binanın havalandırma kontrol odasında duman görüldüğü bildirildiği ve dumanın terminalin içindeki tavandan sızdığı farkedildi. PARLAMA MEYDANA GELİYOR: Saat 1 5.56'da tavan boşluğunun üzerinde bir parlama meydana geldi ve havalandırma sisteminin yardımıyla dumanı, alevleri ve aşırı ısınmış gazları terminalin her tarafına basınçla püskürttü. Olayların çok çabuk gelişmesi yüzünden bütün orada bulunanlar savunmasız yakalanmışlardı. Binanın duman v e yangın alarm sistemleri harekete geçti ve Havaalanı Yangın Servisleri Merkezi aracılığıyla polis ve belediye yangın servisleri uyarıldı. Kontrol kulesi dumanla dolduğu ve tahliye edilmesi gerektiği için bütün uçak iniş kalkışlarının hemen durması gerekiyordu. Havaalanı Yangın Servisi, 22 yangınla mücadele elemanı ile 1 O parçalık bir donanımdan oluşan tam bir takımı, terminal içincleki tahliye edilmesi gereken, karmaşanın yaşandığı alana gönderdi. Saat l 6. l 2'de bir ölçüde yoğun araç. trafiği tarafından geciktirilmiş olan belediye yangın servisleri terminale ulaştılar. Çabuk gelişen bu yangın için şehrin bütün yangın ekiplerinden hemen yardım istedilerve Düsseldorfun dokuz itfaiye istasyonu ile çevredeki birçok kentin teşkilatlarından insan gücü ve donanım getirmelerini talep ettiler. Parlama anında, yakındaki çok katlı bir otoparkta, aralarında 6 yaşında bir erkek çocuğu ile babasınında bulunduğu birçok kişi terminalden gelen dumanı farkettiler. Binayı terketmek için asansörleri kullandılar. Ancak, asansörün bağımsız bir kapalı bölümü olmaması ve kapılarının terminalin çiçekçi dükkanı yakınındaki zemin katına açılması nedeniyle bu onların hayatına malolan bir hata oldu. Kapıların zemin katta açıldığında kızgın duman ve gazlar asansörün içindekileri görünüşe göre hemen öldürmüştü. YANGIN GELİŞİYOR: Yangın, kauçuk bagaj taşıma bantları üzerindeki çok yanıcı maddelerle beslenerek ana zemin katının her tarafına çabucak yayıldı ve birinci kat gidiş alanından merdivenler ile açık ve korunmasız durumdaki yürüyen merdivenler yoluyla ikinci kat galeri alanına süratle sirayet etti. Birçok kişi ikinci kattaki Air France VİP Salonunda yangına yakalandı, bir tanesi pencerelerden birisini kırmayı başardı ama atladıktan sonra yoğun ısı ve boğucu dumandan öldü. ------- ---- -YANGIN VE GÜVENLİK NEDEN YANDI? Düsseldorf Havaalanı Terminal Binası üç aşamada inşa edilmişti. Ana terminal binası (yangına maruz kalan) 1 972 yılında (Bölüm A ve B), büro binası 1974 yılında, ikinci aşamada inşa edilmişti. Bu alan yangın bölgesinden yangına karşı dayanıklı duvarlar ve kapılar inşa edilmek suretiyle ayrılmıştı. Terminalin batı ucundaki son inşa aşaması (Bölüm C) 1986 yılında, terminalin geri kalan kısmından tam yükseklikte otomatik çelik yangın koruyucusu ile ayrılacak şekilde gerçekleştirilmişti. Yangın esnasında, alevler o kadar hızlı yayılıyordu ki, duman ve sıcaklık bu alanı elektrik kesilmesiyle otomatik olarak kapanması gereken otomatik yangın koruyucusundan önce kaplamıştır ve itfaiyeciler tarafından elle kapatılmıştır. Bu da terminalin bu kesimini yaklaşık 550 feet (180m) yangının çıkış noktasından korumuştur. Bu bölüm aynı zamanda duman dedektörleri, püskürtücüler ve her yana yerleştirilmiş olan duman tahliye sistemleriyle donatılmıştı. Terminalde yangının başladığı yerde ise, mutfak bölümü hariç hiçbir püskürtücü ile dikey acil durum merdivenleri haricinde hiçbir duman tahliye sistemi yoktu. İnsanların bulunduğu bütün bölümlere bir duman dedektörü sistemi yerleştirilmişti ancak yangının başladığı tavan boşluğunda böyle bir sistem yoktu. Yangının, yukarıdaki yolda yapılan kaynaktan düşen kıvılcımların katranlı örtücü tabakayı eritip tutuşturduğu ve bu yanan parçanın da tavan boşluğuna düşerek oradan geçen ve bütün tavan boşluğuna yayılan PVC kaplı elektrik kablolarını ateşlemesi ile çıktığı düşünülmektedir. Yıllar boyunca orada biriken toz ve çöplerle de beslenen yangın bu gizli yanma bölmesini bir anda baştan başa sarmıştı. İLETİŞİM AKSAKLIKLARI: Tahliye ve kurtarma çabaları, insanları dumanın ve ısının en yoğun olarak bulunduğu zemin kat çıkışlarından binayı terketmeye çağıran çelişkili terminal anonsları tarafından engellenmiştir. İtfaiyeciler birçok yolcunun dumanı gördüklerinde paniğe kapıldıklarını ve yangın çıkışlarını kullanmaları yönünde verilen talimatları unuttuklarını belirtmişlerdir. Dil engelinin yanında güvenlik görevlilerinin tahliye çabalarını süratle koordine etme konusundaki becerisizlikleri de önemli bir etken olmuştur. Yaklaşık 250 kişi terminalin üst katlarındaki restaurant 5 3 SAYI 27
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=