Yangın ve Güvenlik Dergisi 240. Sayı (Temmuz-Ağustos 2023)

44 YANGIN ve GÜVENLİK • Temmuz-Ağustos / 2023 8oDN +DQJDUODU×QGD K|SNO 6|QGUPe 6LVWePOeUL TEKNİK U çak ve hel kopter hangarları g b çer s nde hava ulaşım araçlarının bulundurulab leceğ mahaller, yangın r sk her zaman üst düzeyde olan mahallerd r. Gerek bu mahallerde bulunan hava araçlarının madd değer , gerekse hava araçlarının olası jet yakıt bulundurma durumundan kaynaklı yüksek yan- gın r sk sebeb yle, bu t p uçak ve hel kopter hangarlarına otomat k yangın söndürme s stemler kurulumu zarur d r. Uçak hangarlarının otomat k yangın söndürme s stemler t p seç m ne b rçok g rd ye göre karar ver lmekte ve bu doğrultuda tasarımlar yapılab lmekted r. Günümüzde han- garların korunması ç n geleneksel sulu söndürme s stemler , water m st (su s s ) söndürme s stemler g b uygulamalara rastlansa da sıklıkla uygulanan s stem yangını kontrol altına alma ve söndürme kab l yet ve s stem efekt ğ sebeb yle köpüklü t pte söndürme s stemler d r. Ayrıca bu s stemler bu konuda oluşturulmuş en detaylı standarda sah p söndürme s stemler t p olarak da karşımıza çıkmaktadır; bu durum da s stemler n bu tarzda yapılara en çok uygulanan s stem olması ç n b r nedend r. Uçak ve hel kopter hangarları söndürme s stemler ç n baz alınab lecek çeş tl sayıda standart vardır. Bunlardan bazıları Avrupa standartları, bazıları se Amer kan standart- larıdır. Konu hakkında oluşturulmuş en detaylı standart se NFPA 409: Standart on A rcraft Hangars standardıdır. Bu standartla beraber, standardın atıfta bulunduğu "NFPA 11 Standard For Low-Med um-And H gh-Expans on Foam" standartlar da d zayn yapılırken d kkate alınmalıdır. NFPA 409 standardı, uçak hangarlarını sah p oldukları özell klere göre 4 sınıfta gruplandırmıştır. Bu sını andırma en tehl kel gruptan t baren sırasıyla, Grup I Hangarlar, Grup E5+AN E'İ3 NAKİ%2øL8 Evenos Yangın Güvenlik Sistemleri Kurucu Ortak

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=