Yangın ve Güvenlik Dergisi 3. Sayı (Mart 1994)

BiR YANGININ ARDINDAN. . . oturmuştur. Tankerin buradan kurtarılması için gerekli çalışmalara başlanmış, 15.03.1994 günü, sabahleyin gemiye çelik halat verilerek kontrol altına alınmış ve Rumelifeneri batısında kıyıdan 8 mil açığa çekilerek ve sürekli yüzdürülerek soğutma çalışmalarına devam edilmiştir. Tankerin söndürülmesi çalışmalarında, kaptanın verdiği yükleme planına göre taktik uygulanmış; engelleme, soğutma, boğma ve kapatma yöntemleri birarada kullanılmıştır. Öncelikle yanmayan kısımların korunması ve soğutulması için talimat verilmiş, merkez 2 tankına yangının geçişinin önlenmesi hedef alınmıştır. Yangının geçişini önlenme çalışmaları devam edilirken, soğutularak ve su sisi ile boğma yapılarak köpükle kapatılıp söndürülmesi planlanmıştır. Çalışmalarda; !.Yanmayan ve merkezde başta bulunan merkez tanka yangının geçişinin önlenmesi 2.Akan yakıtın gemiden uzakta yanmasının sağlanarak tankerin ısınmasının önlenmesi 3 .Geminin sürekli soğutulması, alevlerin boğulması ve su sisiile hava girişinin azaltılarakyangın alanının küçültülmesi 4. Sıcaklığı düşen kısımlara köpük basılarak yangının tamamen söndürülmesi 5. Dökülerek yanan petrolün söndürülmeyerek tamamen yanmasının sağlanarak çevreye zararın azaltılması, esas alınmıştır. Alevlerin diğer tankları etkilememesi, akarak yanan petrolün tankeri ısıtmadan ve sönerek deniz çevresini kirletmeden yanabilmesi için Nassia'nın yönü ve hızı hava ve rüzgar durumundan etkilenmeyecek şekilde tutulmuştur. Çalışmalara destek gemileri ile toplam 26 gemi iştirak etmiş, bunlardan doğrudan söndürmeye 8 gemi (Alemdar II, Söndüren-11, Romkör 1502, Hasan Tural, Raniferi-3, Sanmar, Perum ve Procyon) katılmıştır. Manevra kabiliyeti ve söndürme kapasitesi iyi olan gemilerden yararlanılmıştır. Alemdar-II ve Römorkor 1502 başlangıçta söndürmede kull anılmış ve daha sonra gemiyi çekme ve yönlendirmeye tahsis edilmiştir. Söndürmenin başarılmasında en büyük katkı; Tüpraş'dan gelen Hasan Tura! gemisi ile daha sonra Aliağa rafinerisinden gelen Rafineri-3 söndürme gemilerinindir. Özellikle Hasal Tura! gemisi en etkili gemi olmuş ve dört gün boyunca bir dakika bile durmadan soğutma çaılışmalarının sonuna kadar çalışmıştır. Söndürme çalışmalarındaki söndürme özellikleri en iyi gemi olduğu gibi, personeli de takdirle karşılanacak düzeyde özveri göstermiştir. Rafıneri-3 gemisi ve Söndüren11 gemisinin de büyük etkisi olmuştur. Özel sektörden gelen Sanmar gemisinin üzerine konulan ve Hollandalı itfaiyeciler tarafından kullanılan monitorlar da söndürme çalışmalarına iştirak etmiştir. Yabancı bayraklı olarak olay yerine 3 gemi gelmiş ve bunlar içinde Bulgaristan'dan gelen "Perum" ve Yı\NGIN VE GÜVENLİK DERGiSi Sı\YI 3 mı

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=