Yangın ve Güvenlik Dergisi 246. Sayı (Nisan 2024)

32 YANGIN ve GÜVENLİK • Nisan / 2024 MAKALE Helikopter Kaza-Kırım ve Yangınla Mücadele DOĞAN KAZAK ASELSAN A.Ş. İtfaiye Görevlisi, Yangın Danışmanı, İş Güvenliği Uzmanı 2. Bölüm Şekil 11'de görülen fotoğraf, Chinook'un ön rotor pallerinin kolayca zemine 1,5 metre altına sarkabileceğini göstermektedir. Kokpite ilk erişim normal yollarla sağlanmalıdır; kabin kapakları genellikle pilot tarafından manuel, pnömatik, elektronik veya hidrolik bir sistem aracılığıyla açılabilir. Bu sistemler yaklaşık 100 kg ağırlığında olabilir; kapak kaldırıldığında sabitlenmelidir nedeni ise kapanıp mürettebata ve itfaiye personellerinin kaza geçirmesine engel olmak. Alternatif olarak, kokpit kapakları, helikopter dışında bulunan bir serbest bırakma mekanizmasıyla açılabilir; açılış mekanizmasının yöntemi ve tasarımı, helikopter tipine göre değişir. Helikopter kazası durumunda ve pilotun iş göremez durumda olması halinde, müdahale eden İtfaiye Servisi personeli tarafından kapak açılması gerekebilir. Acil bir durumda kokpit kapağını nasıl açacağına dair talimatlar, hava aracının dışında yazılı olacaktır. Şekil 12'de kokpit kapağının nasıl açılacağı gösterilmektedir. Şekil 11. Chinook Helikopter Rotor Pallerin Yerden Yükseliği Şekil 12. Acil Durumlarda Helikopterin Kapak Kısmını Açmada Kullanılan Kablo

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=