M. GÜSAR 4. RİSK YÖNETİM SÜRECİ Risk yönetimi, yukarıda da belirtildiği gibi dört aşamalı bir yönetim sürecidir. Ancak bir sigorta şirketi bu sürecin hangi aşamalarında yer alma <lığını veya hangi aşamalar içeren bir hizmet sunacağını belirlemelidir. Sigorta şirketlerinin,Türkiye'de risk yönetimi adı altında yaptıkları uygulamanın şekil itibarı ile sürecin bütününü içeren bir uygulama olduğu görülmektedir. Bu uygulama içerisinde, sürecin 3. ve en önemli aşaması olan risk kontrolüne çok az yer ve önem verilmektedir. Risk yönetimi daha çok sigorta primlerinin düşürülmesine (en az primle en geniş teminatı verme amacına) yönelik bir pazarlama aracı olarak kullanılmaktadır. Halbuki, müşteriye en az primle, en geniş teminatı vermenin yanısıra, teminata giren risklerin veya teminata girmeyen, ancak varolmaya devam eden risklerin kontrol altında tutulması gerekmektedir. Bu noktada sigorta şirketleri, müşterilerine, varolmaya devam eden risklerin nasıl elimine edileceği veya elimine edilemiyor ise, gerçekleşme ihtimalinin en aza indirilmesi konusunda, danışmanlık yapmaları gerekmektedir. Riskleri ortadan kaldırıcı veya etkilerini en aza indirici bazı önlemler ve tavsiyelerin verilmesi ve müşterinin bunları gerçekleştirmesi halin de elde edeceği indirimlerin çok açık bir şekilde ortaya konması gerekmektedir. Çünkü böylece, varolan tehlikelerin gerçekleşme ihtimalinin en aza indirilmiş veya tehlikelerin gerçekleşmesi halinde, olası hasarın boyutlarının da minimuma indirilmesi sağlanmış olacaktır. Ancak bu şartlar altında risk yönetimi, hem sigortacıya, hem de müşterisine fayda sağlayacaktır. Türkiye'de her sektörde görülen şiddetli rekabet, sigortacılık sektöründe de kendini göstermektedir. Aynı faaliyet konusunda yer alan iki sigorta müşterisine, özellikle yangın ve ek teminat sigortalarına, güvenlik önlemleri farklı olmasına rağmen aynı fiyatlar teklif edilebilmektedir. Ya da, tamamen ayn faaliyet kolları (yangın riski açısından da farklı olan) için aynı fiyatlar uygulanabilmektedir. Dolayısı ile, risk yönetimi kavramı sigorta şirketleri tarafından, nasıl en düşük prim ile müşteri kazanabilirim yarışında kullanılan araç haline dönüşmüştür. 5. SONUÇ Bir sigorta şirketinin görevi, müşterisini mevcut tehlikelere karşı uyarmak, sigortanın yanısıra bazı önleyici tedbirleri de almasını sağlamaktır. Tabii ki, sigorta şirketlerinin böyle bir yaptırım gücü bulunmamaktadır. Bu ancak, diğer sektörlerde yer alan işletmelerin de risk yönetimi ve felsefesine inanmaları ve bunu işletmelerinde etkin bir şekilde uygulamaları ile sağlanacaktır. Sonuç itibarı ile herhangi bir hasar sonrasın da sigorta şirketi söz konusu hasarı tazmin eder ve yerine çekilir. Ancak, çoğu işletmenin böyle bir hasar sonrası varlığını sürdüremediği görülmüştür. Risk yönetimi, sigortacı için primlerin düşürülmesine yönelik bir araç değil, mevcut kıy-met ve varlıkların korunmasın a yönelik bir kavram olarak düşünülmelidir. KAYNAKLAR 1. ERERDİ, H.C.; Risk Yönetimi, Çatalçeşme 1989 2. DOHERTY, Neil A.; Corporate Risk Management, Mc Graw Hill, 1985 3. DOHERTY;Neil A. and Carter R.L.; Handbook ofRisk Management , Kluwer, Harvap, 1 976 o -Kasabamızda itfaiye teşkilatı pek noksan; tek evimi sigorta ettirmeğe ge/,dim. Malum ya ma4 canın yongasıdır. Yı\NGIN VE GÜVENLiK DERGiSi Sı\YI 3 m
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=