Yangın ve Güvenlik Dergisi 3. Sayı (Mart 1994)

H. KOZAKÇIOĞLU kurtarma ve yangın söndürme sistemlerini gözden geçirmemiz, daha çağdaş hale getirmemiz gerekir. •Boğaz'da kurtarma ve söndürme ile ilgili gemi, donanım ve kadrolar yeterli midir; hız, kapasite ve bilgi açısından, Boğaz'da meydana gelebilecek büyük bir kazayı engelleyebilirler "? mı. KOZAKÇIOĞLU: Şu anda yeterliolquğunu söyleyemeyiz. Belki küçük kazalar için yeterli olabilir. İşte bu geçtiğimiz kazada Tüpraş'dan 7 saat, Aliağa'dan 2 gün römork gelmesini bekledik. Hatta yangın daha da uzun sürebilir diye Ceyhan BOTAŞ' dan römorklar yola çıktı. 3 günde geldiler. Bu bakımdan, yeterli olduğunu söyleyemeyiz. Mutlaka takviye edilmesi, gerek hız, gerekse manevra kabiliyeti daha fazla olan teknelerin temin edilmesi lazım. İkincisi, deniz itfaiyesiyle kara itfaiyesi arasında çok büyük koordinasyon lazım. Son olayda kara itfaiyesi bütün gücüyle çalıştı. Büyükşehir İtfaiye Müdürü Abdurahman KILIÇ, 5 gün müddetle, devamlı olayın başında idi. Ve Abdurahman Bey, orada direkt görevli kişi değildi. Büyük fedakarlıkla, kendi elemanlarıyla olayın bütün aşamalarında çalıştı. Bu olayın görünmeyen kahramanıdır. Bizim basınımız bu olayda kendisine yaptığı hizmet oranında yer veremedi. Mesele sadece Abdurahman KILIÇ meselesi değildi. " Bu gemi sadece teknolojik imkanlar kullanılarak değil; Türk insanının hem yaratıcılığı, hem de vatan konusunda çok fazla fedakarlığı göze alacak sevgisi ile söndürülebilmiştir." Mesele, onunla birlikte çalışan itfaiye erlerinin meselesidir. Burnu 1000 °C sıcaklıkta bulunan tankere çıktı bu arkadaşlar; halat bağladılar. Defalarca... Her an patlama tehlikesi bulunan o tankere çıktılar; halat bağladılar ve o gemiyi çektiler. Bu, dünyanın başka bir yerinde görülebilecek bir kahramanlık değildir. Bu gemi dünyanın bir başka ülkesinde yanmış olsaydı, belki hala söndürülememişti. Bu gemi sadece teknolojik imkanlar kullanılarak değil, Türk insanının hem yaratıcılığı, hem de vatan konusunda, çok fazla fedakarlığı göze alacak sevgisi ile söndürülebilmiştir. Patlamak üzere olan bir tankere insanlar yaklaşmak istemezler. Hele Karadeniz'e çekildikten sonra, bırakalım, kendi kendine yanıp, sönsün; diyebilirlerdi. Ama uğraşıldı ve devamlı gezdirilerek söndürüldü. Aynı yerde dursa, söndürme şansınız yoktu. Bu bir yaratıcılık olayıdır. Bu olayda insanımızın fedakarlığının yanısıra, son çağdaş söndürme sistemleri ve son teknik köpükler kullanıldı. Ama gördük ki, teknolojik imkanlarımızı biraz daha geliştirmemiz, müdahaleyi daha hızlı hale getirmemiz lazım. Belki de artık bunu sırf kamu kurumlarının yapmasını beklememek lazım. Bu konuda çok güçlü, çok hevesli özel sektör varsa, onların da devreye girmesine imkan verecek mevzuat düzenlemesine gidilmesi lazım. •Boğaz'da kurtarma, söndürme, temizleme gibi çalışmalarda kamu kuruluşları arasındaki koordinasyonu değerlendirir misiniz? Koordinasyonun iyileşmesi için neler yapılabilir? KOZAKÇIOĞLU : Koordinasyonu sağlamak üzere bir tüzüğümüz var. İstanbul Boğazı kurtarma planı buna göre yapılmıştır. Ben geldikten sonra 1992 yılında yaptırdığımız İstanbul Acil Müdahale Planı vardır. Bunun ilgili kuruluşlara gitmesi de 16 Nisan 1992 tarihindedir. Tanker kazasındaki koordinasyon, bu plan sayesinde yapılmıştır. Bu planda bütün görevler sayılmıştır; kuruluşlar belirtilmiştir. İhbarların ne olacağı ve bölgeler belirtilmiştir. Herşey, en ince detayına kadar belirlenmiştir. Son olay başladığı zaman da bu plan hemen uygulamaya konulmuştur. Yangın başlar başlamaz, Söndüren gemisi de, Alemdar gemisi de ne yapılacağını gayet iyi biliyordu. Kazadan sonra hepsi ,yarım saat içinde oradaydılar. İtfaiye de oradaydı; sağlık teşkilatı ela oradaydı. Yı\NGIN VE GÜVENLiK DERGiSi Sı\YI 3 m

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=