Yangın ve Güvenlik Dergisi 34. Sayı (Kasım-Aralık 1997)

, GOZlfm Yangın DurumundaYapılacaklar 1 . Motoru ve bütün elektrik sistemlerini kapatınız. Böylece elektrik kısa devresi olmaihtimali azalacak, hareketli parçaların oluşturacağı risk ortadan kalkacaktır. 2. Hemen aracın dışına çıkınız ve herkesi dışarı çıkartınız. Kaza durumunda yaralıları arabadan uzak bir yere taşıymız. Araç yangınlarında ölüm ve yaralanmaların çoğunluğu kaza sonrasında aracın içinden yolcuların çıkamamasındandır. Her zaman mümkün olmasa bile mümkün olduğu nisbette yapılacak ilk işlem içerideki yolcuların dışarı çıkanlınasıdır. Ani bir parlamaya karşı, yaralılar araçtan uzakta bir yere taşınmalıdır. 3. Çevredekilere itfaiyeye haber vermesini söyleyiniz. Yangının büyüme ihtimalini gözöni.ine alarak itfaiyeye haber verilmelidir. Yangın itfaiye gelmeden söndürülse bile gerek yasal işlemler ve gerekse sigorta bakımından itfaiyeye rapor tutturulmasında büyük yarar vardır. Motoru kapatıp, yolcuları dışarı 24 Ekim Cuma akşamı Konya-Adana karayolunda bir yolcu otobüsü ile bir tankerin çarpışması sonucunda 48 kişi yanarak can verdi. 48 kişinin öldüğükazadaNiğdeveKayseıi Erciyes Üniversiteleri'nde öğrenim gören 3O'a yakın i.iniversiteli gencin de hayatım yitirmesi bir başka acı noktaydı. Kazada yanan otobüsün bağlı olduğu İpek Turizm Yönetim Kurulu Başkanı çıkardıktan sonra kendinizi riske sokmadan söndürme çalışmalarına başlayınız. Yangını söndürürken aşağıdaki esasları uygulayınız. a) Önce rüzgarı arkanıza alınız. Dumanın üzerinize gelmemesi, aşırı ısıya maruz kalmamanız için ve alevin dibine yaklaşabilmeniz açısından rüzgar yönüne dikkat etmelisiniz. b) Yangın söndürücüsünü alevlere değil alevin tam dibine tutunuz. Alevlerin üzerine attığıruz söndürücünün bir etkisi olmaz. Alevin dibinden başlayarak yavaş yavaş ileriye doğru söndii. rücüyü tutunuz. c) Eğer yakıt sızıntısı varsa yangın söndürücüsünü sızıntının olduğu yere doğnı tutunuz ve alevle sızmtı noktasını ayırmaya çalışınız. d) Söndürme cihazınız yoksa kum veya toprak atınız. Aracınızda söndürücü yoksa veya boşalmışsa çevredeki imkanları kullanmaya çalışll11Z. Yangın küçükse üzerine bir bez parçası kapatarak söndürebilirsiniz. Fakat büyümüşse kendinizi riske atmayımz. e) Diğer araçlardan söndürme cihazı OTOBÜS KAZASI Bus Accident Derviş Binboğa kazadan bir kaç gün sonra yaptığı basın toplantısrnda, alevler otobüsü sardığında kapıların açılınamasının ve camların kırılmamasının can kaybını artırdığını söyledi. Binboğa, "Mercedes'in üreticisi Otomarsan, bu otobüslerde teknolojinin ti.im imkanlarını kullanmış. Otobüsler bilgi sayarlı olduğu için, çarpışına da kapılar açılamıyor. Kışın Yangın ve Güvenlik Sayı 34 _______________________._ Kasım - Aralık'97 isteyiniz ve çevredekilerin uzakta duımasını sağlaymız. Çoğu yangında bir araçta bulunan söndürücü yeterli · olmamaktadır. Çevredeki araçlardan söndünne cihazı alınması ve personelinden yararlanılması ilk düşünülen hususlardan olmalıdır. f) Yangın söndükten sonra iyice soğuyuncayakadarbekleyiniz vekontrol etmeden aracmızı çalıştın11ayuuz. Sonuç Sonuç olarak; taşıtlarda yangın güvenliğinin sağlanması ve çabuk söndürülebilmesi için otomatik yakıt kesicilerin kullarulınası, yakıt tanklarınm iki cidarlı yapılınası, koltuklarm yangma dirençli malzemeden olması, uygun sigorta kullamlınası, kablolarmyangma dirençli seçilınesi, aydınlatma annati.irlerinin ve bujilerin sürekli bakınmun yapılınası, yağ birikmelerinin önlemnes i, araç içinde parlayıcı madde bulundunılmaması, taşıtın özelliğine göre bir söndürme cihazı bulundunılması gerekmektedir. ■ soğuktan, yazın sıcaktan korunulması için camlar çift katlı. Bu durı.ımda, cam çekiçlebilekırılamıyor. Çektiğinuz faksla Otomarsan'ı otobüs camlarının yeniden tek katlı imali için uyardık" dedi. Binboğa'nın suçlayıcı sözleri üzerine savunmaya geçen otobüs üreticisi firmalar ise bu tür kazalarda teknik özelliklerden çok sürücü hata_larınm ön plana çıktığını iddia ettiler. c=::::: c=:=:::> 1--- :::::L � � c:=::J c=::::: L.+-J �

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=