Yangın ve Güvenlik Dergisi 240. Sayı (Temmuz-Ağustos 2023)
YANGIN ve GÜVENLİK • Temmuz-Ağustos / 2023 ve zlemeler ve basınçlandırma s stemler esasları başlıkların- dan bahsedeb l r z. Yönetmel k ncelen rken lg l maddeler parantez ç nde ver lm şt r. Yangın güvenl k holü gereks n m , basınçlandırma s s- temler ç n öneml olan, ama çok üzer nde durulmayan konulardan b r s d r. Genell kle yapılmadığı takd rde çok daha büyük alanı basınçlandırmak gerekeceğ ç n daha büyük fanlar seç lmes ne, hatta alan hesabının yanlışlığıyla basınçlandırmaya yetecek fan seç lememes ne sebep olmakta- dır. B r kısım projelerde atr uma açılan kovanların basınçlan- dırılması b le sten lmekted r. 34.6-7 maddeler konutlarda özel durum har ç bodrum katlarda, yüksek b nalarda kaçış merd ven yuvaları ve ac l durum asansörler n n önünde yangın güvenl k holünü zorunlu tutmaktadır. Bodrumlarda genelde otopark olduğu düşünülürse yangın güvenl k holü- nün önem daha y anlaşılacaktır. BSYH’ın gerekl l kler ne uymakla beraber, projen n ncelenerek konutlarda da bod- rum har c katlarda stenmes yönetmel k dışı yangın holü steneb lmel d r. Ac l çıkışlar le lg l yönetmel k aks bel rt lmed kçe en az 2 çıkış olması ve çıkışların korunmuş olması gerekt ğ n söyler (39.1). İç kaçış kor doruna veya geç d ne açılan çıkış kapılarının, kaçış merd venler ne açılan çıkış kapılarına eşde- ğer düzeyde yangına karşı dayanıklı olması ve otomat k olarak kend l ğ nden kapanan düzenekler le donatılması gerekmek- ted r (36.1.b.1). Bu maddeler ayrıntı g b görünse de s stem n düzgün şlemes ç n öncel k taşımaktadır. Kaçış yollarında kapalı kapılara göre yapılan basınçlandırma s stemler hesap- ları sadece kâğıt üstünde kalmaması ç n d kkat ed lmes gereken maddelerd r. Basınçlandırılmış kaçış yollarından çıkışların sayısı ve özell kler de gene göz ardı ed lmemes gerekmekted r. Basınçlandırma s stemler sadece hesaplaması öğren len, projeden alan hesabı üzer nden sonuca g d len s stemler olmamalıdır. Bodrum katlarda ve yüksek b nalarda kaçış merd venle- r ne yangın holü konulmasının önem nden bahsed lm şt . Buna ek olarak kaçış merd ven yuvasına ve yangın holüne elektr k ve mekan k tes sat şaftı kapaklarının açılması yönet- mel kçe yasaklanmıştır (41.9). Projelerde yer bulunamayan elektr k ve mekan k şaftları kaçış merd venler ne ve yangın holler ne düşünülmeden konulab lmekted r. Ya da kaçış merd ven olarak tasarlanmamış b r merd ven n sonradan zorunluluğu anlaşılması üzer ne kaçış merd ven ne dönüştü- rüleb lmekted r. Yangın holü koymak ve gerekl fan hesabını yapmanın o merd ven kaçış merd ven yapmadığını b lmek kr t k b r öneme sah pt r. Unutulmamalıdır k bu s stemler konfor şartlarını sağlamak ç n değ l, nsanları kurtarmak ve tfa yen n daha kolay müdahale yapmasını sağlamak ç n- d r. Bu sebeple pazarlığı olmayan gerekl l kler atlanmadan uygulanmalıdır. Asansörler en az 0,1 m olmak üzere kuyu alanının 0,025 katı kadar b r havalandırma ve dumandan arınma bacası bulundurur veya kuyular basınçlandırılır. Merd ven kovan- larında olduğu g b bodrum katlara da h zmet veren asan- sörlere, bodrum katlarda korunmuş b r kor dordan veya b r yangın güvenl k holünden ulaşılması gerekmekted r (62.4). Asansör kapısı, yangın merd ven yuvasına açılamaz (62.6). Asansör le ac l durum asansörünün gereks n mler arasında fark vardır. İk s n n gerekl l kler b rb r ne karıştırılab lmekte- d r. Bu sebeple bundan sonra ncelenecek maddeler n sadece ac l durum asansörler ne a t olduğuna d kkat ed lmel d r. Ac l durum asansörler n n, yapı yüksekl ğ 51,50 m’den yüksek yapılarda en az 1 adet bulunması şarttır (63.2). Ac l durum asansörler önünde, aynı zamanda kaçış merd ven ne geç ş sağlayacak şek lde, her katta 6 m2’den az, 10 m ’den çok ve herhang b r boyutu 2 m’den az olmayacak yangın güven- l k holü oluşturulmalıdır (63.3) ve ac l durum asansörler basınçlandırılmalıdır (63.6). Algılama ve uyarı s stemler kullanımı y ne yönetmel kçe bel rlenm şt r. Yangın algılama ve uyarı s stemler , el le, otomat k olarak veya b r söndürme s stem nden aldığı uya- rılardan b r veya b rkaçı le devreye g rmes gerekmekted r (75.1). Yangın uyarı butonlarının kullanımı konutlar har ç, kat alanı 400 m ’den fazla olan k kat le dört kat arasındak bütün b nalarda, kat sayısı dörtten fazla bütün b nalarda ve dL]eOJe 2tomDtLN DOJ×ODmD sLstemL JeUeNeQ binalar [3] YDS× YNVeNOLùL P %LQD WRSODP NDSDO× DODQ× P ) 1. Konutlar >51,50 - 2 .oQDNODmD AmDoO× %LQDODU >6,50 >1000 3. Kurum %LQDODU× (ğLtLm TesLsOeUL >21,50 >5000 <DtDNO× 6DğO×N TesLsOeUL >6,50 >1000 A\DNtD teGDYL Ye GLğeU sDğO×N tesLsOeUL >21,50 >2000 %Uo %LQDODU× >30,50 >5000 TLFDUet AmDoO× %LQDODU > 12,50 >2000 (QGstUL\eO AmDoO× <DS×ODU 2 >21,50 >7500 7.Toplanma AmDoO× %LQDODU <eme Lome >12,50 >2000 (ğOeQFe >12,50 >2000 0ze Ye seUJL DODQODU× >6,50 >5000 Terminaller > 6,50 >5000 8. Depolar >6,50 >5000 <NseN TeKOLNeOL <eUOeU >6,50 >1000 6eEze Ye me\Ye KDOOeUL EDO×N KDOOeUL et EoUsDODU× metDO \eGeN SDUoD EuOuQDQ \eUOeU LOe EeQzeUL \DQJ×Q ULsNL oOmD\DQ \eUOeU KDULo 2 0etDO LüOeme Ye moQtDM YE \DQJ×Q ULsNL oOmD\DQ \eUOeU KDULo MAKALE
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=