ısınma sözkonusudur. Gerek tekerleğin piste ilk temasında ve og el mr eakdsıeğaı nmi fü dr ednel et çmee ml e rüddeatheakleer leedkillemr de de ednu mi nai nş gt aökrıüml sl ea rdı ne p a r l a m a ın kendi kendine soğuması beklenmelidir. • Motor Ya11g111ları: Motor parçalarındaki bir arızadan veya yakıt ikmal sistemindeki bir sızmtıdan veya motorun anormal Mş a ıo1 tl aorr aül tzı ne rdian dç ae lkı şi moat os ımn da tai nk ms öo nt odrül ar mr dea ysai sntge mı n imseayydeas ni nadgee lme boitl oi rr. yangınlarına pilot tarafından anında müdahale etme imkanı mhaervicceunttumr.üŞdaayheatlye aendgilımn oetsoi mgearteikksirö. ndürücünün dışında ise derhal 1) Çalışır durumdaki motorlara müdahale motor tehlike alanı dışında Kuru Kimyevi tozla yapılmalı, yangın söndürülemiyorsa ke ödiplmükelikduirl.lanılmalı, gerekiyorsa gövde soğutması temin 2) Bazı uçaklardaki kuyruk motorlarının yerden çok ymüükdsaehkat lee svi ned he agvüaç l üg ki r yi şai rnaitnı r . gBöuv sdeeb eü pz leer ui nç da eğ aoyl au kş ul a şsmö na dt aürremt i ne pozisyon açısı dikkate alınarak yapılmalıdır. • Metal Yangıııları 1) Düraliimiııyııııı: Alüminyum, bakır, manganez ve mU çaagknleazrydua mg öuvndue y, kg ua nnaot rvaen li as kr deal e bt iyr al epşıms ı ne sdian dkeunl l amn eı lya nd abnua mg eeltiar l. UÇAKLARDA BAŞLICA YANGIN TEHLİKE NOKTALAR! kesicilerle parçalanabilir. U�K YA1'!GINLARIYLA MÜCADELE VE KURTARMA USULLERi A• Mc iel ydduarnu my al na rglıan iilsgt ai lsi ymo nüuş tnedraenk uöçzueşlllai kr lveer :a p r o n f a a l i y e t l e r i os ül ar ne khl ie ro ltaürral kü gg öö zz ee tt ll ee mn me eal li edti lre. rGi vö ze eat ll ea yr mi c iı nphe re smo enne l ey amy ü m k ü n ını için muhabere kolaylıkları temin edilmelidir. Hareket sahalar ınm azami şgeökzeiltdleemgeöordüalseıbbilumluems1i1aiçlıdinır.yangın istasyonunda uygun bir • Gözetleme için lüzumlu ihtiyaçların sağlanması halinde �ışölezmetılneıı_ııme upnerasvoenbeelliı_uoçluarşafakaylaiypemtlearlıidnin tüm safhasında gözetleme ı r. Mümkün olduğu takdirde gözetleyici personele aşağıda belirtilen görsel kontrol sağlaım1alıdır; (1) Uçağın havada ve kalkış esnasmda sahip olduğu gücün devam edip etmediği, (2) Taksi hareketleri, iniş takımlarının emniyeti, uçuşa hazır l ı(k3 )s aPf ihsats nm ıvnedatkaikusçi arkutbuadkaımiçeereniyyeotil,larda taksi müsaadesi be..k.l.ey��en) vAecyila dpuarrkune:daernauçlçaarkların araç trafiğine elverişliliği, ınır�_ hareketlerine mani olabileceği duşunulerek o andakı meteoroloJık şaı1ların etkisi, (5) Meydanın çeşitli bölgelerindeki toprağın kaldırılma gücünün bilinmesi gerekir. • Hava trafik ünitesinden bir uçağın acil dh ua lri unmd e dgeekrleakr el i eptetri ğs oi nnee ld, aairra bç i vr eç at eğçrhı iazlaı ıtmk1aazsaı mahalline ulaştırılmalıdır. Veya kullanılan pist yü ze er lrei nr i dnee (dSatha an dö-nBcye)dge önntdees rpi il tmeedl ii ldei nr . Çb ea kğ lreı mb i er kez alındıktan sonra bunu izleyen tüm diğer kı şul er tma rl emr a ov ea nydaan gg ıönrleavmd eü cbaudl eu lnea gn öhr ae vv al i as il na ni nı sorumlulu ğundadır. � Yakıl tankları nomıalt.lc k:urnılard:ıdır-bazı.:rı gövdenin