alındığı süre içinde ve bw1w1 karşılığmda uçağm tipine ve tonajma göre araç başı saat olarak belirli bireolar bazındaücrettahakkuk ettirilir. Bu sene Ağustos ayında yaıulnuyorsam 1083 sorti gerçekleştirdik. Arkadaşlar tam olarak ne yapıyorlar? Ekibin1iz aracma biner, garajdaı1 çıkıp, uçak başına gider, orada gerekli eİi111iyet tedbirleıini alırveyakıt alma işlemi bitince de geıi döner. Bu hizmetleıimizin haıicinde tabii ki zaman zaman ufak tefek yangınlaı· oluyor. Ömeğin bir kaza sonucu araçlarda olabilecek'araç yangınlarıyla ·genelde karşılaşırız. Yahut da yaz döneminde ot yangınları olur limaıun çevresinde, bizim sahalaıunız içerisinde genelde değil de, tel örgüleıin yakın çevrelerinde. Türkiye'de araç kullananla� biraz dikkatsiz ve tunmsamaz oluyorlar sizin de bildiği!1İZ gibi. Sürücü sigaıc1s11u içiyor, arabasmm caımnı açıyoı; atıyor camdaı1 izmariti, yaı1gma yol açıyor. Bizim tel örgülerimiz çevresinde de aym hadiseler söz konusu oluyor. O zaınaı1 yine aı-açlaı1ınızlabernbergidiyonız, yaı1guu söndürüyoruz. Eğer bizim tel örgü dışmda ise ki bizi ilgilendim1eyen yerlere ınüdaha1e etmiyoruz ama görürsek derhal telefonlanınızla en yakm biıimleıi haberdaı· ediyoruz. Onlar dışardan gelip o noktalara müdahale ediyorlar. Ama bizde tedbiı· alıyoruz ne olur ne olmaz diye bulunuyonız. Şehir itfaiyesi ile böyle karşılıklı birbiriınizle yard11nlaşmaırnz vaı·. Onun dışmda da protokollerimiz olur. Allah gösteımesin daha büyük boyutlaı·da da olsa bu biryaı1gın olayıdır. Tabii ki onlardışardan biz içerden gerekli müdahaleyi yaparız. Havalimaıun çevresiı1de genelde ot yaı1g11U biçİnllnde yangmlar görülür. Bt111w1 dışmda kmk caınlardan dolayı çıkan yangmlar da olabiliyor. Bir de orılara müdahale ederiz. Bumın dışmda pek olay olmaz. Mutad enmiyet tedbirleri ise oldukça yüksek bir peıiyotta devaın ediyor. Çünkübavaliınamnın yoğmıiuğu her geçen gün aıtınakta. Yangın ve Güvenlik: Peki hçıvaôlaı:ırnrn yoğunluğundaki artışa paralel olarak sizin de imkqnlarınız artıyor mu? Memduh Öztürk: Sorunuz yine meydan kategorisj ile ilgili. Meydan kategoıisi hesaplaı11rken yıl içeıisiı1de trafiğin en yoğun olduğu 3 ayın ortalaınası alınır, uçakiaım gövdebüyüklükleri vetızmı.luklan hesaplaıur, kritikuçak sayısı saptanır. Kıitik uçak da o meydaım1 kategorisi olur. Atatürk Havaliqıanı\1111 en yoğun olduğu aylaryaTemmuz - Ağustos -Eyli.il ya da Eylül - Ekiın -Kasım aylarıdır. İstatistiklere bak.ılaı·ak bu saptaı1abilir. En yoğun üç ayın trafik ortalarnas11u alıyoruz ve bu hesaba göre 700 kritik uçağı dolduran uçak meydamn kategorisini belirliyor. Diyeliın ki kritikuçakBoeıng 747'ye rnstladı. Yine omın belli listeleıi, belli tabloları vaı ·. Uçağın gövde genişliği nediı; uçağın boy uztmluğunediı'?Uçağınuzw1luğtmagöreyıne Uluslaı·arası Sivil Havacılık Teşkilatı 'mn hazırladığı bir tablo içeıisindenBoeing747'ye isabet eden rakam bulunuyor, o da havaliınaı1111J11 kategoıisi oluyor. Yangın ve Güvenlik: Dünya' da diğer hava/imanları arasında kategori JO'a giren bir hava/imanı var mıdır? Memduh Öztürk: Kategoıi 1 O zaten yeni çıktı. O da yeni uçak boyutlarına göre. 225 metı·elikyeni uçaklaın uçak uzun!uğtı kategori 9'u geçtiği içiı1, 9'u geçtikten Yangın ve Güvenlik 11•• $ ayı 34 ----------------------••• Kasım - Aralık'97 sonraki kategori 1 O olarak alındı. Bu ilerde 11' de olabilir, 12' de olabilir. Yeri gelmişken kategori 9'dan biraz bahsetmek isterim. Kategori 9'da buluıunası gereken su ve köpük miktarı, bulw1durulrnası gereken ana söndürücüler bir de taınarnlayıcı, yardımcı söndi.iıi.ici.ileriı1 hepsi önceden saptanmıştır. Ana söndüriici.iler proteın ve proteiı1 bazlıd11·. Tatbikatta da kullaı1dığımız kwu kimyevi tozlu, halon ve karbondioksit türi.i malzemeler de yardımcı söndi.irücü malzemelerdiı: Meydan kategoıisi 9 olw1ca en azından havalimaım1da 36400 litre su bulundurmak gerekiyor. 450 kg da yardımcı söndürücü bulundurmak gerekiyor. Atati.irkHavalirnaıu'nda 250 kg yardımcı söndürücü kapasiteli iki aracunız var. Yani biz kategori 9'u da aşarak havalimanımızda 500 kg yardımcı söndürücü bultınduıuyonız. Fakat bunu yaparken de belli bir acceleration (ivme) sağlanuş olınanız gerekiyor. Çokkısa sürede yangın mahalline -pist başından pistin sonundaki bir kazaya azami 3 dakikadaulaşmaıuz gerekiyor. Biz btına response time deriz. Bu acceleration' ı teıniı1 ettikten sonra 36 tonluk suyu isterseniz 40 araçla elde edın. Ama tabii tonaj büyüdükçe bu acceleration'ı temin etınek de gittikçe zorlaşıyor. Ne yapılabilir? Araç sayısuu biı-az daha arttırabilirsiı1iz. Bir aı·acm 36 ton su kapasitesi var aına bunw1 acceleration 'ı ne? Öbür araçlarımızın acceleration'ı ile ayn.ı değil. Acceleration dediği.n1iz de bir aracm O' dan 80 km/h hıza 40 saıliyede ulaşmasını kastediyonız. Küçük arnçlann da bu !uza 24 saıliyede ulaşması laz1111. (Bu aı-adaRaşit Bey de Memduh Bey'iı1 aı1lattığı konularla ilgili ICAO'ıun yayınladığı belgeleıi bize gösteıiyor.)
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=