Yangın ve Güvenlik Dergisi 39. Sayı (Temmuz-Ağustos 1998)

böyle standart yapan kuruluş değil, mümkün olduğu kadar yaptutan kuıuluş olmak istiyor. TSE için standart hazırlamak işi ortadan kalktı diyebiluim. ÇünküAvrupa birliği ile yapılan Gümrük Birliği anlaşmasına Türk devleti olduğu gibi uyacaktır. Böyle olunca TSE'nin standaıt hazufama fonksiyonu yok oldu. Türk ekonomisi dünya ekonomisi ile entegre olacak ise uluslararası standaıtlara uygun mal üretmek zoıundayız. O zaman uluslararası standarttan alıp, yeni standaıt olaı·ak uygulamak zorundadayız. TSE'nin böyle bir karan vaı· ve genel kuruldan da geçti. Şu anda TSE, sadece Avıupa standaıtlannı alıp, tercüme eder ve yaymlar. 0mm dışında bir fonksiyomı yok. Standaıt hazu-lamak mesele değil, kaldı ki, Avrupa standardını alır, tercüme eder Türk standardı olarak tıygulayabilirsiniz. Ama, can ve mal güvenliğiyle ilgili mevzuata, Avrupa birliğuıde riayeti mecbuıi ise bizde de uyulması lazım gelir. Böyle bu· mevzuatu1 belirli bir prosedürden geçirilip, ilgili bakan taı-afından yürürlüğe korunası lazun. Orada değişiklik yapılabilir mi? Hayır yapılaınaz. Onu alıp, kabul edip uygulamak zoıl.mdayız. Böylece iki yönde de ekonomik ve sosyal olarak Avrupa ile entegrasyon sağlarmuş olacaktır. TSE için standaıt hazu-Jamak mesele olmaktaı1 çıktı. TSE'nin çalışmaları devam ediyor. Kaplar ve kazanlar için yaptığımız laboratuvaı· kısa zaınanda bitecek. Orası sadece basınç ölçen bir laboratuvar olmaktan çıkıyor. Bir metalin çeşitli testlerini içuıe alan, bir labaı·atuvara, bu· eğitim merkezine dönüşüyor. Bir kompleks oluyor. Bu laboratuvar beraber kullanılanabilir. Kazaııcılaı· veya tüpçüler de işletebiliı-. Eğer siz vakıf olarak üye sayınızı ya da iştirakçulizi aıttuırsaıuz, o zaman bu·az önce balısettiğinliz kontrolü siz yaparsıruz. TSE'niıı esas itibaıiyle herşeyi kontrol etmesi mümkün değil, doğıu da değil. Ben Dia l ögue bu· zanıan Odalar ve Borsalaı· Bu·liği'nde 5590 sayılı yasanın tadili için uğı·aştun. "Üyelerin aı·alaıındaki itilafın hal merci yine Oda ve Borsaların meclisleridu·" maddesini ekletmeye çalıştım. 1705 ve 3018 sayılı ticaret kaımnuna muhalifolan kuruluşlar hakkındaki hükümler, doğıudan o kişinin ve kuıuluşun kayıtlı bulunduğu oda ve borsalar tarafından yapılır. Örneğin, tüpcüler hakkında bu· şikayet olduğunda meslek komitesine geliı-. Meslek komitesi, teknik bu· konlite kuı-ar, takip konlİsyonu kuraı·. Bir kaı·aı·a bağlar ve somıç meclise gider. Meclis karaıını verir. Meclis karaıım neye göre veıir? Odalaı·Bu·liği Kwulubiryönetmelik hazırlaı· ve böylece de malıkemeye gitınez. TSE'ye lliç gelıııez. Bu duıumda ticaı·etten men dallil her konuda odalaı· bu·liği yetkili olacak. Belediye ıulısat verirken, Odalar ve Borsalar Birliği'nden men durumu öğrenilebilecek. Ömeğiı1 men edilen bu· kurnluş Hakkaıi' de gidip iş kuramayacak. Aksi takdu·de Türk ceza kaııunu devreye girecek. Ama maalesefOdalar ve Borsalar Bu·liği'nde yeterli haı·eket sağlanamadı. 