A. KILIÇ 32 saat sonra İstanbul'dan Tekirdağ'a gidilmiş ve iki saat içinde tamamen söndürülmüştür. Eğer bir helikopter ile geminin içine daha önce, yangın çıktığı zaman gidilseydi zarar çok az olurdu. 4. DENİZ İTFAİYESİ GEREKLİLİĞİ Her geçen gün Boğaz'dan geçen gemilerin artmasıyla yangın çıkma olasılığı da artmaktadır. Bunların birinde meydana gelecek bir yangının meydana getireceği mal kaybının boyutları düşünülemeyecek kadar büyük olabilir. Bunu önlemek için, konunun devlet politikası olarak ele alınması, çağdaş yasal düzenlemelere gidilerek yeni yönetmelik çıkarılması, söndürme gemilerine sahip, profesyonel olarak söndürme ve kurtarma yapan eğitilmiş personeli bulunan, İstanbul itfaiyesine bağlı bir deniz itfaiyesi kurulmalıdır. Çağdaş yönetmeliklerle İstanbul itfaiyesine bağlı deniz itfaiyesi kurulduğu takdirde; çalışanlarının tamamı eğitilmiş profesyonel itfaiyecilerden oluşan, labirentli karanlık odalarda tatbikat yapmış bir deniz itfaiyesi oluşacak; kıyılardaki depoların yangınlarına, yalı yangınlarına, şehir hatları gemil erine, tersanelerdeki yangınlara, denizde meydana gelen her türlü yangına anında müdahale edecek olan ve 24 saat nöbette bulunan personel olacaktır. Ayrıca, oluşturulacak dalgıç ekibi, kurtarma olayları için hazır bekleyecektir. Son yirmi yıl içinde İstanbul Boğazı'nda yanan yalı sayısı 70 civarındadır. Milyarlarla ölçülemeyecek maddi zararınyanında,herbirimüze görünümünde olan, değerine paha biçilemez yalılar yanmıştır. Boğazda bir eğitimli deniz itfaiyesinin olması tarihi yalılardaki yangınlardaki hasarı azaltacağı kuşkusuzdur. Günümüzde, İstanbul civarındaki Adalar' da meydana gelen yangınlardaki zarar miktarının çok olmasının nedeni, bir deniz itfaiyesinin olmaması ve denizden müdahale edilmemesidir. Hızlı bir söndürme gemisi sadece denizden söndürmeye iştirak etmeyip, aynı zamanda adalar arası ve ada ile kara arası personel taşımasında da kullanılacaktır. İstanbul ve civarındaki sanayi kuruluşlarının bir çoğu deniz kenarında bulunmaktadır. Haramidere tesisleri, Çayırova Endüstri Bölgesi ve İzmit Körfezi'ndeki büyük yangınlara İstanbul itfaiyesi yardıma gitmektedir. Hatta Tekirdağ'a bile gittiği zamanlar olmaktadır. Deniz itfaiyesi ile daha etkin müdahale sağlanacaktır. Bu sanayiinin korunmasının ülke ekonomisine çok yönlü katkısı olacağı kuşkusuzdur. İstanbul'daki gümrükler, limanlar ve tersanelerin korunması da ülke ekonomisine katkıdır. Gelişmiş ülkelerde, eğitilmiş deniz itfaiyesi personeli deniz kazalarına da müdahale edecekve gerekli yardımı sağlayacak şekilde yetiştirilmektedir. İstanbul'da Boğaz sahillerinde, çoğu zaman eğlence yerlerinden dönen vatandaşların kullandıkları araçlar denize düşmekte ve gerek vatandaşları ve gerekse araçları denizden çıkarmak için dalgıç ekibi bulunmamaktadır. Özellikle yaz aylarında yüzmek için denize veya gölete girerek boğulan kişilerin çıkartılması için de kurtarma ekibi gerekmektedir. Kurulacak olan ve eğitilen dalgıç ekibi, bu tür olaylarda kurtarma işlerine katılacaktır. 5. DENİZ İTFAİYESİNİN YERİ VE DONANIMI İstanbul'da en az4 deniz itfaiye birimi olmalıdır. Bunlar Büyükdere, İstinye, Karaköy ve Haydarpaşa'da konuşlandırılmalıdır. İstanbul'un kritik deniz yangını bölgeleri, riski en fazla olan bölgeler, Karaköy-Haydarpaşa liman bölgesi ile Boğaz girişindeki Büyükdere-Sarıyer bölgesidir. Bunlardan Büyükdere-Sarıyer bölgesinde meydana gelebilecek bir tanker yangınının, akıntılar sebebi ile bütün boğaz bölgesi için önemli bir tehlike meydana getireceği açıktır. İstinye-Hisarlar bölgesinin de kritik bölgeler arasında olduğu görülmekle beraber, deniz itfaiyesinin iki önemli bölgeye göre planlanmasının daha gerçekçi olacağı düşünülmektedir. Hem Boğaz'ave hemde Karaköy-Haydarpaşa bölgesine hizmet verecek deniz itfaiyesi için en uygun yerler, Büyükdere, İstinye, Karaköy ve Haydarpaşa'dır. Bir deniz itfaiyesi için gerekli teçhizatın başında söndürme gemileri gelmektedir. Gemi hem eğitim için ve hem de söndürme işlerinde kullanılabilmelidir: Birinci sınıf gemiler 28-30 knothızında, ön müdahale tedbirini yerine getirebilecek nitelikte hafif-hızlı tekneler olmalıdır. Bu bakımdan iki tip söndürme gemisi önerilmektedir. Birisi kayıcı tekne tipinde hızlı motorbotlar, diğeri ise katamaran tipinde geniş platformlu ve yeterli ön müdahale gereçleri ile donanmış hızlı teknelerdir. Bunlar için gerekli personel fazla olmadığından, hem işletme ekonomisi açısından ve hem de yeterli personel temini bakımından uygun teknelerdir. Kısa zamanda yangına ön müdahale yapabilecek özellikte olduğu gibi, her türlü yangın söndürme gereçleri ile donatılmış olmalıdırlar. Böyle gemilerde 4-6 monitor, raYı\NGIN VE GÜVENLiK DERGiSi Sı\YI 3
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=