Yangın ve Güvenlik Dergisi 248. Sayı (Temmuz-Ağustos 2024)

25 YANGIN ve GÜVENLİK • Temmuz-Ağustos / 2024 MAKALE KAYNAKLAR [1] O. Egbue ve S. Long, «Barriers to widespread adoption of electric vehicles: An analysis of consumer attitudes and perceptions» Energy Policy, cilt 48, pp. 717-729, Eylül 2012. [2] F. Larsson, P. Andersson, P. Blomqvist ve B.-E. Mellander , «Toxic fluoride gas emissions from lithium-ion battery fires,» Scientific Reports, cilt 7, no. 10018, pp. 1-13, 30 Ağustos 2017. [3] M. A. Hannan, M. M. Hoque, A. Mohamed ve A. Ayob, «Review of energy storage systems for electric vehicle applications: Issues and challenges» Renewable and Sustainable Energy Reviews, cilt 69, pp. 771-789, Mart 2017. [4] B. Nykvist ve M. Nilsson, «Rapidly falling costs of battery packs for electric vehicles» Nature Climate Change, cilt 5, no. 4, pp. 329-332, Mart 2015. [5] D. Kazak, «Lityum İyon Pillerde Termal Kaçak ve Güvenlik Önlemleri: Bir İnceleme» SSD Journal, cilt 9, no. 43, pp. 1-15, 2024. [6] A. Manthiram, «An Outlook on Lithium Ion Battery Technology» ACS Central Science, cilt 3, no. 10, pp. 1063-1069, 2017. [7] E. Tülek ve S. Altın, «LiFePO4 Bataryalarda Güncel Çalışmalar» Türk Mühendislik Araştırma ve Eğitimi Dergisi, cilt 1, no. 2, pp. 108-119, 2022. [8] A. Sakuda, A. Hayashi ve M. Tatsumisago, «Recent progress on interface formation in all-solid-state batteries» Current Opinion in Electrochemistry, cilt 6, no. 1, pp. 108-114, 2017. [9] D. P. Finegan, M. Scheel, J. B. Robinson, B. Tjaden, I. Hunt, T. J. Mason, J. Millichamp, M. D. Michiel, G. J. Offer, G. Hinds, D. J. Brett ve P. R. Shearing, «In-operando high-speed tomography of lithium-ion batteries during thermal runaway» Nature, cilt 6, no. 6924, 2015. [10] S. Abada, G. Marlair, A. Lecocq, M. Petit, V. Sauvant-Moynot ve F. R. Huet, «Safety focused modeling of lithium-ion batteries: A review» Journal of Power Sources, cilt 306, pp. 178-192, 2016. [11] X. Feng, M. Ouyang, X. Liu ve L. Lu, «Thermal runaway mechanism of lithium ion battery for electric vehicles: A review» Energy Storage Materials, cilt 10, no. 3, 2017. [12] Beacon, «Lityum İyon Pil Tehlikeleri» Eylül 2023. [Çevrimiçi]. Available: https://www.aiche.org/sites/default/ files/202309beaconturkish.pdf. [Erişildi: 5 Haziran 2024]. [13] D. H. Doughty ve E. P. Roth, «A General Discussion of Li Ion Battery Safety» The Electrochemical Society Interface, cilt 21, no. 2, pp. 36-44, 2012. [14] M. İ. Karamangil, A. Sürmen ve M. Tekin, «Mühendislikte Yakıtlar, Yangın ve Yanma Dergisi» Elektrikli Araçlarda Batarya Yangınlarına Genel Bakış, cilt 11, no. 1, pp. 29-40, 2023. [15] D. Kazak, «Lityum İyon Bataryalarda Güvenlik: Termal Kaçak ve Olay Sonrası Müdahale Stratejileri: Lityum İyon Bataryalarda Güvenlik» Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, cilt 10, no. 39, pp. 85-94, 2024. [16] T. Kılınç, «Elektrikli Araçlar ve Şarj İstasyonlarında Yangın Güvenliği» %1 içinde Uluslararası Katılımlı Yangın Sempozyumu, Niğde, 2022. [17] Haber Merkezi, «Adana'da Togg yangını: Kaza sonrası alevlere teslim olan araç küle döndü!» Son Mühür, 30 Mayıs 2024. [Çevrimiçi]. Available: https://www.sonmuhur.com/adanada-togg-yangini-kaza-sonrasi-alevlere-teslim-olan-arac-kuledondu. [18] E. Ö. Zehir, «Gaziantep'te Bir Togg T10X, Şarj Olurken Kendi Kendine Yandı» Web Tekno, 7 Mayıs 2024. [Çevrimiçi]. Available: https://www.webtekno.com/gaziantep-togg-t10x-yandi-h143736.html. araç yangınlarına özgü zorluklarla başa çıkabilmesi için özel eğitim almaları gerekmektedir. Bu eğitimler, yangın söndürme teknikleri, yangın anında tahliye planları ve yangın sonrası soğutma işlemlerini kapsamalıdır. 6.3. Güvenlik Standartlarının Geliştirilmesi Elektrikli araçların güvenliği için uluslararası standartların geliştirilmesi ve uygulanması büyük önem taşımaktadır. Bu standartlar, batarya tasarımı, yangın yönetimi ve acil durum müdahaleleri konularında kapsamlı olmalıdır. Elektrikli araç üreticileri, düzenleyici kurumlar ve araştırma kuruluşları, bu standartların oluşturulmasında işbirliği yapmalıdır. Ayrıca, batarya güvenliği standartlarının düzenli olarak gözden geçirilmesi ve güncellenmesi, teknolojik ilerlemelere ve yeni bulgulara uyum sağlamasını mümkün kılacaktır. Elektrikli araçların güvenliğini artırmak için batarya paketlerinin daha sağlam tasarımı, yangın algılama ve söndürme sistemlerinin geliştirilmesi ve acil durum prosedürlerinin iyileştirilmesi gerekmektedir. Bu önlemler, elektrikli araç yangın risklerini azaltarak, kullanıcıların güvenliğini ve elektrikli araç teknolojisinin sürdürülebilirliğini sağlamaya katkıda bulunacaktır. n

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=