ını yaptıkları, hırsızlık yoluyla ihtiyaçlarını giderdikleri, değeri az ve küçük hacimli ürünleri tercih ettikleri, çoğunlukla kendilerini kontrol edemedikleri, hastaltk derecesine varan kişilik ve davranış bozuklukları olduğu tespit edilmiştir. Alışveriş merkezleri içinden uğratılan kayıplar konusunda ise çalışan dört personelden birinin hırsızlık yapmak için fırsat aradıkları saptanmıştır. Tüm hırsızlıklar incelendiğinde ürün hırsızlıklarının para hırsızlığından 7 kat daha fazla olduğu dikkat çekicidir. Çağımızda sosyal ve ekonomik baskılar altında yaşayan insanları hırsızlık suçu işlemeye iten unsurlar yakalanma korkusunun azalması veya hiç bulunmaması, yakalanmayı tahmin edememesi, 49 SAYl24 -----------------

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=