Yangın ve Güvenlik Dergisi 33. Sayı (Eylül-Ekim 1997)

Son 1O Yılın En Kötü Çarpışması HİNDİSTAN - 12 Kasım 1996: Suudi Arabistan Havayollarına ait bir Boeing 747 ile Kazakistan Havayollarına ait Hyuşin-76 tipi kargo uçağı havada çarpıştı. Çarpışmadan sona uçağın yanan enkazı Yeni Delhi'nin 60 mil batısındaki Çarkhi Dadri yakınlarındaki tarım arazisine dağılırken, kazada uçaklarda bulunan 351 kişinin hepsi öldü. Üç yolcu patlamadan ve 14 bin fitlik düşüşten kurtulmalarına rağmen, hastaneye götürülürken yolda öldü. Enkaz parçaları, altı milden fazla bir çapta buğday ve hardal tarlalarının üzerine saçıldı. Alandaki köylerden birinin muhtarı, haber kaynaklarına şöyle dedi: "Bütün tarlalarımız yakıt, enkaz parçaları ve ceset artıklarıyla zehirlendi. Mahsullerimizi toplayamıyoruz ve hava karardıktan sonra dışarı çıkmayı göze alamıyoruz; çünkü etrafta rahatsız edilmiş ruhlar dolaşıyor. Geceleri ölülerin birbiriyle konuştuğunu duyuyoruz.. " doldurmak için elde yeterli miktarda köpük bulundurulmalıdır. Köpüğün genellikle, en iyi hava koşullan altında, her beş dakikada bir yeniden uygulanması gerekir. Önemli bir ana kural, botlarınızın ucunu kaplayacak kadar aşağı uzanan bir köpük örtüsünü (3-4") sürdürmektir. Yağmurlu yada rüzgarlı koşullarda, köpüğün daha sık yeniden uygulanması gerekir. Hava taşıtının elektrik sistemleri, bataıyaların bağlantısı kesilerek güvence altına alınmalıdır. Kırılmış yakıt boruları izole edilerek, tıkanarak yada kıvrılarak kapatılmalıdır. OLAY YERİNİN KONTROL ALTINDA TUTULMASI Daha önceki uçak km1arma operasyonları, katılan acil durum yanıt kuruluşları için büyük güçlükler yaratıyordu. Öz itibarıyla, yangınla mücadele, olayın "en basit" yönüdür. Uçağın ve uçağın çevresindeki alanın, İtfaiye Teşkilatı'nın yapacağı i g ş e l r e e m k l ir e . r için mümkün olduğunca güvenli hale getirilmesi Bölgenin derhal olayı seyderenlerden, hatıra olarak eşya almaya gelenlerden, yağmacılardan ve medya mensupları da a d r a ı h n i d l, kurtarma harekatıyla ilgisi olmayan diğer personelden ırılması gerekir. Medya mensupları, kaçınılmaz olarak, va lea rzma t evne rti ledhi kl i tkeenl i boi rl akna çb idra kd iukrau ms ounnr adoa lhaay kyaerrmi naeş g e l e c e k t i r ık bir hal alması Pnoal i sniendeennkoalza b i l i r . ın hemen çevresinde bir iç güvenlik çemberi kurması, seyircileri ve diğer kişileri uzak tutmak için bir de dış çember kurması gerekir. Küçük çaplı bir uçak kazasında, iç çember enkazın en uç sınırlarından, enkaza giden yoldan ve olay yerinden yaklaşık 300 fit uzaklıkta kurulabilir. Olay yerinin ve enkazın korunması ve hiç bir kısıtlama yapılmaksızın kurtarma operasyonlarma, tıbbi ve yangınla emnüacza6d0e0le otpuezraaksyl onlarına izin verilmesi gerekir. İç çemberden fi ıktaki bir dış çemberin kurulması ve muhafaza eyderilim, keaszi gazeeredkeilre.rBinutiekdiaavlai nyıenrai,rtaasşmda, yürütme ala111, komuta ıma ve diğer olay işlevleri yer alacaktır. Polisin belli aralıklarla çemberlerin içine girerek yetkili olmayan kişileri tespit etmesi ve vatandaşları dışarı çıkarması gerekir. Olay yerine belirli bir erişim noktasınm polis tarafmdan tMayeidnyeadmilmenessuipvlaerburada görevli polislerin bulunması gerekir. ının sayısı çok olacak ve olay yerine derhal dg ee lneecye ke cl eerkdli re. rOvl ae yçyeemr ibneer gdi remneekt i mi ç iin i mç i ünmöknüenmollia nb ihre rs oyroul un oluşturacaklardır. Bilgi veren yetkililer gelene kadar polisin medya mensuplarını bir arada ve denetim altında tutması gerekir. HAVA TAŞITINA ERİŞME Bir olay komutam, bir uçak kazasında herkesin öldüğünü asla düşünmemelidir. Büyük hava taşıtı kazalarında, dikkate dkeuğrteur!bmirubştiçuirm. de, uçakta bulunanlardan çoğu ölmemiş, kazadan Hava taşıtı kazalarının büyük çoğunluğunu genel havacılık, sabit yada döner kanatlı (helikopter) araçlarındaki kazalar oluşturmaktadır. Bu araçlar çoğunlukla bir ile altı yolcu taşır ve büyük ticari hava taşıtları kadar karmaşık yapıda değildir. Dikkat edilmesi gereken noktalar şunlardır: PENCERELER - İkili ya da üçlü bölmelerden oluşan bu pencereler çoğunlukla plastikten yapılmıştır. Ticari hava taşıtlarındaki uçaklar çoğunlukla güçlendirilmiştir. Bu kapılar ya dışarı doğru yada hava taşıtının üstüne doğru yükselerek açılabilir. Daha küçük genel havacılık hava taşıtlarının genellikle menteşeli türde kapıları vardır. KAZAZEDELER - Çoğunlukla koltuklarına kemerle bağlanmış durumdadır. Bu koltukların birçoğu genellikle yerlerinden çıkarak birbirlerine karışmıştır. İçteki üst a b r a a g b a a j l l a a r rda bulunan eşyalar, bölmeler, yiyecek ve içecek ı ve diğer enkaz parçaları tıka111klık yaratarak kabine girişi engelleyebilir. Ölülerin durumu, kazadan kurtulanların üzerinde stres yaratır. Kabin alanının kırılmasıyla, hava taşıtının içi YANGIN VE GÜVENLiK \83 1 EYLÜL _ EKiM SAYI 33 \ -

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=