Yangın ve Güvenlik Dergisi 30. Sayı (Mart-Nisan 1997)

g elişim süreci içinde ülkelerarası deniz ticareti büyük boyutlara ulaşmış ve ülkeler deniz ticaret filolarını devamlı büyütmek v ırmek zorunda kalmışlardır. Özellikle 20 yy. son yarısında petrol ülkelerin ekonomik durumunda büyük roller oynamıştır. Bunun sonunda nakliyat amacı ile imal edilen yüzbinlerce tonluk dev akaryakıt tankerlerinde meydana gelen yangınlar seyir ve liman emniyeti açısından büyük problemler meydana getirmiştir. Özellikle gemiler seyir sırasında meydana gelebilecek yangınlara kendi imkanları ile etkili ve mutlak müsbet sonuç alacak şekilde mücadale etmek zorundadırlar. Aksi halde geminin batması, buna bağlı olarak can ve mal kaybı kaçınılmaz olacaktır. Bu durumun özellikle görev ve dizayn yönünden ayrıcalık gösteren savaş gemilerinde daha büyük boyutlara ulaşabileceği kesindir. Genel olarak gemilerde yangına sebep olabilecek hususları aşağıdaki şekilde sıralayıp açıklayabiliriz: A. GEMİ DİZAYNINDAN DOĞAN SEBEBLER sarnıçlarını izole eden void ve koferdamların yerleştirilmesinden tasarrufedildiğinde gemi servise girdikten sonra olabilecek bir deniz kazası neticesinde yangın çıkması için uygun ortam sağlanmış olur. Herhangi bir sebeple çıkan yangının çabuk kontrol altına alınmasında ve yangınla mücadelede olumsuz şartlar doğar. Gemi inşası tamamlandıktan sonra proje hataları nedeniyle gemi bünyesinde veya sistemlerde istenmeyen titreşimler meydana gelebilir. Bu titreşimler, gemilerin deniz tecrübeleri safhasında meydana çıkar ve yakıt boru devreleriyle diğer akışkanlara ait boru devreleri üzerindeki rekor ve flanşların titreşim nedeniyle açılmasına, boru devrelerinin sürtünme ile aşınarak patlamasına neden olur. Titreşim aynı zamanda elektrik devrelerinde mevcut elemanların ve kablo uçlarının gevşemesine, kabloların sürtünme nedeniyle izolasyonlarının aşınarak spark veya kısa devrelere neden olabilir. Titreşimin sebep olabileceği tehlikeli durumlardan biride, yakıt veya kargo sarnıçlarında kaynak atmalarına sebep olarak yakıt veya kargolardan sızmaların meydana gelmesi ve yangın tehdidi için uygun ortam doğmasıdır. a2)) İi şmçai lliaktt eSna fdhoağsaı nn dhaaYt aalpa ırl:a n H a t a l a r : Gemilerin inşa safhasında, kalifiye eleman kullanılmadığı, dizayn resimlerine sadık kalınmadığı takdirde, kaynak hataları, yakıt ve kargo boru sistemlerinin ve elektrik devrelerinin tehlikeli veya boru ve elektrik devre bağlantılarının yanlış uygulanması ve ısıya maruz yerlerden çekilmesi neticesinde gemi servise girdiği zaman yakıt sızmaları, sparklar ve yüksek ısı ortamı gibi yangın tehdidi için müsait şartlar olan yanıcı madde ve ısı kaynakları sağlanmış olur. b) Materyal seçimi ve işlenmesinden doğan hatalar: Gemilerin dizayn maksadına göre (Harp gemisi, tanker, kuru yük gemisi veya yolcu gemisi) gerek gemi teknesinin ve gerekse gemi sistemlerindeki 1) Proje Hataları: elemanların (Elektrik devreleri ve aksesuarları, boru Proje hataları, ticari amaçla yer kazanmak, düşük devreleri, valflar ve fittingler gibi) materyalleri yanlış maliyet temini amacıyla bölme teşkilatından, yakıt olarak seçildiği takdirde çabuk materyal YANGIN VE GÜVENLiK \��] SAYI 30

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=