Yangın ve Güvenlik Dergisi 38. Sayı (Mayıs-Haziran 1998)

da yeterli sayılmaz. Bazı Büyükşehir itfaiyelerinin dışında bu maksatla per sonel ayırabilen / görevlendirebilen itfaiye pek yok. Bu nedenle fabrika türü çeşitli işyeıi açacak olanlannmüracaatına binaen itfaiyeden görevli personel gidip inceliyor, inceliyor ama neye göre incelendiği tam bir kaımaşa. Çünkü bu maksatla hazırlanmış yasal dayanağı ve rehberlik edecek yönetmenliği / yönergesi olan belediye ve itfaiyesayısı üç- beşi geçmiyor. Bu acı gerçek belediyelerin politik kadrolaşma sonucu konuyla pek ilgili olmayan kişi ya da kişilerin görevlendirilmesinde komik görünen üzücü uygulamalara da vesile olabiliyor. Yangın güvenlik adına kafasına göre öneıilersunan, sunmakzorundakalan bu itfaiyeciler bilmeden isteklerini baltalayabiliyorlar. ------- �s k" 'fr. • d aıı ı ıt.ıaıye o vataıı aşııı can ve mal güvenliği için değil de oııa eziyet olsuıı veya zarar olsun düşüııcesiyle istediği imajı doğuruluyor. Yaııgııı çıktığı zaman ise müdahale edemiyor ama kendi ihmalini kabul etmeyip itfaiyeyi suçluyor. ---=--� Bazı yerlerde ise itfaiye görevlisinin, gidip inceleyecek zamanı bulamadığı için, sadece seyyar yangın söndürme cihazı önerdiği anlaşılıyor. Hatta bu cihazınalındığınıkontroliçinfaturasının ibrazını istediği, bu maksatla bazı vatandaşların cihaz almak yerine KDV'sini ödemek koşuluyla fatura talep ettiği duyuluyor. Düşünebiliyor musunuz? Sanki itfaiye o vatandaşın can ve mal güvenliği için değil de ona eziyet olsun veya zarar olsun düşüncesiyle istediği imajı doğuıuluyor. Yangın çıktığı zaman ise müdahale edemiyor ama kendi ihmalini kabul etmeyip itfaiyeyi suçluyor. Geç geldi, müdahele etmedi falan filan. Sonuç aynı; büyük hasar ve mal kaybı. Hatta bazen can kaybı nedeniyle daha da üzücüsü oluyor. Bazı yerlerde itfayienin imkanları öylesine zayıfki açılacak işyerlerinden hiç bir önlem talep edemeden kağıt üzerinde onay verildiği anlatılıyor. Anadolu da bir çok ilçe ve hatta il bazında bu kadar zorluklar, çaresizlikler yaşandığını duyuyoruz. Bazı yangınlardan sonra ise itfaiye cilerin kendilerinin de yakınmaları duyuluyor. Basın - yakın organlarında ve özelliklezamanzamanTV'lerden izliyoıuz. ''Fabrika yangınında, 20-30 adet sanayi tipi LPG tüpü, patlamadan çıkarılabildi. Emniyet tedbirleri alınmadan konulmuş bu tüpler patlasaydı..." Yangındandahabüyük bir felaketyaşanabilirdi. İşte bu durumlarda sormak geliyor içimden: "O fabıikaya, işyeıine kim ruhsat verdi" diye. Kısacası ıuhsatlandınna aşamasında yangın ve patlama önlemleıini iyi değerlendirmek gerekiyor. Bu görev de, siz saygı değer iftaiyecikardeşleıimize düşüyor. Biliyoruz ki; yangın önlemleri nekadariyi alınırsa, o yer çalışanlar kadar itfaiyecilerin can güvenliği için de yararlıdır. Çevreye ve doğaya da hizmeti cabası. NELERYAPILABİLİR? 1- İstanbul Büyüşehir Belediyesinin Yangından Koıunma Yönetmeliği veya Kamu Binalarının YangındanKoıunması Hakkında Yönetmelik benzeri, tüm yurtta uygulanabilecek ve uygulama zorunluğu olacak bir yangından korunma yönet meliği hazırlanmalıdır. Ancak böyle bir yönetmelik için hazırlık çalışmaları yapılırken hiç olmazsa bu iki döküman baz alınarak uygulanabilir. Bu esaslar çerçevesinde uygulanmaküzere kontrol -----------------Yangın ve Güvenlik m Sayı 38 Mayıs . Haziran'98 listeleri hazırlanabilir/ hazırlanmalıdır. 2- Birinci maddede belirtilen ben�eıi bir çok sıkıntı ve sorun itfaiye ve itfaiyecilerin günlük yaşamlarında hep yanı başındadır. Ne var ki; çözümü pek kolay görürırnemektedir. Bu bağlamda Sivil Savunma Genel Müdürlüğü yangın güvenliği ve itfaiyelerle ilgili üstlendiği yasal sorumluluğu yerine getiımeli veya itfaiyelerin kendi arasında hiyerarşik biı· bağ oluşturacak şekilde yeniden yapılanmasınısağlamalıdır. 3- Ruhsat verilecek işyerinin son durumu, riskleri önlemleri bu yönetmelik esaslarına göre belirtilmelidir. Çünkü yeterlilik belgesini alan işyerleri daha sonra yapılan değişiklik, ilave ve tadilatları bildirmeyebiliyor. Oysa; her ilave yada tadilat sonucu değişen, riske uygun önlemler aldırılarak yeterlilik yenilenmelidir. İtfaiyelerce işletme bilgileri ruhsatlandırma aşamasında projeleri de içeren biı· kitapçık halinde istenebilir. (Zaten her işletme bunun benzeri kitapçıkları hazırlayıp projelerle bayındırlık müdürlüklerine vennektediı·.) Şehiriçi küçük işyeıi uygulamalarında ise bu bilgiler "mahalle-sokak bazında açılacak dosyalar halinde tutulabilir mi?" diye aklıma takılıyor. 4-Okullarda, endüstriyel tesislerbaşta olmak üzere işyerlerinde, kamu ve kuıum ve kuruluşlarında yangın güvenlik eğitimleri düzenlenmelidir. Özellikle buralarda kurulan sivil savunma ekipleri fiili eğitime ve yıllık zoıunlu tatbikatlara tabi tutulmalıdır. Bu eğitim yapılmadan yeterlilik belgesi veıilmemelidiı·. Ayrıca riske göre eğitimlerin tekrarı ve sürekliliği takip edilmelidir. Bu çalışmalar yeterlilik belgelendirilme aşamasında taahhüt ettirilmelidir. Böylece insan davranışlan kontrol edilerek yangın güvenliğin de daha iyi bir yere ulaşabilir. ■ . rnmmrnrnn� 1 � ---

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=