İRKONU İRKONUK Boğazda bir tanker faciası, ihtimali diişiiniildiiğii zaman dahi oldukça iirkiitiiciiydii. Maalesef bu korkıtnf olay, kalıcı ve zararlı bir fOk etki bırakarak giindeme geldi. Bıı facianın nedenleri ve neler yapılması gerektiği hakkında, İstanbul Valisi Sayın Hayri KOZAKÇIOĞLU ile siiyleştik. •Montreux Anlaşması çerçevesinde, İstanbul Boğazı'ndan geçişleri değerlendirebilir misiniz? Çıkarılmakta olan kararnamenin getireceği yeni önlemler yeterli mi? Duyduğumuz kadarıyla bu kararname 1 Temmuz tarihinde yürürlüğü girecek. Bu süre için herhangi bir geçici önlem söz konusu mu? KOZAKÇIOĞLU: Montreux anlaşması Boğaz' ın bir uluslararası su niteliğinde olduğunu ve uluslararası taşımacılıktaki esasları tespit etmiş. Bu anlaşma bizim gerek Boğaz ve çevresinde yaşayan insanların can ve mal güvenliğini, Boğaz' ın kendisini koruma, hatta Boğaz'da seyreden gemilerin güvenliğini sağlamamız için bir engel teşkil etmemektedir. Biz Montreux Anlaşması'nı değiştirmeden, Boğaz'da değişik güvenlik önlemleri alabiliriz. Geçişlerin daha erken düzenlemesi gerekirdi. Ben İstanbul Valisi olarak göreve başladıktan sonra, Ankara'daki yetkililere sunduğum raporlarda ısrarla bunun üzerinde durmuşumdur. Ama Denizcilik Bakanlığı veya Müsteşarlığı'nın kurulmasındaki bazı gecikmeler, düzenlemelerde geç kalınmasına neden oldu. Temmuz'a kadarki uygulamalarda biz Valilik olarak bir takım önlemler almaya çalışacağız. Dün (21.03.1994) bir açıklama yaptım. Boyu 200 metreden büyük olan tankerlerin gece geçişini yasakladım. 5442 sayılı İl İdaresi Kanunu'nun valilere verdiği bazı yetkiler var. Bu yetkilerin mal ve can güvenliği ile ilgili bölümlerine dayanarak, boyu 200 metreden büyük tankerlerin sadece gündüz saatlerinde geçmesine izin verdim. Çevrede yaptığımız temizliği bahane ederek, diğer araçların daha dikkatli ve en düşük hızla seyretmeleri konusunda bir karar aldık ve dün akşamdan itibaren de uygulamaya başladık. Çok büyük gemiler geçerken, Boğaz'ıkapatıyoruz. Çünkü yalnız kendi güvenliğimiz için değil, oradan geçenlerin güvenliği için de tedbir alıyoruz. Boğaz trafiği arttığı zaman, bizim gemileri bir süre Boğaz dışında bekletmeye hakkımız var. Montreux buna engel değil. Hatta çok sıkıştığımız vakit Boğaz trafiğini tek yönlü de çalıştırabiliriz. Montreux Anlaşması'nı değiştirsek bile, bunlar Boğaz' da güvenliği artırır ama kazayı önlemez. Her türlü tedbiri alsanız dahi, trafık bulunan yerde kaza ihtimali bulunur. O halde bizim, yasal düzenlemelerin yanısıra, Boğaz'daki YANGIN VE GÜVENLiK DERGiSi Sı\ YI 3 ım
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=