c) Mağaza personel sayısındaki azalma: Mağazalar gerek giderler açısın dan , gerekse self servis mağazacılığın ilkeleri nedeniyle satış personellerini azaltmışl ardır. Böylelikle müşteri mağazada daha rahat dolaşabilmekte, kötü niyeti i ise bu amacını da kolaylıkla gerçekleştirebilmektedir. Mağazada bedeli ödenmeden malın çıkartılması şüphesiz her mağaza için en istenmeyen olayların başında gelmektedir. Mağazalarda gerçekleşen her 100 olaydan 89'u mü şterilerden, 4'ü personelden, 3'ü işletme hatalarından, 4'ü yönetici hatalarından kaynaklanmaktadır. Müşteriden kaynaklanan kayıplar ele alındığında bu tür olaylara yönelen kişiler 3 ayrı tipte karşımıza çıkmaktadır. 1. Anlık Hırsızlar : * Müşteriden kaynaklanan kayıpların büyük bir yüzdesini oluştururl ar. * Alışveriş amacı ile mağazaya gelirler. * Daha çok göze hitap eden ürünleri tercih ederler. * Kasada a ldıkları birkaç malın bedelini ödeyerek, diğer malların bedelini ödemeden dışarı çıkartırlar. 2. Amatör Hırsızlaı:· * Mağazaya alışveriş için değil hırsızlık amaçlı gelirler. * Cazip ve gözlerine kestirdikleri birkaç ürüne yönelirler. * Güvenlik etiketini etkisiz hale getirmek için uzun zaman harcarlar. 3. Profesyonel Hırsızlar: * Büyük ve pahalı ürünleri alıp tekrar satışa sunarlar. * Mağazayı önceden incelerler. * Daha çok koruma sistemi olmayan büyük mağazaları tercih ederler. * Bir mağazaya birkaç kez _!! İrcrler. İ sta tis tik l ere göre kayıp yüzdesinde ilk sıradaki ürünler: Araba parçaları, makyaj ve parfümeri " ürünleri, oyuncaklar, deri r - çanta, cüzdan v.b. f mamüller, konfeksiyon u, mamülleri (etek, ceket, tshirt v.b.), CD ve kasetler, ,...__ gıda (özellikl e çikolata, ..-..--:;..,--- şekerleme v.b.), blue jean kot ve montlar, ithal içkiler, - - - - -- - - - - - - YANGIN VE GÜVENLİK kravat ve aksesuarlar, fotoğraf malzemeleri, yapı malzemeleri, gözlük, saat, kitap, piller, ayakkabı v.b.) Kaba bir hesap yapıldığında çalınan her ürün için eğer kar marjınız % 2 ise 50 ürün % 3 ise 34 ürün % 4 ise 25 ürün % 5 ise 20 ürün % 10 ise 10 ürün % 20 ise 5 ürün daha satılması gerekmektedir. Bu satışlar sadece kaybedilen ürünün yeniden yerine konulması için gerekli olan rakamlardır. Günümüzde büyük marketlerin kayıp yüzdelerinin % 3-5 civarında olduğu bilinmektedir. Bu orana göre kayıpl arın özellikle marketlerde ulaştığı rakamlar inanılmaz düzeylerdedir. Bu nedenle mağazalar bu kayıpların mutlaka önüne geçmek zorundadırl ar. Mağazalardan uygulanacak ürün koruma sistemleri mağazanın ürün çeşitleri, satış tarzına, kasa ve kapı türüne göre farklılıklar içermektedir. Bu nedenle tüm güvenlik sistemi uygulamalarında olduğu gibi mağaza güvenlik sistemlerinde de firmalar müşterilerine cihaz değil çözüm sunarlar. Bu çözüm müşterinin talepleri ile şekillenir ve uygulamaya geçirilir. Konfeksiyon mağazaları, kitap ve müzik mağazaları, kütüphaneler, departmant storeler ile süper ve hipermarketler için birbirlerinden farklı özelliklerde uygulamalar geliştirilmiştir. Bu farklılıkları kısaca özetlersek; Konfeksiyon mağazaları - Bu mağazalarda giriş ve çıkış aynı kapıdan yapılır. - Kasa sayısı 3'ü geçmez. - Müşteri sirkülasyonu çok hızlı değildir. - Konfeksiyon tarzı ürünler satılır. Bu özelliklerde _!!öze çarpan ve çok yaygın olan konfeksiyon mağazalarında kapı çıkışına monte edilen alarm antenleri ile korunması sağlanır. Kasalarda özel alarm etiketi açıcı) arı ( de t acher) ku ll anılır. Ürünler sert plastik etiketler ile kontrol altına alınır. Sert etiketler özel çiviler ile her ürüne tutturulur ve sadece kasalarda bulunan özel açıcılar ile ürünlerden 82 SAYl24 ---------- - -----
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=