Her iki uzman da şu temel ilkenin özellikle altını çiziyorlardı: Teknolojiyi, yeni olduğu için değil, yararlı olduğu için kullanmak gerektiğini unutmaya! 1111. Teknoloji, bilgi aktarımı konusunda bize ne gibi yeni ufuklar sunuyor? Dr. Mehmet İnhan: Bilgi, bugün kuruluşlar için en değerli meta konumunda. Bilginin nasıl aktarıldığı ise, doğnıdan karlılığı etkileyen bir faktör hal.ine geldi Fimıa içi iletişimi sağlamada, teknoloji bugün sınırsız olanaklar sunuyor. Şirket içi haberleşme ağı Intranetler... Dünyaya açılan Internet... Ve şirketlerin (iş yaptıkları) diğer kuruluşlarla iletişimini sağlayan extranetler bugünkü yaşamın vazgeçilmez parçaları... Gün geçtikçe önem kazanan toplam kalite yaklaşımı doğnıltusunda şirket içi eğitim ise aktarılması gereken bilginin en önemli unsurlarından birini oluşturuyor. Teknoloji işte bu noktada da devreye giriyor. Hazırlanan eğitim CD-Rom'ları ve Intranete yüklenen eğitın programları, geleneksel eğitim çalışmalarını tamalayıcı birunsur olarak her geçen gün daha fazla şirket tarafından benimseniyor. Bu tür eğitimlerin avantajları nelerdir? Geleneksel eğitimler, günümüz koşullarında zaman ve harcama açısından şirketler için belli zorluklar içerebiliyor. Düşünün ki, toplam kalite yaklaşımı doğıultusunda yeni bir ürünle ilgili eğitim veımek için Türk.iye'nin döıt bir yanından bayileri bir araya toplamak zonındasınız. Bu nitelikte bir eğitimi, bir yıl içinde ancak çok kısıtlı sayıda yapabilirsiniz. Ona karşın, klasik eğitim paketlerini tamamlayıcı olarak hazırlayacağınız bireğitim CD-Rom'u, bireysel kullanıcılara ulaştırmanız halinde, bu hemen ilk adımda değişik bir avantaj sağlayacaktır. O da eğitime rnmmurnrnrnn ! ihtiyaç duyan kullanıcının, bu eğitim paketini dilediği ve ilıtiyaç duyduğu her an değerlendirebilmesi avantajıdır. Düşünsenize... Öğrenmede zaman ve mekan sınırlandırmasını ortadan kaldırıyorsunuz. 'Acaba öyle miydi, yoksa böyle mi' diye her kuşku duyduğunuz an, kuşku duyduğunuz nokta için emre amade bir rehber var eliniz altında... Bu tür eğitimlerin bir başka önemli avantajı da, eğitimi standaıtlaştırması... Farklı eğitmenlerin farklı performans gösterebilmesi... Eğitmenin ve katılımcının o günkü ruh haline göre değişkenlik gösteren bir bilgi aktarımı. . . Bunların hiçbiri söz konusu değil ve olmuyor... Bu yeni teknik olanaklar sayesinde herkes, aynı bilgiye, aynı sunuş tarzı ile ve kendi öğrenme hızı doğrultusunda ulaşabiliyor. Yüksel Öden: Bence burada en fazla altı çizilmesi gereken nokta, eğitim alan kişinin pasif olmaması. Okunacak bir materyal veya çözülecek bir test değil, öğrencinin soru sorabildiği ve kendisine soru sorulduğu bir sistem söz konusu. Burada öğrenciyle bilgisayarı arasında insani denebilecek nitelikte bir ilişki doğuyor. Deneme-yanılmaya dayanan bu yöntemin sağladığı avantaj istatistiki olarak da belirlenmiş. Araştırmalar gösteriyor ki; sadece dinlemeye dayalı bir yöntem kullanıldığında, insan, anlatılan konunun sadece yüzde 50'sini hatırlayabilirken... Aynı konuyla eğer aktif olarak uğraşırsa, yüzde 80'li bir hatırlama oranına ulaşabiliyor. Sözün kısası, eğitimde kullamlan yeni tekniklerle öğrenmede, sonradan hatırlanma oranları daha yüksek çıkıyor. Ancak şunu tekrar vurgulayalım. Bu geleneksel eğitim modellerinin yerini almak durumunda... Hayır. Ancak, geleneksel eğitimleri tamamlayan, eğitimi kalıcı hale getiren yöntemlerden söz ediyoruz. "Türkiye' de yaygııı olarak düşüleıı hata, yeni olaıı her teknolojiye sarılmak. Kurumlarımız bıı konuda çok aceleci davranıyor. Normal koşullarda, eğitimin yararlılığıııı denetleyecek bir test süreciyaşa11111ası lazım, ancak şirketlerimiz genellikle 'bu yeııi bir şey, hele bir başlayalım da soııuçlarwı sonra görürüz ' yaklaşımımla tıkanıyorlar. " Her an her yerde eğitim Dr. Mehmet İnhan: Bu eğitimlerin yaygınlaşması sürecinde, tanık olduğumuz pek çok çarpıcı durum var Örneğin bir temizlik ürünleri fıımasında pazarlama görevlisi olarak çalışan bir hanım, ürünlerini tanıtmak için Konya'nuı bir ilçesindeki bir beyaz eşya bayiine gidiyor. Oradaki yetkili, "gelin size eğitim merkezimizi göstereyim" diyerek kendisini, binamn üst katında küçük bir odaya götü1111üş. Odada bir bilgisayar ve birkaç sandalye var. Hepsi o kadar... Yetkili, bilgisayara bir CDRom takıyor ve çamaşır makineleriyle ilgili bir eğitim programını gösteriyor bu hanıma... Bir pazarlama elemanı olan hanım da ister istemez çok şaşırıyor. Şaşırmanın da ötesinde, bize tanık olduğu bu durumu aktarırken, eğitim ve tanıtım faaliyetleıi için, böylesine pratik bir çözümü niye kendi firmasının da uygulamadığına hayıflanıyordu. Bu eğitimlerin içeriği nasıl yenileniyor? Yüksel Öden: Her eğitim porgramı gibi bunların da belli bir ömrü var. CDRom'lardaki eğitimleri yenileme şansı yor, ancak bugün daha yaygın olarak kullanılan Intranette sunulan eğitim programlarında bilgi her an değiştirilebilir ve yenilenebilir. Bu eğitimler nasıl bir üretim sürecinde hazırlanıyor? Dr. Mehmet İnhan: İnteraktif eğitimlerin üretimi, gerçekten çok ----------------Yangın ve Güvenlik ım Sayı 39 Temmuz-Ağustos'98 --------------
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=