Yangın ve Güvenlik Dergisi 246. Sayı (Nisan 2024)

39 YANGIN ve GÜVENLİK • Nisan / 2024 MAKALE Askeri hava araçlarında sistem boru hatlarının ve bileşenlerinin tanımlanması için kullanılan semboller bulunmaktadır. Boru hat sistemleri, her bir birleşim, diğer bağlantı noktasının her iki yanında tanımlama amaçları için işaretlenir. İşaretlemeler, yer ekiplerine ve mühendislere uyarı vermek amacıyla tasarlanmış olup, bir helikopter kazası meydana gelirse olası tehlikelerin farkedilmesini sağlamaktadır. Şekil 18'de Petrol, Yağlar ve Yağlayıcılar (POL); Basınçlı Gazlar ve Elektrik sistemleri için işaretler yer almaktadır. 3. SONUÇ Makalede incelenen konular, helikopterlerin çok yönlü kullanım alanlarından yangınla mücadele prosedürlerine kadar geniş bir yelpazeyi kapsamaktadır. Helikopterlerde nadir olmasına rağmen meydana gelebilecek yangınlar ve kazalar, ciddi sonuçlar doğurabilir ve bu nedenle önlemler alınmalıdır. Yangınla mücadele sürecinde hızlı ve etkili bir şekilde hareket etmek, yangının kontrol altına alınmasını sağlayabilirken, helikopter kazalarında kurtarma operasyonları hayati öneme sahiptir. Bu nedenle, helikopterlerin güvenliği ve işletme prosedürlerine uygunluğu, havacılık endüstrisinde öncelikli bir konudur. Gelecekteki çalışmalar, helikopter güvenliği ve yangın önleme tedbirleri üzerine odaklanarak, havacılık endüstrisindeki güvenliği artırmaya yönelik daha fazla bilgi ve yöntem sağlayabilir. n Şekil 18. Helikopterde Bulunan İşaretler KAYNAKLAR 1. Bali, T. (2013). Peculiarities of helicopter supported operations. Armed Forces Academy of General. http://real.mtak.hu/id/eprint/9137 adresinden alındı 2. Başol, S. (2005). Yol Gösterici İşaretler. https:// www.servetbasol.com/Kitaplar/Marshalling/ Marshalling.htm adresinden alındı 3. Civil Aviation Authority. (2007). Visual Aids Handbook (Cilt 2). Norveç. https:// publicapps.caa.co.uk/docs/33/CAP637%20 Visual%20Aids%20Handbook.pdf adresinden alındı 4. Defence Safety Authority. (tarih yok). DSA DFSR 02 – Defence Aerodrome Rescue & Fire Fighting (ARFF) Regulations. 3. https:// assets.publishing.service.gov.uk/media/5cc17 45d40f0b6403c3c0149/20190410-DSA02DFSR_Aerodrome_Rescue_Firefighting_ Regulations-O.pdf adresinden alındı 5. NFPA. (2006). NFPA 418. NFPA 418 Standard for Heliports 2006 Edition. NFPA. https://atapars.com/wp-content/ uploads/2021/01/atapars.comNFPA-418-2006.pdf adresinden alındı 6. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü. (2016). HAVAALANLARINDA KURTARMA VE YANGINLA MÜCADELE HİZMETLERİ. Ankara: SİVİL HAVACILIK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ YAYINLARI. https://web. shgm.gov.tr/documents/sivilhavacilik/files/pdf/ kurumsal/yayinlar/Havaalanlarinda_Kurtarma_ ve_Yanginla_Mucadele.pdf adresinden alındı 7. Ünal, N., & Öz, Y. (2022). Helikopter Ürün Konumlandırma ve AHP/TOPSIS Yöntemi. Makina Tasarım ve İmalat Dergisi, 20(2), 61-70. doi:10.56193/matim.1137833

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=