Yangın ve Güvenlik Dergisi 246. Sayı (Nisan 2024)

38 YANGIN ve GÜVENLİK • Nisan / 2024 MAKALE tutuşma potansiyeli olduğundan, kurtarma ekipleri tarafından kapalı kabin bölgelerine köpükle müdahaleye devam edilmelidir. Büyük yolcu taşıyan veya yüklenmiş kargo helikopterlerini içeren yangın söndürme ve kurtarma operasyonları uzun sürebilir, özellikle de kazazedeler enkazın içinde sıkışmışsa. 2.11. Motorların Çalıştığı, Rotorların Döndüğü Helikopter Olayları Eğer olay yerine varıldığında helikopter motorları ve rotorları hala dönüyorsa, helikoptere yaklaşma ihtiyacı acil bir şekilde değerlendirilmelidir. Bu tür durumlarda, helikopter ekibiyle acil temas kurulmalı ve sadece yaşam kurtarmak veya gövdeyi yangından korumak için gereken işlemler yapılmalıdır. Bu durumda, helikoptere yaklaşırken özellikle ana ve kuyruk rotorlarına dikkat edilerek büyük özen gösterilmelidir. Personel, kuyruk rotorları yavaşladığında devam edecekleri ve birçok durumda ortalama baş yüksekliği seviyesinin altına sarkacakları akılda tutularak çömelmeli şekilde yaklaşmalıdır. Helikopter rotor kanatları, pilotun yön kontrolünü ileri pozisyona aldığında yaklaşık olarak yere 1,5 metre kadar inebilir. Bu koşullarda yangın söndürme ve kurtarma ekipmanı kullanırken, ekipmanın olay yerinde belin altında taşınması gerekmektedir. Pilotun bilincinin yerinde ve talimat verebilecek durum da olduğu durumlarda, tam görüş açısında yaklaşılmalı ve yönergeleri takip edilmelidir. Pilotun sizi göremeyeceği kör noktalardan kaçınılmalıdır. Kaza durumlarında pilotun etkisiz hale geldiği durumlarda, helikoptere arkadan yaklaşmak tavsiye edilebilir. Stabilizasyon rotorunun olduğu taraftan karşı tarafta kalmak ve gövdeye yakın kalmak önemlidir. Ana gövdeye giriş, ana rotorun kuyruğun üzerine yükselmesi için tasarlandığından, itfaiyecinin minimum tehlikeyle içeri girmesi mümkündür. Bu sadece kaza durumları için geçerlidir. Normalde, pilotun tam görüşü önünde yaklaşılmalı ve talimatlarına uyulmalıdır. Mümkünse helikoptere aşağı tarafından yaklaşılmalıdır. Asla yukarı tarafından yaklaşılmamalıdır. Tüm kişisel koruyucu donanımların güvenli bir şekilde kuşanıldığından ve kasklarda çenelerin kapatıldığından emin olunmalıdır. Personel motor hava girişi ve egzoz çıkış alanlarından kaçınmalıdır. 2.12. Helikopterlerin Etrafında Çalışmak Helikopterlerin etrafında çalışırken dikkat edilmesi gerekenler için bir hatırlatıcı: • Dikkatle Yaklaşın: Her zaman helikopterlere dikkatli bir şekilde yaklaşın; dönen paller ve diğer potansiyel tehlikeleri göz önünde bulundurun. • Durumu Değerlendirin: Helikopterin boyutunu, olası yolcuları, konumunu, görünür hasarı, tipini (sivil veya askeri), motor ve rotor durumunu ve herhangi görülen yangınları değerlendirin. • Ekipmanların Konumlandırılması: Yangın söndürme ekipmanlarını dikkatlice konumlandırın, rotor pallerinin uzun menzilini göz önünde bulundurun. • Askeri Helikopterler için Taktikler: Askeri helikopterlerle uğraşırken, potansiyel silah sistemleri nedeniyle doğrudan ön veya arka taraftan yaklaşmayın. Bunun yerine ön veya arkadan 45 derecelik bir açıyla yaklaşın. • Kapak Fırlatma Sistemleri: Askeri helikopterlerde kapak fırlatma sistemlerine dikkat edin, özellikle de kapak fırlatma gerekiyorsa uygun prosedürleri izleyin. • Yangın Söndürme ve Kurtarma Operasyonları: Yangın söndürme ve kurtarma operasyonlarını koordine edin, yaşamları kurtarmak ve yangın yayılmasını önlemek için acil durumları dikkate alın. • Çalışan Helikopterlere Yaklaşma: Motorlar çalışıyorsa ve rotorlar dönüyorsa, derhal helikopter ekibiyle iletişim kurun ve pervane bıçaklarından kaçınmak için eğilerek dikkatli bir şekilde yaklaşın. • Motor Alanlarından Kaçının: Yaralanmaları önlemek için motor hava giriş ve çıkış alanlarından uzak durun. • İletişimi Sürdürün: Mümkünse helikopter ekibiyle iletişimi sürdürün ve helikopterin etrafında çalışırken veya yaklaşırken talimatlarını izleyin. Unutmayın, helikopterlerin etrafında çalışırken güvenlik ön planda olmalıdır ve acil durumlarda riskleri en aza indirmek ve etkili bir yanıtı sağlamak için dikkatli değerlendirme ve koordinasyon önemlidir. Şekil 17'de helikopter etrafında güvnli çalışma metodlarıyer almaktadır. Şekil 17. Helikopter Etrafında Güvenli Çalışmak

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=