açısından büyük önem arzeden aksesuarların tam ve faal olmasına gereğince özen gösterilmelidir. Yakıt sarnıçlarına ait taşıntı ve havalandırma devreleri ve süzgeçleri açık ve temiz olarak korunmalı, bunların güverte çıkışlarındaki açık alev, sigara, elektrik sparklarına neden olabilecek korumasız donanımlara kesinlikle izin verilmemelidir. G. DONANIM EKSİKLERİNDEN DOĞAN SEBEBLERE KARŞI ALINACAK TEDBİRLER 1) Sistem ve cihazda donanım eksikliklerinden doğan sebeplere karşı alınacak tedbirfer, gemide mevcut sistem ve cihazlara ait donanımlar tam olmalıdır. Bu donanımlar hem cihazların emniyetli çalışmasını sağlayacak, hem de yangın çıkmasına neden olabilecek hususları ortadaı. 1<aldıracaktır. 2) Yangınla mücadele sistem ve cihazlardaki donanım eksikliklerinden doğan sebeplere karşı alınacak tedbirler, gemilerin gelişen teknolojiye uygun yangın alarm ve ihbar sistemleri ile gerektiğinde otomatik faaliyete geçebilecek söndürme cihazlarıyla donatılması, çıkması muhtemel bir yangına çabuk müdahale imkanı sağlayacak, yangının genişlemesi sonucunda personel, materyal veya geminin tamamen kaybedilme riskini minimuma indirecektir. Bu sistemler daima enerjili ve bakımlı olarak tutulup rutin testleri yaptırılmalı ve her zaman kullanıma hazır bulundurulmalıdır. H. PERSONEL HATALARINDAN DOĞAN SEBEBLERE KARŞI ALINACAK TEDBİRLER 1) Eğitim hatalarından doğacak sebeplere karşı alınacak tedbirler; gemiye yenipersonel katıldığında bu personel, gemide alınacak yangın önlemleri ile gemi makine ve diğer gemi sistemleri hakkında mutlaka eğitilmelidir. Böylece hem bilgisizlik ve ihmalinden hem de işletmecilikten doğabilecek yangınların önüne geçilmiş olur. 2) İşletme hatalarından doğan sebeplere karşı alınacak tedbirler, gemilerde işe göre uygun personel kullanılmalı, iyi eğitim görmüş, ehliyetli olmalıdır. Bu durumda işletmeden doğacak hatalar sonucunda çıkacakyangınlar önlenebilir. 3) Emniyet kurallarına uyulmamasından doğacak sebeplere karşı alınacak tedbirler, gemi personeli gemideki yangın emniyeti konusunda bilinçlendirilmeli, geminin taşıyacağı yükün özelliği ve bunun doğuracağı yangın tehdidi konusunda eğitilmeli, gemide görev yapan tüm personelin kargo veyükistifihakkındamutlakabilgili olması sağlanmalıdır. 1. Ç_EVRE ve İKLİfy1 ŞARTLAR! İLE AĞIR DENiZLERDEN . DOGAN SEBEBLERE KARŞI ALINACAK TEDBiRLER 1) Çevı:e ve iklim şartlarından doğan sebeplere karşı alınacak tedbirler; çevre ve iklim şartlarına göre taşınan kargo, yanıcı madde ve akaryakıtın buharlaşmasını önlemekiçin ekstra havalandırma ve soğutma tedbirleri alınmalıdır. Soğuk, hava şartlarında ve bölgelerinde yoğunlaşma neden �yle devrelerde basınç yükselmesi ve patlamalara sebep olmamak, devre elemanlarını hasara uğratmamak için özelfikle ham petrol transferinde ısıtma işlemi uygulanmalıdır. 2) Ağır deniz şartlarından doğan sebeplere karşı alınacak tedbirler, ağır denizli havalarda kargo kaymasını önlemek maksadıyla yük istif kurallarına (Danicing) titizlikle uyarak yük kaymasına engel olunmalı gemide mevcut seyyar malzemeler bağlanarak (Deniz bağına vurulurak) hareket etmesi önlenmelidir. J. DİĞER SEBEBLERDEN KAYNAKLANAN YANGIN TEHDİTLERİNE KARŞI ALINACAK ÖNLEMLER Gemi haricinde çıkan yangınların gemiye sirayetini önlemek ve yangın gemiye siyaret ettiğinde etkili bir mücadele yapabilmek maksadıyla gemide bu gibi durumlarda gemiyi limandan hareket ettirebilecek ve yangınla mücadele edebilecek adet ve kalitede personel bulundurulmalıdır. Limanlarda, gemi çevresinde, deniz üzerinde tehlikeli miktarda akaryakıttesbit edildiğinde ilgili liman sorumlularına haber verilmelidir. SONUÇ VE ÖNERİLER Görüldüğü gibi hangi taşıt aracında olursa olsun yangın heran karşılaşabileğimiz büyük bir problemdir. Gelişmenin, teknolojinin ve herşeyden önemlisi insanın bulunduğu her yerde böylesi problemlerle karşılaşmak kaçınılmazdır. Bu problemlerle gelişmeyi, teknoloji durdurarak mücadele etmemiz sözkonusu olamayacağına göre işe önce insanı eğitmekle başlamalıyız. İnsanları eğiterek bu konuda uyanık olmalarını, yangınla karşılaştığında paniğe kapılmamasını ve hem işini yaparken hem de özel hayatındayangın tedbirlerini almalarını sağlayabiliriz. Alınacak yangın tedbirleri hem kişisel zararları hem de devlet zararlarını en aza indirecektir. ■ Kaynaklar 1. Fire and Building. The Aqua Group, Collins, Landon 1984 2. Uç_ak Kazalarında Kaza, Kırım ve Yangın Yönergesi. OHM/ Genel Müdürlüğü, Ankara 1987 3. Airport Services Manual, Resque and Fire Fighting lnternational Civil A viation Organization, 19 7 7. 4. lnternational Fire, Safety and Security Systems Magazine. Değişik sayılar, lstanbul 1994. 5. NFPA, Vol. 10-11, 1987 6. Gemilerde Yangın Sebepleri ve Alınacak Önlemler, Denizde Can Güvenliği Konvansiyonu. 7. Life Safety Code, NFPA, 1991 YANGIN VE GÜVENLiK \�-�, SAYI 30 -
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=