5590'u tadil etmeden siz yapın dedik. 10 sene evvel de üzerinde durduğumuz buydu. TSE kontrol etmesin. Devlet çekilsuı. Devletin görevi değil çünkü. Toz imal ediyorlar. Doğrudan doğruya kuı1.ıluşU11 meslek komitesi ve derneğinin olması lazım. Devlet onu yetkilendirmelidu·. Demek, ya da oda görevini yapmazsa, beılİm muhatabım olsU11. Toz yapanların yetkili bir meslek komitesi, odası olsaydı devlet olarak benimle mulıatap olmayacaklardı, İşte TSE'nin politikası bu. Bu bir geçiş dönemi. Kablo ve kazaıı konusunda faaliyet gösteren fiıınalara demek kurmalarında öncülük ediyoruz. Vakıfolaı-akkarşumza siz çıktuuz. Abdurahman KILIÇ: Yangın sektöıü kendi içinde de yanan bu· sektör. Bir kere korsan çalışanlar ve bazı kurnluşlariyi çalışaıılaı·akarşı. Piyasalaı nı karşılaştırdığımızda yarı yarıya olan değerleıi görürsünüz. İyileıin, diğerleıiyle savaşması lazım. Ancak diğerleıi maliyet olaı·ak çok ucuz olduğu için, iyiler o oıtaını bulamıyorlar. Bu yüzden vakıftaki amacımız, yıllardan beri faaliyet gösteren kurııluşlan biraraya getiımek ve kaliteyi yükseltmek. Vakıftaki üyeler fazla değil Kaliteye önem verenleri ve iyi olaııları bu·araya getiımek temel prensibimiz. Yılmaz ARIYÖRÜK: Diğerleıinin de kontrolünün yapılması için üye sayısırun artması lazmı. Mümkün olduğu kadar sayının arttırılması gerekiyor. Asansörler örneğin büyük bela. 5 -6 tane asansör derneği vaı·, dışarda kalan olmaz. Birbirlerini kabul etmezler. Bir birlik kıuı.ılsun diye bekledik. Bui çoğunluğu sağladı. Diğerleıihemen idari malıkemeye gitti. Bu durumda İdaıi mahkemeye de sıkıntı doğuyor. Hodri meydan fırsatı veımemeniz içın üye saymızı aıttumaı1ız lazım. Çünkü bu kontrol başlangıçta bir gönüllülük esasına dayanır.Otorite olabilmen için karşı taraftaki kişinın de seni kabul etmiş olınası gerekiyor. Öbür ti.iriü heryaptığuı tasaırnfta sana itiraz gelir. O zaman da yıprarnnanıza sebep olur. Zınni bu· kabul lazun. Zımli kabul demek, vakfın taıunması aı1lamma gelir. Abdurahman KILIÇ: Sistemli bir çalışmaya sadece firmaların deği 1 TSE' den belge almış kwuluşlaıın da dalıil olmasuu isteriz. Yıl maz ARIYÖRÜK: Tavsiye edeıin1. Hukuki olaı·ak değil ama fikı-i olarak yapıyoruz. TSE belgesi olmayanları üye yapmamak gerekir. Çünkü otorite olduğunuz zaman kontrole gideceksiniz. TSE belgesi almak zorunda değil ama TSE belgesi olanların bu standarta uymaları gerekiyor. TSE belgesi alan kuruluşlar, fabrikalar denetlenebiliyor. TSE belgesi olmayanlar ve standarta uymayanlar için, haklarında tahkikat yapılıyor. Numeler alınıyor ve -----------------Yangın ve Güvenlik m Sayı 39 Temmuz-Ağustos'98 -------------- Diyalö9

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=