Yangın ve Güvenlik Dergisi 40. Sayı (Eylül-Ekim 1998)

vermeyecek, aynı zamanda işletmenin diğer birimlerini de etkiliyecektir. Nitekim, benzer nitelikteki büyük binalardaki yangınlarda, ölüm ve hasarın nıeydana gelmesine elektrik şaftları ve kablolar sebep olmuştur. Kablolardan yangın çıktığında çok miktarda duman oluşacak ve yangın hızla yayılacaktır. Bu tip yangınlarda, gerek dumanm ve gerekse sıcaklığın tesiri ile müdahale zordur ve yangınm söndürülmesi kısa sürede mümkün olmaz. Yangm çıkan kısımda bulunan ilk dedektör algılama yapsa bile, duman hızla yayılarak her tarafı dolduracağı için yangının nereden çıktığı anlaşılmayacaktır. Kablo tavalarında çıkan bir yangının ilerlemesini durdurmak ve yangını dar bir alanda kalmasını sağlamak için, tavalar birleşme ve ayrılma noktaları ile şaftların kat aralarında ve bölümlere girişlerinde yalıtılmalıdır. Elektrik odaları,jeneratör odaları ve tı·afo merkezlerindeki kabloların duvar, tavan, döşeme ve kapı gibi geçiş yerleri, yüksek binalardaki düşey elektrik şaftlarında katlar arasmda kabloların şafta giriş ve çıkış kısımları, kontrol panolarının girişleıi yangıngeçişine karşı yalıtılınalıdu-. 4. YANGIN MERDİVENLERİ Yangın merdivenlerinin odalara yakın olması ve birbirlerine alternatifli olması hastahanelerde önemlidir. (a)Draft Guide To Fire Precautions In Hospitals, (b) British Standard Fire Precautions in the Design and Construction ofBuildings, BS 5588 ve (c)Home Offıce/Scottish Home and Health Depaıtment kodlarına göre tek bir yönden kaçış olması durumunda bölümler arası mesafe en fazla 9 m ve toplam mesafe 15 ın, birden fazla kaçış olması durumunda bu değerler 18 m ve 35 m olmaktadır. Bodrum katlardan ise merdivenler korı.ınınuş olarak doğıudan dışarıya açılacak şekilde yapılmalıdır. Yangın merdivenlerini yangından korumak için bağımsız zon olarak düşünülmeli ve içeri duman girişinin önlenmesi için basınçlandınlmalıdır. Hastanenin yüksek bina olması durumunda boşaltılmasına yardımcı olmak açısından hem de itfaiyelerin kullanmasına olanak sağlamak amacıyla bağımsız bir asansör kovası yangın zonu olarak yapılmalı ve burada çalışacak asansöre elektrik hattı bağımsız olarak korumalı ve ayrıca jeneratörden bir hat çekilmelidir ve asansör kovası duman girişine karşı basınçlandırılmalıdır. Standartlarda belirtilen işletme ve bakımı sağlayabilı11ek için tüm mekanik ve elektriki cihazların etrafında yeterli derecede çalışma alanı bırakılmalı, mutfak, çamaşırhane, kazan dairesi ve benzeri mekanik cihazların bulunduğu hacimlerde tavan yükseklikleri normalden fazla tutulmalıdır. Bir acil durumda hastaların sedye ve tekerlekli sandalye ile kaçın!arak kuıtarılacakları ön göıiilerek yapınm her yerinde, özellikle merdiven ve hollerde yeterli genişlikler hesaplanarak bulunmalıdır. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Yangından Korunma Yönetmeliğinde, huzur evleri ve hastahanelerde hasta koğuş kapılar111111 enaz 120 cm ve hasta oda kapılarının enaz 100 cm olması, yangın merdivenlerinin genişliklerinin hesaplanmasında hesap katsayısmın inişlerde 2.5 ve çıkışlarda 4 almması zorunluluğunu getirmiştir. 5. ACİL DURUM ASANSÖRLERİ Hastahanelerde acil durum asansörleri yapılmalıdır. Yangın merdivenlerini kullanamayacak olan kişilerin tahliyesi ve yangın durumunda itfaiyecilerin malzeme taşımaları, kurtarma ve tahliye yapmaları bu asansörlerle sağlanınaktadır. Acil durum asansörleri bir "yangın güvenlik hacmına" açılmalıdır ve bu hacim geri kalan kisimlardan yangına en az 1 saat dayanıklı bölmelerle ayrılmalıdır Asansör yedek enerji kaynagından da beslenmeli ve asansör -----------------Yangın ve Güvenlik m Sayı 40 Eylül - Ekim'98 kovası basmçlandırılmalıdır. Sadece görevliler ve itfaiye elemanları tarafindan kullamlabilecek şekiide düzenlenmelidir. Acil durum asansörüne girişteki yangın güvenlik hacmında dedektör bulunmalı, acil aydmlatma yapılmalı ve anons sistemi olınalıdır. 6. SONUÇ Hastahanelerde yangından korunma ile ilgili pasif korwna önlemleri daha binanm tasarımı sırasmda düşünülmeli, yatay tahliyeyi sağlayacak yang111 bölmelerine ayrılmalı, bölümler arası yangın geçişi11e karşı çok iyi yalıtılmalı, yangın merdivenleri sedye ile hasta taşıyacak genişlikte olmalı, acil durum asansörü yapılmalıdır. ■ KAYNAKLAR 1. Draft Guide To Fire Preccıııtioııs in f-Iospitcıls, f-Iome Office/Scoıtish f-Iome cıııd Hecılty Departmenı, (1982). 2. British Stcıııdcırd Fire Preccı tions iıı the Desigıı aııd Coııstrııctio u ıı ofBuildings, BS 5588, Pcırt 3, (/983) 3. J-Jome Ojjice/Scotıislı J-Joıne and J-Jecılılı Departnıeııt Rıı/es, J-10111e Of: fice/Scottislı Hoıne anc/ Healıy p De cırtment, 1989, Landon. 4. The BOCA Natioııal Buildiııg Coc/e/1 993, Building Ofjicicıls&Code Adıniııistrators fııterııational; !lli- 110is (/ 993). 5. LifeScıfety tional Fire PrC o otd e e c st, i o N ı F ı P A A s s 1 o 0 c /a, tN io a n 6C.odiess, (/996). tcınbul Biiyiikşehir Belediyesi Yangında Korıııııııcı Yö11eı111eliği, TÜYAK Yı:ıym No:1, İstanbul, (/992). 7. BSJ Standart, BS 5588 Parı 4, "Fire Preccıutions in ılıe desigıı of Buildiııgs, Sınoke Contro/ iıı Pr tected Esc o cıpe Routes Using Press11r z i cıtio11 ". fOCUS 1

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=