Yangın ve Güvenlik Dergisi 34. Sayı (Kasım-Aralık 1997)

. . . ıffi�IH Bllbllffi T%al1j0o0lP.Bl'dan Üretilmiş Kuımşlaıın TAeğııırmlıklKonıına Peıfoııııans Oranları Kııınaş TPP Oranı* (oz/vd2) Tip 5 Dok'Uım 13.6 6.5 Dokuım 16.5 7.5 Dokuım 17.1 5 Önre 13.7 6 Önre 16.0 8 Önre 21.1 • lsısal koruma performansı testi (ASTM o. 4108, 2.0 cal/cm 2 .sn, 50/50 radyant / konveksiyon ısı akışı) Dik Alevlenebilirlik Testi (Tablo 2) PBI fiberlerinin yanmayı desteklemeyeceğini ve yanma (karbonlaşma)'nuı en küçük değerde olduğunu göstermiştir. PBI'danyapılmış kumaşlar, eğeryüksek sıcaklığa uzun süre maruz bırakılırsa bloklar test kumaşının üstüne yerleştirilir (10s, lpsi). Bu testte % 1 00 PBI ve PBI - yüksek mukavemetli aramid karışımı kumaşlar 860 °C' de yanmazken,% 100 aramid fiberlerden yaptlmış kumaşların ls altında (aynı sıcaklıkta) yandıkları gözlenmiştir. Tablo 2. PBl'dan Üretilmiş Ku111<1şların Dik Alev Alına Testi (FSTM 191•5903) mukavemete sahiptir. PBI'm ısısal peıformansı sıcaklık, buna maruz kalma süresi ve oksijen miktarına göre değişir. Tablo 3 'te görüldüğü gibi PBI' m sıcaklıklarda dayanım süresi mükemmeldir. lsı Yayımı Özellik Tipik Değer PBI fiberi yapılan testler sonucunda ihmal edilebilir bir ısı yayımına sahiptir. İki dakikalık ısı yayunı 1 OkW/m2dir. Amerikan havacılık idaresinin 65 kW /1112 değeriyle test Alevden Sonra (s) o Kömürleşme uzunluğu (inclı) 0.3 ısısal Kararlılık max. PBI yüksek sıcaklık aralıklarında sonuçlarını karşılaştırırsak PBI'ın mükemmel ısısal kararlılığa ve mükemmel ısı yayım özelliğine sahip olduğu görülür. Uçak kabin nihayetinde karbonlaşır. Kumaşta Şekil 1 : PBI Fiberin termik çekmesi biryanınameydanagelse bile PBI -------------s-,c-a_kI_ık_l."_cı_______ duvarının PBI kumaş ile kaplanmasınm nedeni de yüksek ısı yalıtım özelliğinden küçük bir fireyle özelliklerini korur. Diğer yüksek sıcaklığa dayanıklı kumaşlar aynı koşullar altında eriyecek, gevrekleşecekti r. Diğer taraftan pamuklu, pol- � yester/pamuk karışımı gibi tipik E ., kumaşlar alevlenebilirlik testinde 8alev tarafından tüketilirler. ;,!: Amerikan ordu lab. testlerinde ] (AFML TR-73-28) uçuş elbiseleri, yanan JP-4 jet yakıtı kullanılarak tasarlandı. Bu test objeleri 3s süreyle aleve maruz bırakıldı. Tüm test cihazları tahmin edilen deri tahribatını (2. o 10 8 6 2 ve 3. derece yanıklar) ve sıcaklık yükselmesini ölçtüler. PBI'dan yapılmış elbiseyi giyen modelde % 2'lik bir deri tahribatına rastlanmıştır. Diğer kumaştan (FR pamuk ve aramid) yapılmış elbiseyi giyen modeldeki hasar % 2 O-3 4 mertebesindedir. Temasta ısı performans testlerinde, ısıtılmış çelik 40 100 Tablo 3. 95 150 200 300 Sıcaklık (°F) Isısal Kararlılık Sıcaklık ("F !"C) 81 41 01 /04/ 56 00 0 675205//430300 570/300 Yangın ve Güvenlik Sayı 34 205 260 315 400 500 600 Zaman (Yararlı Ömür) 53 d. 5a skai kn iay e 2 11 4 s h a a s a a ft t a a t ------------------------ Kasım • Aralık'97 ötürüdür. Duman ve Gaz Oluşumu PBI havada yaım1ama, çok az veya hiç duman ve gaz çı.kaıtmama özelliği gösterir. Ölçümler gösterir ki, PBI diğer yüksek performanslı fiberlerden çok daha az duman çıkartır. Örnek vermek gerekirse PBl'ın optik duman yoğunluğu indeksi 2, FR'm 36 ve yüksek performanslı aramidlerin 3-8' dir. Bu malzeme yüksek sıcaklığa maruz kaldığı zaman C02 ve su, sülfür dioksit, hidrojen siyanid • çıkışı vardır. (Mukayese edilirse FR ve yüksek performans fiberlerinde de aynı şekilde gaz çıkışma rastlanır.) PBI'ın ayrışma noktasının üstünde havaland11rna tavsiye edilir. --···•···· • "- TfrnnırnL nmf� Mi

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=