BİR �ANGININ ARDINDAN!.. BOĞAZDA TANKER ÇATIŞMASI VE YANGIN Doğal özellikleri ve seyir şartlan bakımındran dünyanın en riskli su yolu olan İstanbul Boğazı'nda meydana gelen tanker kazası, İstanbul halkına korkulu saatler yaşattı ve büyük bir facia oldukça ucuz atlatıldı. Karadeniz'den Marmara'ya geçmek üzere İstanbul Boğazı'na giren Kıbrıs Rum bayraklı Nassia adlı ham petrol yüklü tanker ile, Mamara'dan Karadeniz' e çıkmakta olan aynı ülke bayraklı SHIPBROKER adlı kuru yük gemisi 13.03.1994 günü saat 22.20'de Boğaz'ın Hamsi Limanı Filburnu hattında çarpışmışlardır. Çarpışma sonucuNassia Tankeriiskele baş tankından yara almış ve yanmaya başlamıştır. Shipborken ise başbodoslamanın sancağından yaralanmıştır. Tankerin iskele baş tarafındaki tankın yarılması ve denize dökülen ham petrolün yanması ile, kuru yük gemisinin ve tankerin bütün bölümleri alevler arasında kalmıştır. Her iki gemi Rumeli Kavağı önlerine kadar sürüklenmiş, akıntı ile sürüklenen Nassia tankeri Rumeli Kavağı Dikilikaya fenerine yaslanmış, yük gemisi Shipbroker tam bir dönüş yaparak Anadolu Kavağı vapur iskelesi kuzeyine oturmuştur. Çalışmaların genel koordinasyonu Ulaştırma Bakanlığı Bölge Liman Müdür Altan Köseoğlu, söndürme çalışmaları operasyonları ve koordinasyonu ise İstanbul İtfaiye Müdürü Doç. Dr. Abdurahman Kılıç tarafındanyürütülmüştür. Manevralar kaptan Saim Oğuzülgen tarafından yaptırılmıştır. Kaza sonrası, kuru yük gemisine karadan itfaiye araçları ile ve denizden 4 adet römorkörlerle müdahale edilmiş ve Boğaz'ın her iki yakasında SanyerveBeykozsahillerinde, kara itfaiyesince 4 3 araç, 132 personel ve idareci personel ile birlikte yangının karaya sirayeti halinde müdahale etmek için uygun yerlerde göreve hazır hale getirilmiştir. Shipbrokergemisinin oturduğu yerde,gemidekalan insanların kurtarılması için söndürme çalışmaları hemenbaşlatılmışve yangın dört saat sonrakontrol altına alınmıştır. Söndürme çalışmaları kuru yük gemisinde 1 8.03.1994 günü akşamına kadar devam edilmiştir. Gemi, Türkiye Denizcilikİşletmeleri'nce romorkörlerleçekilerek25.03. 1994 günü yüzdürülmüş ve Zeytinburnu açıklarında demirlenmiştir. Shipbroker baştan karaya oturduğu için kaptan köşkünün üzerinde bulunan iki kişiye duman, ısı ve karanlık nedeniyle hemen erişilememiş, daha sonra ulaşıldığında birisinin dumandan öldüğü görülmüş ve diğeri yaralı olarak hastahaneye kaldırılmış fakat hastahanede kurtarılamamıştır. Shipbroker kuru yük gemisinin 29 personelinden 20'sinin ölüğü, 6'sının kayıp olduğu ve 3 kişinin kurtulduğu tespit edilmiştir. Nassia tankeri 276 m. uzunluğunda ve 40 metre genişliğindedir. Tankerin 1 6 tankından 1 O tank dolu olup toplam 98.600 ton ham petrol, aynca makina dairesi kısmında 600 ton fuel-oil ve 250 ton mazot taşımakta iken çarpışma olmuştur. Çatışmaneticesi Nassia'dabulunan 29 personelden; 23 kişi kurtulmuş ve 6 kişi kayıp olmuştur. Başlangıçta, her taraftan yanan tankere söndürme römorkörleri yaklaşamamıştır. Kaptan köşkü kısmının soğutulmasından sonra baş tarafa doğru soğutma çalışmalarına başlanmıştır. Tanker, baş tarafa doğru soğutma çalışmalarına başlanmıştır. Tanker sabahleyin suların ve lodosun tesiri ile bulunduğu yerden kurtulması üzerine kıçtan halat verilerek Alemdar-2 Gemisi ile Karadeniz'e çekilmeye başlanmış, fakat Garipçe Köyü yakınlarında şiddetli lodos tesiri ve halatın sıcaktan kavrularak kopması nedeniyle gemi akıntı ve rüzgar etkisi ile Poyrazköy barınak ağzı güneyine yeniden Yı\NGIN VE GÜVENLiK DERGiSi Sı\YI J
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=