Yangın ve Güvenlik Dergisi 246. Sayı (Nisan 2024)

21 YANGIN ve GÜVENLİK • Nisan / 2024 İTFAİYECİ • Olay öncesi ilk komutları vermeden önce birkaç defa derin nefes alın ve sakinleşmeye çalışın. • Tüm koşullar zor olsa da istemeseniz de yavaş yavaş konuşmaya çalışın. Çünkü bu etrafınızdaki insanları ve ekibinizi sakinleştirecektir. Sizden acil karar vermenizi ve sorunlara çözüm bulmanızı isteyecekleri bir ortam içindesiniz! • Olaylardaki panik halinin kaldırılması ve çözümün daha sakin bir ortama çekilmesi amacıyla, problemleri iki veya üç kilit noktaya azaltın. • Olayları temel başlıklara bölün. (Ör. Yangına müdahale edilecek, kurtarma çalışmaları yapılacak, sirayet önlenecek) • Böldüğünüz başlıklara müdahale etmeleri için ekibinize görev verin. • Talimatlarınızda kesinlik olsun. Kararsız cümle kurmayın. …olabilir, …belki, …yapılabilir gibi cümlelerden kaçının. • Ekibiniz görevi yerine getirirken gereksiz müdahaleler etmeyin. • Önceden almış oldukları eğitim ve uygulamaları kullanmalarına izin verin. • Olaylara karşı yeni ve farklı uygulamaları deneyimlemelerine müdahale etmeyin. • Sorun sizi aştığı ve tam karar veremediniz durumlarda ekibinizde güvendiğiniz, deneyimli ekip arkadaşlarınızla durumu değerlendirin, danışın. • Belirli bir probleme gösterdiğiniz tepkiden ziyade problemi düşünün. • Kendinizi motive edecek yollara başvurun. • Bilge, sakin ve kararlı bir lider rolünde olan aktör olduğunuzu düşünün. • Bu role kendinizi tamamen verin. Bu olayda profesyonel, uzman ve en iyi ekibin siz olgunuzu hatırlayın. • Bu olayın başarılı biteceğini ve kontrolün sizde olduğunu kendinize hatırlatın. • İlerleyen süreçte durumun öyle olduğunu göreceksiniz. Acil Durum Yönetici ve Ekip Amirleri Olay Sonrası • Olaylara müdahalenin ardından iyileştirme süreci hemen başlamaktadır. • Ekibin normal işleyişine devam etmesi, olumsuzlukların giderilmesi, ekibe yeni bir ruh ve canlılık kazandırılması iyileştirme aşaması amaçlarınız arasında olsun. • Her olay sonrası olaya katılan tüm ekipler ve çalışanlar olumlu söz ve davranışlar bekler. Onlara istediklerini verin. • Olay esnasında tüm paydaşlar birçok stres ve psikolojik olayların içinden geçtiğini unutmayın. • Aceleci ve çabuk olmak için uğraşmayın. Olay sonuçlanmıştır artık. "Önemli olan güvenli bir şekilde iyileşme prosedürlerini uygulamaktır." Düşüncesiyle hareket edin. • Ekiple ve etrafınızla olan ilişkilerinizde ılımlı ve rahatlatıcı söz ve davranışlarla hareket edin. • Toparlanma sürecinize en kötü durum, olay, ekipman vb. durumla ilgilenerek, düzelterek başlayın. • İyileşme sürecindeki tüm aşamaları dikkatlice takip edin. • Olay anında ve sonrasında ilişkide olduğunuz diğer ekipler, birimler veya ekipmanlarla ilgilenin. Onlara bir sonraki olayda birlikte çalışabilmenizin olumlu yönlerinden bahsedin. • Her olay sonrası olumlu sonuçlar olmayacağını, olumsuz durumların ve ekip içinde anlaşmazlıkların çıkabileceğini bilin. Bu duruma hazırlanın. • Olumsuz olaylar sonrası (olayın kötü sonuçlanması veya ekip çalışanının moral ve motivasyonunun düşmesi) ekibin rehabilitasyonu için çalışma başlatın. Ekibinizin Rehabilitasyon Sürecinde Yapabilecekleriniz • Ekibin tümünün katılacağı ve yararlanacağı bir eğitim süreci hazırlayın. • Liderler için eğitici nitelikte geliştirme programı yapın. • Ekiptekilere rahat bir çalışma ortamı sunun. • Ekibinizi başarılarından dolayı ödüllendirin. • Toplantılar düzenleyerek olay hakkında kritik yapın. • Ekibinizin her yönden gelişmesi için gruplar oluşturun, bu grupları eğitin. • Ekibinizin deneyim ve iş becerilerinin geliştirilmesi ve bunları kullanabilme fırsatını sunmaları için ortam oluşturun. • Ekibin verimliliğinin uzun süre devam etmesi için işletmenizin, kurumunuzun ve ekibinizin vizyon ve misyon bildirilerini birlikte inceleyin. n

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=