46 YANGIN ve GÜVENLİK • Eylül / 2024 lımıyla yaklaşık olarak aynı şekilde olup, yangın yerinin yakınındaki dört tahliye menfezinin etkisi altında, tünelin orta ve alt kısmındaki görüş mesafesi dağılımı dalgalı bir şekil göstermektedir. 40 m³/s duman tahliye hacminin görüş mesafesi dağılımı, 30 m³/s ve 50 m³/s tahliye hacimlerinden daha küçüktür. Şekil 8'den, insan gözünün karakteristik yüksekliğinde, yangın yerinin sol ve sağında 40 m mesafede görüş mesafesinin 10 m'yi geçmediği ve üç tahliye hacminin etkisi altında, yangın yerinde biriken büyük miktarda duman nedeniyle görüş mesafesinin çok düşük, neredeyse 0 m'ye kadar düştüğü anlaşılmaktadır. 4. SONUÇLAR VE ÖNERILER (1) Farklı tahliye hacimlerinin dumanın yayılması ve personelin güvenli tahliyesi üzerindeki etkisi çok farklı değildir ve sadece yangın yerinin yakınındaki sıcaklık ve CO konsantrasyonu üzerinde daha belirgin bir etkiye sahiptir. Ekonomik açıdan, 40 m³/s tahliye hacmi 30 m³/s ve 50 m³/s tahliye hacimlerinden daha uygundur. (2) Tahliye menfezleri arasında belirli bir mesafe ile, mekanik duman tahliyesi ve su sisi birleşimi, tünel içindeki sıcaklığı etkili bir şekilde azaltabilir ve tahliye ile yangın kurtarma için daha fazla zaman sağlayabilir. (3) Personelin güvenli tahliye süresi, duman sıcaklığı, CO konsantrasyonu ve görüş mesafesi gibi personelin yangın sahnesinden tahliyesini etkileyen faktörler dikkate alınarak elde edilebilir; bu, insan vücuduna zarar verecek seviyelere ulaşma süresi olarak kritik zamanı ifade eder. n ÇEVİRİ Şekil 7. Tünelin uzunlamasına kesitindeki görüş mesafesi dağılımı. Şekil 8. İnsan göz yüksekliğindeki görüş mesafesi zamanla değişimi. KAYNAKLAR [1] Wang K, Hu J W and Chen R D 2023 A Study on the Evacuation of an Extra-Long Highway Tunnel Fire-A Case Study of Chengkai Tunnel Sustainability 15(6) 4865-4865 [2] Guo C, Zhang T and Guo Q H 2023 Full-scale experimental study on fire characteristics induced by double fire sources in a two-lane road tunnel Tunnelling and Underground Space Technology incorporating Trenchless Technology Research 131 104768 [3] Magdolenová Paulína 2021 CFD Modelling of High-Pressure Water Mist System in Road Tunnels Transportation Research Procedia 55 1163-1170 [4] Cao Z M, Liu X and Chen J Z 2020 Research on Fire Smoke Controlling Effect of Submarine Road Tunnel Based on FDS IOP Conference Series: Materials Science and Engineering 741012089 [5] Peng J H, Huo D K and Yan T 2018 Study on Optimization of Semi-lateral Ventilation Mode of Fire in the Nantong Seyuan Road Tunnel Procedia Engineering 211 575-580 YU P, Yuan J P and Fang Z 2022 Research on the effect of lateral focused smoke evacuation in double-layer shield highway tunnels Fire Science and Technology 41(10) 1396-1400 [7] Zhou J L 2022 Research on Smoke Prevention and Exhaustion of Highway Tunnels by Longitudinal Ventilation and Fine Water Mist (Shenyang: Shenyang Jianzhu University) [8] Li J M, Tu D K and Li Y F 2023 Smoke volume and smoke outlet arrangement of key smoke exhaust in tunnel fire Journal of Beijing Institute of Technology 49(03) 363-370 [9] JTG D70-2-2014 Design Specification for Highway Tunnels [10] Cui Z 2018 Research on Fire Risk Evaluation and Smoke Control of Extra-long Highway Tunnel (Chang’an: Chang’an University)
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=