NfPA DOSY.481 UY(iULA�A NfPA fllt APPLICATION DENİZLERDE GÜVENLİK Bı, yazıyla, Uluslararası deniz araçlariiıda meydana gelen yangınlar, ortaya çıkan kayıplar ve bunların giderilmesi hakkındaki görüşler bildirilmektedir. Denizlerde yaşanan deniz kazalrJn, yang,nlar ve tedbirleri konusunda· uygulanması gereken sistemler açıklanmaktadır. This article et>vers flres in international maritiıne vessels, the damages and losses in these fires and soıne views to Qvercotııe these losses. The systems to be u�e. d in ınaritiıne accideııts and in fires andpreeautioııs are also giveıı. Geçmişte uluslararası deniz araçlarında yaşanan yangınlar Amerikan güvenlik uzmanlarını ayağa kaldırdı. Eğer bir bina içinde bir yangına yakalanırsanız, çoğu zaman en yakın ve yangından kapanmamış çıkışı bulup yola ulaşmanız, çoğu zaman, size öğretilmiştir. Bir gemi güvertesinde kıyıdan binlerce mil uzakta ise, yapabileceğiniz tek şey gemi mürettebatının-sizi güvenli bir yere yönlendirmelerini veya tahliye kayıklarını indirmelerini beklemektir. Bundan da öte IMO'nun (Uluslararası Deniz Taşımacılığı Örgütü) SOLAS Security in the Sea (Denizlerde Can Güvenliği) düzenlemelerine göre yangın alam1111ın insanların paniklemesiniveyayanlış alarmlara aşırı tepki göstermesini önlemek amacıyla tüm gemi yerine sadece kaptan köşkünde çalması ile ilgili düzenlemesi gereğince mürettebatın sizi bilgilendirip bilgilendirmemesine bağlı kalabilirsiniz. Ne yazık ki bu durum beklenmeyen sonuçlar doğurabilir. NTSB'nin (Ulusal Taşımacılık GüvenlikKurulu) 1996 ve 1997 yılında iki adet ölümlü yangının çıktığı yolcu gemilerinde yaptığı araştınnada bu durumun oluşturduğu uyarı gecikmesi sonucu 6 ölü ve çok sayıda duman zehirlenmesi vakası olduğu ortaya çıkmıştır. Birinci yangın 27 Temmuz 1996 tarihinde Panama bandıralı Universe Explorer adlı gemide sabaha karşı 3:00 sularında çıkmış. Gemi Juneau Alaska'nın 25 mil uzağındaki Admiralty adası yakınlarında 733 yolcu ve 274 mürettebat ile seyrediyormuş. Gemi uzaktan kumandalı ısı dedektörü ile donatılınıştı. Bu dedektörler yangının çıktığı bölgede değil kaptan köşkünde alam1 verecek şekilde ayarlanmıştı. NTSB'nin raporuna göre, kaptan köşkünde saat 2:58'deki alarm ile kaptanın genel alarmı çalınası arasındatam 7 dakikalık bir gecikme vardı. Bu zaman zarfında çamaşır odasında çıkan yangın yoğun bir duman oluşturdu ve ısı 2 kat yükselerek mürettebatın kaldığı yere kadar yükseldi. Mürettebattan 5 kişi dumandan boğularak öldü. 2 kişi kendi yataklarında idi. Diğer üçünün cesedi koridorlarda bulundu. Buna ek olarak 67 mürettebat ve 2 yolcu duman soluyarak yararlandılar. Toplam 27 kişi hastaneye kaldırıldı ve bunların 5 tanesinin durumu kritikti. Dahaönceki yangın 6Nisan 1997'de Bahama bandıralı yolcu gemisi Vista Fjord'da çıkmıştı. Fort Lauderdale limanından Azores'e 569 yolcu ve 422 mürettebat ile yola çıkmıştı. Yanguı çamaşır odasının yanındaki ardiye deposunda çıkmıştı. Kaptan köşkündeki ısı dedektöri.i alarmı gece yarısı 1 : 1 2'de aktive olmuştu. Her ne kadar nöbetçi memur genel alarmı çalınış olup kaptan da yolcu ve mürettebatın hemen tahliye botlarına binmeleri emrini verdiyse de ölümleri engelleyecek kadar çabuk davranamamışlardı. Ağır siyah duman havalandınna tertibatının da yardunıyla ısı dedektörünün alarmı ile sirkülasyon sisteminin kapatılıp yangının başladığı bölgeye hapsedilmesi arasındaki 3 dakikalık zamanda tüm gemiye yayılmıştı. Bir mürettebat duman zehirlenmesinden öldü, 6 mürettebat ve 4 yolcu da yaralandı. NTSB raporuna göre her iki geminin yolcu ve mürettebatının kaldığı kamaralarda bulunduğu bölgede çalan Yangın ve Güvenlik il Sayı 40 Eylül - Ekim'98 ---------• -------
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=