Yangın ve Güvenlik Dergisi 3. Sayı (Mart 1994)

İSTANBUL BOĞAZI VE DENİZ YANGINLARI Ahdurahınaıı Kll/Ç, 1 ?5_1 doğumlu olup, 1974' de ITU Makine Fakültesi'nden mezun oldu. Aynı fakültede yüksek l isans eğitimi yaptı. 1982 yılında güneş enerjisi konusunda doktorasını tamamladı. Halen İTÜ Makina Fakültesi Isı Tekniği Birimi öğretim üyesi olup, aynı zamanda İst_anbul Biiyükşehir Belediyesi itfaiye Müdiirliiğii görevini de sürdürmektedir. Abdurahman KILIÇ ÖZET:İstanbul Boğazı yoğun deniz trafiği ve Boğaz'ın doğal özellikl.eri nedeniyl.e, seyir şarıl.arı bakımından dünyanın en riskli su yoludur. Meydana ge!.ecek kazal.ara karşı Boğaz'dan geçiş/erin kontrollü yapılması, söndürme ve kurtarma yapacak deniz itfaiyesinin kurulması ve çevre temizliği-konusunda yeterli techizata sahip olunması gerekir. Bu yazıda, söndürme ve kurtarmafaaliyetleri ve deniz itfaiyesi konusu el.e alınmıştır. SEA FIRESAND THE BOSPHORUS Because ofthe heavy sea traffic and its uni,que geographical characteristics, the Bosphorus is one ofthe most risky waterways in terms ofcruising conditions. in order to prevent thepossibl.e accidients, it is necessary to control the transitpasses, to establish the nova[fire-brigade to conductfire -fighting andrescue activities and to obtain the equipment needed for enviromental protection. in this articl.e the nova[ .fire-brigade and activities offire-fighting and rescue are discussed. ı. GİRİŞ Son yıllarda İstanbul'u çevreleyen denizlerde meydana gelen yangın istatistikleri incelendiği zaman, son on yıl içinde 195 kaza meydana geldiği görülmektedir. Kara yangınları ile deniz yangınları karşılaştırıldığında karaya nazaran denizde daha az sayıda kaza meydana gelmesine rağmen deniz yangınlarında daha büyük miktariarda maddi ve manevi hasarlar meydana gelmektedir. Bunun nedeni, deniz yangınlarını önleme bakımından mevcut koruma ve söndürme araç ve ekiplerinin yetersiz olmasıdır. İstanbul'un denizle olan çok geniş ilişkisi nedeniyle, denizden yangın önleme, üzerinde ciddi olarak durulması gereken, önemli bir konudur. Özellikle akıntılı ve önemli bir geçit yeri olan Boğaziçi, ucu kapalı bir durumda bulunan Haliç, gemilerin toplandığı Haramidere açıkları ve Haydarpaşa liman bölgesi gibi deniz trafiği açısından yoğunluk göstereaye yangın olasılığı yüksek bölgeler bulunmaktadır. Tarihi gelişme içinde denizde meydana gelmiş, önemli can ve mal kayıplarına neden olan deniz kökenli yangınlar bu durumu açık bir şekilde kanıtlamaktadır. Nitekim, Boğaziçi'nde meydana gelen bazı yangınların çıktığı noktada kalmadığı, akıntılar sebebi ile yayıldığı da görülmüştür. Son olarak 13.3.1994 günü Nassia isimli tanker ile Shipbroker isimli kuru yük gemisinin çatışması ile, ülkemiz ve insanlık için büyük felaketlere sebep olabilecek boyutta bir kaza meydana gelmiş ve kısa sürede söndürülmesi ve gerekli önlemlerin alınması ile, olabilecek zararın çok azı ile atlatılmıştır. 2. İSTANBUL BOĞAZ'INDA RİSK İstanbul'da deniz yangınlarına özellikle YANGIN VE GÜVENLiK DERGiSi Sı\ YI 3 m

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=