içinden geçilir. yakılrnnldnn birbirine bağlrınır ve vrılllcrlcçaprazbeslenir. • Bir uçak kazasının meydana geldiğini vü ne iyt ea s i nmdue nh t be amş ke la boi lrd şuağhus nı nu h ahbaevr av etrrma feiski hmaülci anddeel e hs eaı vvai sai ,l ba un bı i kl gui rhtaavramt raa fvi ke ü nyi at ens gi nı dnel na alınmış gibi garajı terketmelidirler. Acil dk uo rnut rmo ul nü nş ei tke lsi iv aeydnuı r aunmdua khoanbuesr ud na rd ae hd ai l vma et rl iadf iirk. Kuı1arma ve yangınla müdadele araçlarının bir bküazt üayna gme lüedna hvael eg ii çdienn s euvçka kel adri lamkeul errtia rhma lai n vd ee ybailndgirıenblailmmüecleardiebleakseımıvisinin mevcut durumunu ı ndan hava trafik kontrol ünitesine bilgi verilmelidir. Tank ncfcsliklcri nonnaldc k:rnnıl:ınn kcmırındaıı gcıidc blır. CD Ynğ ı:rnkl:m norıualdc nıoıor y:ıııgın engelinin arkasındadır, Q B:nnryal:ır nonnaldc rcsinıdc göstcıildiği gibi dış.an doğnı yerleştirilir. Kaı.ıd:ın sonrn yangın olmasa bile b:ığl:mtı kesilmelidir. - Benzin ynkma ısıııcılnrı k:uı.ıtlnr. gövde vcy.ı kuyrukta yerleştirilir. () Hidrolik nkışkan hazneleri gövdenin ilcrismdı: \·cya kanatların yakınına yerleştirilir. • Kuı1arına ve yangınla mücadele araçları yoelarlyeştsiarihlmaseılindair. hŞaökyliemki olabilecek şekilde ; kuı1aıma ve yangınla emnü ckaı sdae l seüarreadçel a ur ılna ışna ebni l ea zc ebki r şt ae nkei lsdi eo lpa oy zyi es ryi on ne almalıdır. Her meydan için mahalli fa göre ayrıntılı ön acil durum planlarkıtö(rAlecriel düşük ısı karşısında eridiğinden yakıtla birleşmesi halinde Durum Planı) hazırlanmalıdır. parlamalara sebep olur. S ıvı söndürücülerle soğutulması halinde • İniş takımı ve lastik problemlerine ilişkin acil durumlarda yang ına sebep olmaz, yumuşak malzeme olduğundan her türlü daimauçağınpistdışınakayması ve acil durum araçlarmaçarpması kesicilerle parçalanabilir. muhtemeldir. Bu gibi durumlarda acil durum araçları uçağın koruna . . 2) Magııezyııııı: Bu metalle alüminyum, demir, nikel, bölgesine uygun bir mesafede bekletilmesi, uçak piste temas sılikomın uygun oranlarda bileşiminden elde edilen magnezyum ettikten sonra arkasından acil durum araçlarının takip etmesi tercih besöalsülmı mlearidnddeeukçualklalanrıdla iniş takımları ve motor sehpalarının bazı edilmelidir. ır. Bu metalin yanına ısısı çok yüksektir, • Kaza mahalline hareket eden kurtanna ve söndürme araçları yb aonr ı�kı ğo ıknsdi at , pca or lma kpmo ua nv di b pi roı wş ı kd çe ırk agritba ir aökzyeal nka ru. rSuö nkdi mü ryü el mv ie st ioi zç li nu mk aüçmı nkmü na ol ı l dvueğ ubku a da amr ay ço ll da ammaehyadlal ni apgoelliesb iel ekci epkl egrei yc ilkembeilrelri dket ne ys öa nn dg üı nr süicrüa lyeer t iks uö lzl ka no nı l mu saul oı dl dı ru. ğPuant dl aamn ap ahral al imn da eg öurzüal mk ems ee sdaafheil es rue- çt raal fı şi mk akl ıodnı rt. r Oo ll aüynl ai t iel lgei rl i i yg leel i şiml geillei r iftraekkiapnesdt ae bmi l mu he al ebrei ri çe i nt el ıma vi na köpükle soğutulmalıdır. Çok sert olan bu metal elmas uçlu edilmelidir, YANGIN VE GÜVENLİK �37 .· .. • • EYLUL - EKiM SAYI 33 \.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=