Yangın ve Güvenlik Dergisi 245. Sayı (Mart 2024)

33 YANGIN ve GÜVENLİK • Mart / 2024 MAKALE • Erişim sağlamak için helikopter tabanını veya gövdenin çatısını kesmek, yakıt tanklarının ve motorların konumu nedeniyle genellikle bir seçenek değildir. 2.2. İtfaiye Prosedürleri Bir helikopter acil durumuyla uğraşırken tüm genel yangınla mücadele prosedürleri geçerlidir. Bunların yanı sıra, helikoptere özgü tehlikeleri azaltmak için alınması gereken bir dizi önlem vardır: • Motorlar çalışıyorsa, ana rotordan kaçınmak için bir helikoptere çömelme pozisyonunda yaklaşılmalıdır. • Bir merdivenin varlığı, yan tarafında bulunan bir helikopterle uğraşırken çok yardımcı olabilir. • Pilotun bilinci açıksa ve talimat verebilecek durumdaysa, helikoptere pilotun rehberliğini takiben tam görüş açısına göre yaklaşılmalıdır. • Genel bir kural olarak, kuyruk rotorunun sunduğu tehlike nedeniyle bir helikoptere arkadan yaklaşılmamalıdır. Bu kuralın bir istisnası, kanatların eğimi nedeniyle yaklaşmanın en güvenli yolunun arkadan olduğu Chinook helikopteridir. • Çarpışma koşullarında, pilot etkisiz hale getirildiğinde, arkadan yaklaşılması tavsiye edilebilir. Bu gibi durumlarda, itfaiye personeli kuyruğun dengeleyici rotorunkinden karşı tarafında durmalıdır. • Motor hava girişi ve egzoz çıkışı alanlarından kaçınılmalıdır. • Yüksek arazide helikoptere yokuş aşağı taraftan yaklaşılmalıdır. • Herhangi bir ekipman alçakta taşınmalıdır: İdeal olarak bel seviyesinin altında ve asla omzun üstünde değil. • Helikopter pisti, rotorun hava akımıyla sürükleyebileceği gevşek nesnelerden uzak tutulmalıdır ki bu, potansiyel olarak zarara veya yaralanmaya neden olabilir. 2.2.1. Müdahale Süresi • HAD-HEL-1720 (ICAO Annex 14 Cilt 2 Madde 6.1.8- Heliport Yapım ve İşletim Esaslarına İlişkin Talimat) Yer seviye heliportlarda, kurtarma ve yangınla mücadele hizmetinin işletme amacı, optimal görüş ve yüzey şartlarında iki dakikayı aşmayan müdahale sürelerine ulaşmak olmalıdır. Not: Müdahale süresi, kurtarma ve yangınla mücadele servisine yapılan ilk çağrı anından ilk müdahale eden aracın (araçların) Tablo 3’de belirtilen boşaltım oranının en az yüzde 50’si oranında köpüğü uygulayabilecek durumda olduğu ana kadar geçen süre olarak kabul edilmektedir. • HAD-HEL-1725 (ICAO Annex 14 Cilt 2 Madde 6.1.9) Yükseltilmiş heliportlarda, kurtarma ve yangınla mücadele servisi helikopter hareketleri gerçekleştirilirken heliportta veya heliport yakınlarında derhal hazır bulunmalıdır. • HAD-HEL-1725 (ICAO Annex 14 Cilt 2 Madde 6.1.9) Yükseltilmiş heliportlarda, kurtarma ve yangınla mücadele servisi helikopter hareketleri gerçekleştirilirken heliportta veya heliport yakınlarında derhal hazır bulunmalıdır. 2.2.2. Heliport Kurtarma ve Yangınla Mücadele Talimatı • HAD-HEL-1795 Heliport Kurtarma ve Yangınla Mücadele Talimatı aşağıda yer alan başlıklardan ve içeriklerden oluşmalıdır; a) Revizyon Sayfası b) İçindekiler Sayfası c) Amaç d) Kapsam e) Tanımlar ve Kısaltmalar f) Kurtarma (Kaza Bildirimi, Kaza Yerinde Yapılacaklar, Kaza Sonrası Yapılacaklar, Ön rapor, Kaza-kırım Durumundaki Sorumluluklar, Hava Aracı Enkazının Kaldırılması) g) Yangınlar (Heliporta Ait Yangın Sistemleri, Yangına Karşı Alınacak Tedbirler, Heliport Alanında Alınacak Tedbirler, Yangın Anında Haber Verme Tarzı, Yangın Tiplerine İlişkin Bilgiler, Yangın Söndürme Prensipleri, Kurtarma Usulleri). 2.2.3. Acil Durum Planı • HAD-HEL-1800 Heliport Acil Durum Planı aşağıda yer alan başlıklardan ve içeriklerden oluşmalıdır; a) Revizyon Sayfası b) İçindekiler Sayfası c) Amaç d) Kapsam e) Tanımlar ve Kısaltmalar f) Heliport Acil Durum Tipleri g) Acil Durumlarda İşbirliği Yapılacak Kuruluşlar h) Acil Durumlarda Harekat Tarzı i) Heliportun Yeri ve Çevresine İlişkin Bilgiler j) Acil Durum Tatbikatları k) Acil Durumlarda İrtibat Kurulacak Numaralar • HAD-HEL-1805 Heliporta ilişkin Talimatlar, personelin kolayca ulaşabileceği bir yerde, dış etkenlerden etkilenmeyecek bir alan içerisinde muhafaza edilmelidir. Tablo 3’de Standart Acil Durum İtfaiyeci İşaretleri yer almaktadır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=