Yangın ve Güvenlik Dergisi 30. Sayı (Mart-Nisan 1997)

ARAŞTIRMA - GELİŞTİRME Bir kıyaslama yapılabilmesi amacıyla, Singapur'da, dünyanın en geniş tankerlerinden birinin sistemini yenileyen SKUM'un, 25,000 m2 lik güverte alanını korumak için 8,000 litrelik 12 monitör kullandığını söyleyelim, Tuzla'daki müdahale ekipmanının yetersizliğini de hep birlikte izledik. Açıkçası, çok tehlikeli durumlara, üstelik de yetersiz ekipmanla müdahale etmek zorunda kalan, cesaretli eforları ile felaketlere meydan okuyan itfaiyecilere çok şey borçluyuz. Güverte köpük monitörlerinin kullanımının başlaması ile fiks tank (kargo) koruma sistemleri neredeyse kalmadı; bu sebeple, monitörler (Resim 2) öncelikli olarak bir dökülme yangınını kontrol etmek amaçlıdırlar. Res11112 Mesela, yüksek kapasiteli Fl-Fl monitörleri ile donatılan Amerikan Sahil Güvenlik Botları birçok deniz felaketinin önüne geçmiş veya faciaların büyümesini engellemiştir. Bir resim binlerce kelimeden daha fazlasını ;:ınlatabilir. Dakikada 40- 60 ton su, yanan gemiye atılan 200 m. menzile ulaşabilen jetler söndürmeye dışard;:ın müdahale için gereklidir. 1 römorkörlerinin yangın söndürme kapasite ihtiyaçları korkunç oranlarda artmaktadır. Avustralya'daki ticari römorkörlerin çoğunun dış yangınlara müdahale için söndürme önlemleri aldıkları buna örnek olarak söylenebilir. Orada standart bir tasarım yapıldı; portatif ekipmanın ve römorkörün kendi korunmasına yönelik sprey sisteminin yanı sıra; bir kuleye yerleştirilmiş uzaktan kumandalı 60 inç'likbir köpük/ su monitörü ve dümen üstünede bir adet elle kumandalı 3 inç'lik monitör yerleştirildi. TEKNOLOJİNİN ÖNEMİ Yıllar sonra Sydney Limanı ve Botany Körfezi korunması için 3 liman römorkörü hizmete girdiğinde, Avustralya'da römorkörler, ilk kez su yüzeyinin 1 7 m . ü z e r i n e kadar çalışma yüksekliği o I a n teleskopik mast'a(Resim 3) monte e d i I m i 'i uzaktankontrollü monitörlerledonatıldı. Res1111 3 Bugünün gemilerinin devasa boyutları, yanlardan su veya köpük atabilmek için römorkörlerin mast veya kuleye sahip olmalarını zorunlu kılmaktır. Mesela FI-Fl monitörleri, temel olarak, uzun atış ve büyük miktarların gerekli olduğu ve deniz suyunun -.;oqııtııcu ol;:ır;:ık kullanıldığı durumli.lr içindir (Resim 4). Gemi yangınları genelliklP limanların içinde vey.ı yakınında oluştuğu için, l i m a n v e s a h i l lt&sinı 4 YANGlN VE GÜVENLİK ""'4 SAYI 30

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=