�IIUHMıllDIII� Tfrnrnrnl nmf� 1 artırması, • Egzoz gazı emisyonlarından CO'de %70, HC'de %40 oranında azalma sağlanması (NO 'de %15 oranında bir X artış söz konusudur.) • Yeni teknolojilerin ülkemize girmesi, • Kaynak kullanımı, • Çevresel etki sağlaması, • Yeni iş alanının doğması, montaj edilmelidir. • Dönüşüm için kullanılacak bütün cihazlar (hoıtıım, bakırboıu, valfler, regülatörvb.) ECER 67 ve TS standartlarına uygun olarak yapılmış olmalıdır. • LPG dönüşüm sistemlerinin • Kullanılan temel dönüşüm elemanlaımm "E" işareti taşınrnsına ve sertifikalarınm bulunup bulunmadığma dikkat edilmelidir. • Kullanılmış veya başka araçlardan sökülmüş "LPG" kitleri yeni olsa bile b• aDş köanbü işrüamr a çmt aoknut al ljal amr ıl nmı na me ğa liıtdi lımr . i ş v e uzman kişilerce yapılması sağlaıunalıdu·. • Montaj emniyeti ve • Kurşun içermemesi, • LPG benzine oranla daha Bugiiıı Tiirkiye'ııiıı pek çok yerinde LPG dönüşüm soması kontrolü uzman meslek örgütlerince gerçekleştirilmelidiJ. yüksek oktan sayısına sahip olması nedeniyle motorlarda sıkıştınna oranı artırılarak motor verimi ve gücünü arttırması gibi benzine göre üstünlükleri vardır. EMNİYET TEDBİRLERİ döııiişiimlii araçlarla karşılaşmak ıııiimkiiııdiir. Ruhsatlı, ruhsatsız ve piknik tiipü ile kaçak olarak çalışaıı LPG döııüşiimlii araç sayısı 50.000'iıı çok iizeriııdedir. Araçlarında beııziıı yeriııe LPG kullanmayı tercilı edeıı araç sahipleri tarafindaıı bu yakıtın seçilmesiııin en önemli ııedeni beııziııe göre ekonomik olmasıdır. (1997 Eylül ayı itibariyle normal beıızin 132.900 TL/ litre, oto gaz fiyatıııııı 69.500 TL/litre olması • Aracın ön ve arka cammda araçta "LPG" kullaı1ıldığı beliıtiın1elidir. • Havaland11masız kapalı garajlar ve yer altı otoparklarına araçların park edilmesi kesinlikle yasaklanmalıdır. b• iLr mP Gu t ldaekpaodseuğ hi ş et irı i l1 m0 eyl ıi dl di ra. Araçların LPG ile çalışır duruma dönüşümünde bunun eıı güzel göstergesidir.) dikkat edilecek en önemli husus emniyet faktörüdür. LPG sistemii araçlarda güvenlik önlemlerini; uygulamada, dönüşümde, dolum sırasında, dolum istasyonlarında ve motorlu araçlarda başlıkları altında toplamak mümkündür. 1 . Uygulamada • Gaz iletişim borularında meydana gelebilecek gaz kaçaklarında, ti.ipten gaz çıkışmı önleyecek ilave bir emniyet düzeneğine gerek vardır. • Motor ile LPG tankı arasmdaki gaz iletişim boruları dış etkenlerden etkilenmeyecek şekilde izole edilmiş olarak kesinlikle oturma kabininin dışmdan götürülmelidir. • Yüksek basmçlı LPG boıusu, dikişsiz ve tek parçalı çelik veya bakır boıu olmalıdu-. • Bakır boru aracın altmdan ve egzozdan minimum 15 cm. uzakta olacak şekilde ülkemizde kullanılan araçlara uygunluğu, güvenilirliği ve sürekliliği saptaım1alıdu·. • Yapılan dönüşümlerin araç performanslarına etkileri tespit edilınelidir. • LPG dönüşümü yapılan araçlar mutlaka ruhsatına işletilmelidir. • Hava kirliliği açısmdan yoğun yerleşim bölgelerinde kullanımı zorunluluk arz etmesi durumunda yasal boşluklar giderilerek ciddi ve sürekli bir denetim ile kullanımına müsaade edilmelidir. 2. Dönüşümde • LPG tankmm bagaja koım1ası dwumunda olası gaz biıikintilerini önlemek içiı1 yeterli havalandırma sağlanmalıdır. • Dönüşüm projelendirmesinde projeyi çizen mühendisin Makine Mühendisleri Odası 'ndan serbest müşavirlikmi.iliendislik belgesi olmalıdır. Yangın ve Güvenlik . Sayı 34 ______________________._ Kasım - Aralık'97 3. Dolum Sırasında • Bagajda olabilecekgaz biıikintileıine kaı-şı bagaja sigara ve ateşle yak.laşümamalıdu·. • LPG dolmnu sırasmda toprak.lama olup olmadığma dikkat edilmeli, topraklama yoksa mutlaka topraklama yapılmalıdır. • Maksiımım dolumda %20 gaz, %80'i sıvı olınalıdır. • Tank doldurma valfı, tank hacminin %80'i dolduğunda dolumu otomatik olarak kesmelidir. 4. Dolum İstasyonlarında • Staı1dartlara uygı.m yapı1ı11ayaı1 yer altı ve yer üstü dolum istasyonları çevre ve toplumsal güvenlik yönünden büyük tehlikeler taşımaktadu-. Bumm içiı1 LPG istasyonlanndaçalıştınJanpersonelinLPG'nin özellikleri ve meydana getiJebileceği tehlikelere karşı eğitilmiş olması, • Avrupa Topluluğu ECER 67 Standartlaıı ve Ti.irk Standartları Enstitüsü standartlarına uygun olarak dolum 1) (t
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=