35 YANGIN ve GÜVENLİK • Mart / 2024 MAKALE ana ve kuyruk rotorlarla ilişkili tehlikelerin farkında olması gerekir. Rotorlar hala dönüyorsa, gövdeye doğru hareket ederken büyük özen gösterilmelidir. Kazalı koşullarda, ana rotor hala dönüyorsa eğilerek yaklaşmak tavsiye edilir. Motor durmuş olsa bile rotor bıçakları dönmeye devam edecek ve giderek daha da alçalacaktır. Bu bıçakların baş seviyesinin altına sarkacağı varsayılmalıdır. Helikopterlerdeki kapılar genellikle basit bir yapıya sahiptir ve kazadan sonra hasar nedeniyle sıkışmış olabilirler. Eğer sıkışırlarsa, kapıları kaldırmak veya açmak gerekmektedir. Not: Hava giriş ve çıkışlarından uzak durun. Eğer zorlu bir giriş gerekiyorsa, helikopter yapımında kullanılan daha hafif kalınlıkta metaller ve kompozit malzemeler, bu görevi daha büyük ticari sabit kanatlı bir uçaktan daha kolay hale getirir. Ancak yan duran bir helikopter, İtfaiye personeli erişim sorunları yaşatacaktır, çünkü helikopterin bir yanı zemine temas edecek ve erişim kapıları yalnızca yukarıya doğru olacaktır. Erişim için kısa uzatma merdivenlerinin kullanılması gerekecek ve kayar kapıları açmak veya zorla kapıları çıkarmak zor olacaktır. Erişim sağlandıktan sonra, personelin helikoptere girmesi gerekecek ve birçok farklı oturma düzenlemesi nedeniyle bu görev yalnız başına zorlu olacaktır. Helikopterdeyken, sınırlı alan ve yaralıları başınızın üzerindeki açıklıktan çıkarmak için fiziksel olarak kaldırma zorunluluğu, en uzman ekipleri bile zorlayacak bir durumdur. Ancak bu, hurda minibüsler veya minibüslerin kullanımı ile simüle edilip pratik yapılabilir. Helikopter tabanını veya gövde tavanını keserek erişim sağlamak, yakıt tanklarının ve motorların konumları nedeniyle muhtemelen bir seçenek olmayacaktır. Pilotun bilincinin yerinde olduğu ve talimat verebileceği durumlarda, pilotun tam görüşü altında yaklaşılmalı ve talimatlarını izlenmelidir. Pilotun sizi göremediği kör alanlardan kaçınılmalıdır. Helikoptere önden yaklaşma genel tavsiyesine bir istisna vardır ve bu da bir Chinook helikopteriyle uğraşırken geçerlidir. Bıçakların eğimi nedeniyle, en güvenli yaklaşım alanı, uçağın arka kısmından olacaktır, Şekil 9 ve 10’da iki farklı helikoptere yaklaşmada tehlikeli ve güvenli alanlar yer almaktadır. n Şekil 8. Helikopter Kazası Son Durumu Şekil 7. Helikopter Devrilmesi Şekil 9. Helikopter Tehlike ve Güvenli Alanları Şekil 10. Chinook Helikopter İçin Yaklaşma Alanları Makalenin devamını gelecek sayımızda okuyabilirsiniz.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=