sürekli taşımakta olduğu plastik tiner bidonunu birbıçakla parçaladığı,bu sırada yanmakta olan bir sigaradan alev alan tiner buhannın bütün otobüsü bir anda alevler içinde bıraktığı, koltuklar ve tankından meydana gelmektedir. Lastiklerin ve farların tsınmasından meydana gelen yangınlar ise %2 mertebesindedir. Çarpışan araçlarda ise bulunduğundan, sakınılması gereken husus kıvılcım kaynak.landır. Yanıcı madde ve oksijen bulunsa bile kıvılcım kaynağı önlenirse taşıt yangınları da önlenebilir. Taşıtlarda kıvılcım kaplamaların tutuşması ile birkaç dakika içinde otobüsün tanıamııun alevler içinde kaldığt belirtilmiştir. Ankara-Konya karayolundaki kazada tanker şoförünün uyuyarak yanlış şeride girdiği ve bunun üzerine otobüs şoförünün kendi şeridinden çıktığL fakat aynı anda tartkerin aniden şerit değiştirmesi ---=--- ½ara taşıtlarında yakıt tankları iki cidarlı yapılmalı, koltuklaryangına dirençli olmalı, uygun sigorta kullanılmalı, kablolaryangına dirençli seçilmeli, aydınlatma armatürlerinin kaynaklan; 1 ) Elektrik kısa devresi, 2) Motorun ateşleme sistemindeki kıvılcım, 3) Sıcak egzost gazı içindeki kıvılcım, 4) Farların ve lastiklerin aşırı ısınması 5) Çarpışma veya sürtünme ile oluşan kıvılcım, 6) Dikkatsizce düşürülen sigara veya diğer yanıcı malzemelerdir. İyi malve bujilerin sürekli bakımı yapılmalı, yağ birikmeleri önlenmeli, küçük taşıtlarda 2 kg, büyük taşıtlarda 6 kg kimyasal kuru tozlu söndürme cihazı bulundurulmalıdır. 0 ---...;;;;..--- üzerine kazanın meydana geldiği belirtilmektedir. Kuşkusuz, tankerle çarpışan otobüste bulunan çoğunluğu öğrenci olan yolculann dışarı çtkamamasını sadece şoför hatası ile açıklamak mümkün değildir. İstanbul' da TEM otoyolunda 24.11.1997 günü hareket halinde iken birdenbire alevler içinde kalan ve son anda farkedi lerek yolcuların dtşart çıkarıldığı, otobüsün tam.amen yandtğı olayda da sadece şoförü kusurlu bulunamaz. Her iki olayda da, içeride bulunan koltuk ve kaplamalann yanıcı olması, yakıt tankının çift cidarlı olmaması, acil çıkış kapılannın bulunmaması, otomatik yakıt kesici kullandrnaması, elektrik kablolannın yangma direçli olmamast gibi nedenler yangmın hızlı yayılımmı sağlamıştır. Taşıtlarda Yangın Nedenleri Taşıtların yangın güvenliği; dizaynı ve konstrüksiyonuna, taşıtın yapım malzemelerine, taşıtın bakımına, kullanım şekline ve park edildiği yerin özelliklerine bağlıdır. Kara taşıtlarındaki yangınlann %59'u motor bölgesinde, %35'i yolculardan, %3'ü yakıt yangınların %54'ü motor kısmından, %33 'ü yakıt tankından ve %4 'ü lastiklerden ve frenden meydana gelmektedir. Taşıtlarda hasar miktan çok sayıda faktöre bağlıdır: 1) Aracın türü (otomobil, motosiklet, kamyon, otobüs vb), 2) Aracın kullanun şekli (özel araç, ticari araç vs), 3) Kullanıldığı iklim ve çevre şartları (sıcak bava, yüksek nem, kirli hava), 4) Aracın yaşı 5) Aracm bakımı ( çarpışma hasarları, stzdım1a, lastikler, frenler vb), 6) Yapım malzemesi ve konstrüksiyonu, 7) Kullanılan yakıt cinsi (benzin, mazot, propan) yang111111 oluşumunda ve büyümesinde rol oynar. Diğer yangınlarda olduğu gibi taşıt yangınlarında da, bir yanmanın olabilmesi için yanıcı maddeye, oksijene ve kıvılcıma ihtiyaç vardır. Bütün araçlarda yanıcı madde yeterince mevcuttur. Benzin, mazot, propan veya benzeri hidrokarbon bileşinıi gibi yakıt, yalıtım malzemeleri, seslendirme kablo lan, elektrikkabloları, plastik gövde yanıcı malzemelerdir. Atmosferde ve motor çevresinde yeterli oksijende Yangın ve Güvenli.. il■ � ayı 34 ----------------------•••• Kasım -Aralık'97 zeme kullanılması ve aracın bakımının sürekli yaptırılması ile elektrik kısa devrelerinden meydana gelen yangın sayılan azaltılabilir. Kara taşıtlarında yakıt tankları iki cidarlı yapılmalı, koltuklar yangına dirençli olınalı, uygun sigorta kullanılmalı, kablolar yangına dirençli seçilmeli, aydınlatına armatürlerinin ve bujilerin sürekli bakımı yapılmalı, yağ birikıneleri önlenmeli, küçük taşıtlarda 2 kg, büyük taşıtlarda 6 kg kimyasal kuru tozlu söndümıe cilıazt bulundurulmalıdır. Otomobil aydınlatma devrelerinde 6 volt veya 12 volt gerilinı vardır, fakat bujilerde yüksek voltaj ve düşük akım bulunur. Otomobillerin elektrik sisteminde, sigorta ve tesisat kalitesi ile bakınunın yaıunda, akünün yeri ve korunınast, akü kabloları, kablolarm yangına dirençliliği, sigortaıun uygunluğuvebujilerinbakımı da önemlidir. Araçlarda ABC tipi kimyasal kuru söndürme cihazı bulundurulmahdtr. Otomobillerde 2 kg, büyük taşıtlarda 6 kg olmasında yarar vardır. Bir yangın olduğunda, koku hissedince veya dumanı görür görmez aşağıdaki işlemler yapılmalıdır.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=