Yangın ve Güvenlik Dergisi 3. Sayı (Mart 1994)

BlR YANGININ ARDINDAN... "Procyon" gemileri teknik özellikleri ve söndürme kapasiteleri iyi olmadığından son aşamada kısa süre için yararlanılmıştır. Yunanistan'dan gelen "Megas Aleksandr" gemisi acil durumlarda ve çevre temizliğinde kullanılmak üzere bekletilmiş ve söndürme çalışmalara iştirak etmemiştir. Bu gemide 2 adoet su monitorü olmasına rağmen Hasal Tural ve Rafıneri-3 gemilerinin her birinde 4 adet olmak üzere 8 monitor mevcuttur ve söndürme kapasitesi küçüktür. Çevre koeuma bakımınıdan ise mevcut gemilerin en iyisidir. Bu nedenle de çevre temizliğinde kullanılmak üzere bekletilmiştir. Yangının söndürülmesi sırasında her türlü yeni teknoloj i kullanılmıştır. Üçüncü günde Amerika'dan getirilen özel söndürme maddesi ile Hollandalı ekip tarafından müdahale edilmiş ve 15 ton köpük kullanılmış fakat başarılı olunamamıştır. Başlangıçta yangın tamamen küçülmüş fakat daha sonra büyümüştür. Dördüncü gün yangın üçüncü depoya geçerek en büyük boyutuna ulaşmıştır. Fakat gemiye hız verildiği için yakıtın tamamına yakını çlenizde yakılarak gemi korunmuştur. Üçüncü deponun yangını sırasında soğutmanın fevkalede iyi yapılması nedeniyle yangını merkez tanka geçişi önlenmiştir. Yanan bölüm her taraftan su sisi girişinin önlenmesiyle, beşinci güne girerken söndürülmüştür. İstanbul İtfaiye Müdürü Abdurahman Kılıç'ın yönetiminde söndürme çalışmalara iştirak eden gemiler ve ekipler büyük özveri ile çalışmışlar ve en tehlikeli emirleri bile gözlerini kırpmadan yerine getirmeye çalışmışlardır. Yangın; personelin cesaret ve fedakarlığı ile söndürülmüştür. Heran patlama veya yarılma tehlikesi olan geminin yanında ve üzerinde büyük risk altında çalışılmıştır. Geminin üzerine ilk çıkan personel itfaiye müdürlüğünde bulunan ve Japon uzmanlar tarafından eğitilen personel olmuştur. Başarı olması için belli risklerin göze alınması gerekir. Eğer patlar veya yarılır diye düşünülseydi ve müdahale edilmeseydi mutlaka patlardı ve büyük felaketler olabilirdi. Kross valfler hasarlı olduğundan ve gemideki inert gaz devamlı kaçak yaptığından tehlikeli boyutlara gelen, petrolün flash point noktasında her an patlaması söz konusu olmasına rağmen korkamadan çalışılmış ve büyük başarı ile yangın söndürülmüştür. Gemide bulunan 98.600 ton ham petrol ve 600 ton mazot ve 250 toh fuel-oil ve yaklaşık 80.000 ton ham petrol yanmadan kurtarılmıştır. 1 5 .000-20.000 ton arasında ham petrol yanmıştır. Büyüklükleri farklı olan 1 2 tanktan 3 'ü yanmış ve merkez tank ile yakıtın bulunduğu diğer tanklara yangın geçişi önlenmiştir. Tankerin makina dairesinde de bir hasar meydana gelmemiştir. Makina dairesi civarında bulunan ve çok korkulan mazot tankı ile fuel-oil tankına da yangın geçişi önlenmiştir. Söndürme çalışmaları sırasında öncelikle çevre kirliliği gözönüne alınmıştır. Başlangıçta, lodos kuvvetli olduğundan denize akan ve yanmakta olan petrolün lodos nedeniyle sönmesi güzel olması hem söndürme çalışmalarını kolaylaştırmış ve hem de denize dökülen petrolün yanması sağlanmıştır. Söndürme çalışmaları sırasında yarılan tanklardaki petrolün söndürmeden önce denize dökülerek yanması için gemiye hız verilmiş ve söndürme yapıldıktan sonra yanmamış petrolün denizde kalmaması için büyük çaba harcanmıştır. Uzmanların belirttiklerine göre böyle bir tanker yangınında yapılan müdahale şekli çevreyi en az kirletecek şekilde yapıldığından kirlenme miktarı beklenenin çok altında olmuştur. İstanbul, ülkemiz ve insanlık için büyük tehlikeler yol açabilecek boyuttaki tanker yangınının kısa sürede söndürülmesi birçok felaketi önlemiştir. Söndürme çalışmaları yaklaşık 4 gün devam etmiştir. Bu süre içinde bütün ekipler uyumadan ve dinlenmeden fedakarca çalışmışlardır. Gece gündüz hiçbir menfaat gözetmeden canla başla çalışarak bana yardımcı olan tayfalara, itfaiyecilere, kaptanlara ve bütün idareciler özveri ile çalışmışlardır. Daha önce boğazda meydana gelen iki büyük tanker yangını hatırlanırsa, Independenta tankeri yangını 36 gün, Peter Zoraniç tankeri yangını 54 gün sürmüştür. Bu büyüklükteki bir yangının 4 gün gibi kısa bir sürede söndürülmesi takdirle karşılanması gereken bir çalışmadır. Soğutma çaılışmalarına 21.03.1994 günü sabahına kadar devam edilmiş, bu arada ölçümler yapılmış ve Hollanda Smit Tak ekibince sağlanan techizat ile inertgaz basılmasına başlanarak herhangi bir patlamaya karşı güvenli duruma getirilmiştir. Geminin her türlü hava şartlarına karşı bulunduğu bölgede emniyetle tutulması için gerekli önlemler alınmış ve Karadeniz'de limbo hazırlıkları başlatılmış, deniz ve çevre kirliliğine karşı önlem olarak geminin çevresinin bariyer ile koruma altına alınmış ve skimmer bulundurulmuştur. Daha sonra, tankerin içinde bulunan 80000 ton ham petrol Rauf bey tankerine aktarılmış ve risk ortadan kaldırılmıştır. Yı\NGIN VE GÜVENLİK DERGiSi Sı\YI 3 m

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=