Yangın ve Güvenlik Dergisi 240. Sayı (Temmuz-Ağustos 2023)
YANGIN ve GÜVENLİK • Temmuz-Ağustos / 2023 UZMAN GÖRÜŞÜ Dıştan takmalı motor yangınlarının yüzde on b r b r tür yakıt sızıntısından kaynaklanır. Çoğu zaman hortum kelepçe- ler , bağlantı parçalarının etrafından yakıt sızmaya başlayana kadar motor t treş m nden dolayı gevşer. Başlığı çıkarırsanız bunu fark etmek genell kle zor değ ld r. Parlak yakıt hatlarını arayın ve şlenmem ş benz n n bel rg n kokusunu duyun. Gevşek hortum kelepçeler n sıkın veya kolayca hasar gören küçük kl ps t p yse değ şt r n. Hortumları b r bezle ovmak ve koklamak, hortumlar geç rgen hale gel yorsa ve değ şt r lmes gerek yorsa s z uyaracaktır. EOeNWULN 7eVLVDW× Üçüncü en büyük r sk elektr k kablolarından kaynaklan- maktadır. Özell kle s stem esk yse ve/veya ş b lmeyen b r s tarafından tes sat döşenm şse. B r aşırı ger l m veya s stem aşırı yükü kolayca meydana geleb l r. Ayrıca teknelerde korozyon r sk çok daha yüksekt r. Aşınmış b r kablo daha fazla d rence sah pt r, daha kolay ısınır ve kolayca alev alab l r. Dıştan takmalı teknelerde çıkan yangınların yüzde y rm dokuzu motor elektr k s ste- m nde b r yerlerden başlar. Bunların büyük çoğunluğu voltaj regülatöründek veya ona g den elektr k bağlantılarındak b r arıza neden yle başlar. Bu, sonunda yakıtı ve hatta kaporta- nın altındak dumanları ateşleyen b r ısıya veya kıvılcıma neden olur. İy haber şu k , 10 yaşından küçük motorlarda voltaj regülatörler yle lg l yangın vakaları neredeyse yok. Motorlar 10 yılı aştıkça bu yangınları görmeye başlıyoruz ve 15 yıl sonra ns dans öneml ölçüde artıyor. Genel olay hala n speten düşük olsa da, b rçok motordak voltaj regülatörler o kadar pahalı veya değ şt r lmes zor değ ld r. İçten takmalı teknelerde olduğu g b , DC elektr k yangın- larının en büyük k nc kaynağı akü kablolarındadır. Bunların yarısı operatör hatasıdır. Aküler n art ve eks kutup başlıkları- nın yanlış bağlanması örnek olarak göster leb l r. Y ne kutup başlıklarını artı ve eks y çaprazlamak, metal b r aletle kısa kısmına d zel damladığında, sadece 58 °C'de tutuşab l r. Tek b r kıvılcım yeterl d r. Genel olarak, benz nl motor- lar daha büyük b r yangın r sk taşır ve benz n n parlama noktası şaşırtıcı derecede düşüktür. Sızan yakıt hatları veya karbüratör contaları yangın ç n öneml faktörlerd r. Tab k , dıştan takmalı yakıt depoları veya teknede bulunan yedek depolanmış yakıt b donları da yangın r sk oluşturur. Motor ster çten ster dıştan takma olsun, teknelerdek yangınlar genell kle motorun çevres nde meydana gel r. Bunun neden , motorun benz n veya d zel şekl ndek yakıt le ısı veya kıvılcım şekl ndek b r ateşleme kaynağının b r araya gelme olasılığının en yüksek olduğu yerd r. İçten takmalı motorda bu, yangının genell kle teknen n mak ne da res nden çıktığı anlamına gel r. Dıştan takmalı motor- larda, yangınlar genell kle dıştan takma motor kaportasının altında başlar. Bu fark öneml d r. Bu, dıştan takmalı b r teknede motor yangınının daha erken fark ed lmes n n çok daha muhtemel olduğu, çok daha fazla kontrol altına alındığı ve çten takmalı b r tekneye göre kontrol ed lmes n n çok daha kolay olduğu anlamına gel r. Akü ve kablolama dah l olmak üzere DC elektr k s stem nde de yangınlar başlar, ancak bu alanlara hızlı er ş m sağlamak çten motorlu b r teknede olduğundan genell kle daha kolaydır.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=