40 YANGIN ve GÜVENLİK • Eylül / 2024 1. GIRIŞ 20. yüzyıldan bu yana otomobil trafiğinin hacmi sürekli olarak artmış, otoyol altyapısında iyileştirmeler yapılmış ve tünellerin sayısı buna paralel olarak artmıştır. Ancak tünellerin benzersiz yapısal özellikleri, yangın durumlarında itfaiye ve kurtarma operasyonlarını zorlaştırmaktadır. Bu nedenle, otoyol tünellerindeki yangın kazalarının incelenmesi büyük önem taşımaktadır. Önceki literatürde, tünel yangınları üzerine kapsamlı araştırmalar yapılmıştır. Örneğin, FDS (Yangın Dinamiği Simülatörü) yazılımını kullanarak, araştırmacılar farklı rüzgar hızlarındaki yangın senaryolarını simüle eden tünel modelleri oluşturmuş ve tahliye işlemlerinin güvenilirliğini ve personelin güvenliğini artırmışlardır. Guo Chao ve ark. [2], iki farklı yangın noktasının etkilerini inceleyerek, havalandırma, ısı yayma oranı, tünelin dikey ekseni boyunca sıcaklık dağılımı ve karbon monoksit salınımındaki farklılıkları analiz etmişlerdir. Jun-huan Peng ve ark. [5], FDS yangın simülasyon aracını kullanarak Güney Kaynağı Yolu'nun önerilen yarı-dikey havalandırma tünelindeki farklı fanların çalışmasını analiz etmiş ve Güney Kaynağı Tüneli'ndeki yangın için yarı-dikey havalandırma koşullarının iyileştirilmesi adına somut bir temel oluşturmuşlardır. Yu Pei ve ark. [6], çift kalkanlı otoyol tünellerinde duman tahliyesinin etkinliği üzerinde duman menfezi alanı, aralıkları, menfez açma düzeni ve uzunlamasına havalandırmanın etkisini tartışmıştır. Zhou Jialong [7], duman kontrolü için farklı jet fan düzenleme şemalarının karşılaştırmalı bir analizini yapmış ve ayrıca kaçış kanalında dumanın yayılması ve ısı yalıtımı üzerinde farklı atomizasyon koni açıları, sis akışları ve sis momentinin etkilerini incelemiştir. Junmei Li ve ark. [8], FDS kullanarak farklı tünel genişlikleri, farklı yangın kaynak güçleri ve farklı egzoz portu parametre ayarlarına göre duman kontrolünün etkisini araştırmıştır. Özetlemek gerekirse, önceki araştırmacılar ağırlıklı olarak tünel yangınlarında uzunlamasına havalandırma ve duman tahliyesine odaklanmışlardır ve mekanik duman tahliyesi ile su sisi sistemlerinin birleşimi üzerine çok az çalışma yapılmıştır. Bu nedenle, bu makalede, tünel yangınlarının sayısal simülasyonu için PyroSim modellemesi kullanılmış ve duman tahliyesi aralığı ve hacmi ile ince su sisi parametreleri üzerinde belirli araştırma ve analizler yapılmıştır. Bu çalışma, dumanın tünellerde yayılması, sıcaklık ve CO konsantrasyonları üzerindeki etkilerini gözlemlemeyi amaçlamaktadır. Yangın sonucu oluşan dumanın kontrolü optimize edilerek tahliye edilenlerin kurtarılması için daha fazla zaman sağlanmıştır. 2. SAYISAL MODELLEME Bu çalışmada, Ulusal Standartlar ve Teknoloji Enstitüsü (NIST) tarafından geliştirilen duman akışı analiz yazılımı Pyrosim (Thunderhead Engineering PyroSim) kullanılarak bir tünel yangını modeli oluşturulmuştur. “Otoyol Tünel Tasarım Kodu I 2014”e göre, uzunluğu 1.000 metreden fazla olan otoyol ve ana yol tünelleri ile 2.000 metreden uzun ikinci ila dördüncü seviye tünellerde mekanik duman tahliye sistemi bulunmalıdır [9]. (1) Tünel Modeli Çalışmada incelenen tünel, sol hattı 3316 m ve sağ hattı 3320 m olan tek tüplü, çift yönlü bir tüneldir. İncelenen tünel daha kısa olduğunda (1 km'den az), tüm tünel çalışma Karayolu Tüneli Yangını Duman Yayılma Özellikleri Üzerine Çalışma XUEHUI YU - CHAO WANG - XUE CUI - JINXIN HAN - XIAOLIN SUN Shandong University of Science and Technology, College of Transportation, Shandong, China ÇEVİRİ
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=