Yangın ve Güvenlik Dergisi 240. Sayı (Temmuz-Ağustos 2023)

45 YANGIN ve GÜVENLİK • Temmuz-Ağustos / 2023 TEKNİK II Hangarlar, Grup III Hangarlar ve Grup IV Hangarlardır. Grup I Hangarlar hangar kapı yüksekl ğ 8.5 metre yuka- rısında olan veya tek yangın alanı 3716 m² üzer nde olan veya kuyruk yüksekl ğ 8.5 metre üzen uçaklar barındırab lecek kapas tede olan hangarları fade eder. Grup II Hangarlar, hangar kapı yüksekl ğ 8.5 metre aşağısında olan ve konstrüks yon t p NFPA 409 da bel rt len tabloya ha z olan hangarları fade eder. Grup III Hangarlar; hangar kapı yüksekl ğ 8,5 metre aşağısında olan ve konstrüks yon t p NFPA 409'da bel rt len lg l tablodak değerler geçmeyen hangarları fade eder. Grup IV Hangarlar se membranla kapatılmış ve çel k konstrüks yonlu hangarları fade eder. Tasarım yaparken kullanılacak lk nput done hangarların özell kler d r. Bu doğ- rultuda hangarların hang t p hangar olduğunu bel rlemek ve tasarımı bu doğrultuda gerçekleşt rmek gerek r. NFPA 409, hangar gruplarına göre farklı t pte söndürme t pler ve tasarım doneler bel rlem şt r. En tehl kel hangar t p Grup I Hangar olduğu ç n, en üst düzey koruma parametreler bu t p hangarlar ç n bel rlenm şt r. Hangar gruplarına göre değ şkenl k göstermekle beraber, yüksek genleşmel t pte köpüklü söndürme s stemler , alçak genleşmel t pte köpüklü söndürme s stemler , kapalı başlıklı sulu söndürme s stemler , manuel s stemler g b s stemler, tek başına yahut b rb rler yle komb ne b ç mde tasarlanab lmekted r. Hang s stemler n tek başına yeterl koruma düzey nde olab leceğ yahut hang s s- temler n b rb r yle komb ne b ç mde tasarlanması gerekt ğ , NFPA 409'da tar enm şt r. Söndürme s stemler yle tasarımıyla beraber en az bu s stemler kadar önem teşk l eden b r d ğer s stem de yangın algılama s stemler d r. İlg l baskın ve yardımcı söndürme s stemler n n akt vasyonunu sağlayacak algılama s stemler - n n doğru şek lde tes s de bu hangarlar ç n hayat düzeyde önem arz etmekted r. Detektör seç m nde; erken algılamanın önem , hatalı ve yalancı algılamanın olmaması konularına d kkat ed lmel d r. Uçak ve hel kopter hangarlarında en sık- lıkla kullanılan algılama dedektörler nden bazıları se; alev dedektörler , hava örneklemel algılama s stemler ve CCTV t p nde algılama s stemler detektörler d r. Otomat k akt vasyon yanında, lg l s stemler n manuel akt vasyonunu sağlayacak ve er ş m kolay olacak kumanda stasyonu da lg l nokta yahut noktalara tes s ed lmel d r. Tüm bunların yanında, uçak ve hel kopter hangarları ç n; uygulanan s stem n söndürme ve algılama kab l yet n n efekt ğ ve s stem performansının maks m ze ed lmes ç n, alanında uzman f rmalarla çalışılması ve uluslararası stan- dartlara bağlı kalınarak s stem n d zayn ed lmes , en zarur gereks n mlerden b r d r. n

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=