Yangın ve Güvenlik Dergisi 240. Sayı (Temmuz-Ağustos 2023)
41 YANGIN ve GÜVENLİK • Temmuz-Ağustos / 2023 MAKALE 10. Hava besleme noktası çıkış kapısına 3 m’den daha uzak olmalıdır. 11. Asansör kuyularında her 30 m yüksekl k ç n b r bes- leme noktası olmalıdır. 12. Her lob de b r hava besleme noktası olmalıdır. Maddeler ncelend ğ nde standartta yönetmel kten çok daha detaylı maddeler le basınçlandırma s stem ne a t b lg - ler n yer aldığı görülmekted r. Genel b r özetten sonra mer- d ven, lob ve asansör basınçlandırması ve bunların b rl kte olduğu durumlara da r s stemler ncelenmekted r. Kor dor basınçlandırmadan da bahsed lse de bu b ld r de çok kulla- nılmadığı ç n değ n lmeyecekt r. Ç zelge 5. Basınçlandırı- lacak yerler b r veya b rden çok olduğunda basınçlandırma s stemler çalışmasını açıklamaktadır. Merd ven ve asansör kuyuları yangın anında tamamı kapalı kapılar durumunda yaşam alanlarına göre 50 Pa değer nde basınçlandırılırken, lob sadece yangın katında 45 Pa değer nde basınçlandırıl- maktadır. Açık kapılar durumunda gerekl basınç değer daha önce bahsed len basınçlandırma s stem sını arından kontrol ed lmel d r. Açık kapılar durumunda b rl kte basınçlandırılan alanlar aynı hava hacm ne dah l olacakları ç n kend arala- rında b r fark olmayacak ve s stem sını arında ver len değer tüm alanlar ç n geçerl olacaktır. Basınçlandırma s stem tasarlarken d kkat ed lmes gere- ken hususlar standartta yed nc bölümde açıklanmış, hesap yöntemler n n detayları on beş nc bölümde ver lm şt r. Kaçış yollu olarak tasarım stenmes daha yaygındır. Bu sebeple tasarımda d kkat ed lecek huşular kaçış yollarını kapsayacak şek lde ver lm şt r. Kısaca maddeler hal nde sıralandığında: 1. Kapalı kapılar durumunda tüm kaçak oluşturacak alanlar hesaplanmalıdır. Kaçak alanlarına göre gerekl hava bes- leme deb s bulunmalıdır. Emn yet katsayısı olarak en az 1,5 alınmalıdır. 2. Açık kapı durumunda tüm kaçak oluşturacak alanlar hesaplandıktan sonra hava hızı ve basınç kr ter s stem sını arından kontrol ed lmel d r. Buna göre gerekl hava besleme deb s bulunmalıdır. 3. Toplam gereken hava deb s en yüksek olan seç ld kten sonra kanal kayıpları d kkate alınarak 1,15 katı alınarak düzeltme yapılmalıdır. 4. Eğer kullanılacaksa aşırı basınç damper ç n hesaplama yapılmalıdır. Burada öneml olan hava kaçak alanlarının doğru bulun- ması olacaktır. Genelde duvar, pencere ve kapı kayıpları ver l- med ğ ç n standartta yer alan tablolar kullanılmaktadır. BS 12101-6:2005 Standardı Ek-A bölümünde Tablo-A3 kapı, Tablo-A4 pencere, Tablo-A5 duvar ve Tablo-A6 kat kaçak alanları b lg ler n vermekted r. Projeye göre kaçak alanlarının t p tesp t ed l p bu tablolardan çek lmes gerekmekted r. Ek-A bölümü hesaplar ç n gerekl denklemler n de ver ld ğ bölümdür. Detaylı ncelemes b ld r ye alındığında ayrı b r b ld r kadar uzun olacağından yer ver lmem şt r. Standarda göre algılama ve uyarı s stemler yangın bölge- s n tesp t edeb lmel d r. Noktasal otomat k duman dedek- törler kullanılmalı ve yüksek sev yeye montaj ed lmel d r. Dedektörler n yangını algılamasından sonra 60 s ç nde dL]eOJe %6 2 0 - 200 6tDQGDUG× EDs×QoODQG×UmD seQDU\oODU× > @ 6eQDU\R %DV×QoODQG×U×ODFDN AODQODU 6LQ\DO AOJ×ODPD KDSDO× KDS×ODU 'XUXPXQGD %DV×Qo )DUN× 6LVWeP dDO×üPDV× 1 0eUGLYeQNoYDQ× 6Lstem \DQJ×Q DODUm× LOe eü zDmDQO× oDO×ü×U 0 3D Tm Nu\u EDs×QoODQG×U×O×U 0eUGLYeQNoYDQ× 0 3D Tm Nu\u EDs×QoODQG×U×O×U /oEL 3D <DQJ×Q NDt× EDs×QoODQG×U×O×U 3 0eUGLYeQNoYDQ× 0 3D Tm Nu\u EDs×QoODQG×U×O×U AsDQs|U .u\usu 0 3D Tm Nu\u EDs×QoODQG×U×O×U 4 0eUGLYeQNoYDQ× 0 3D Tm Nu\u EDs×QoODQG×U×O×U /oEL 3D <DQJ×Q NDt× EDs×QoODQG×U×O×U AsDQs|U .u\usu 0 3D Tm Nu\u EDs×QoODQG×U×O×U
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=