Yangın ve Güvenlik Dergisi 40. Sayı (Eylül-Ekim 1998)

NfPA DOSYASI NfPA fil[ mevcuttur. Herşeyden çok eldeki bilgilere bakıp kayıp sorusuna cevap aramalıyız." Ona göre uluslararası kamuoyunun bu durumu kabullenmesi birkaç yıl alacaktır. Fakat 1992 yılında bu konu uluslararası olarak tartışılmış fakat bir uzlaşmaya varılamamıştır. Bu arada ''Universe Explorer" gemisi tekrar denizlere dönmüştür ve kendisi gibi birçok gemide olduğu üzere bu gemide de bölgesel çalan alarm sistemleri yoktur. IMO Sprinkler Standardı Otomatiksprirıklerkoruması ile ilgili IMO koşulları yakın geçmişte gözden geçirilmiştir. 4 Ekim 1997 yılında 700 yolcusu ile batan Romantica gemisinin Mısır' a giderken batmasına neden olan yangın medyanın dikkatini gemilerde de sprinkler bulunması gerektiğine çekmiştir. Şans eseri Romantica'11111 482 yolcusu ve 182 mürettebatı gemiden güvenli bir biçimde çıkarılmıştır. Fakat denizdeki yangının dramatik fotoğrafları facianın boyutlarını göstermektedir. Eğer Romantica yangından kurtulsaydı SOLAS talimatlarındaki son düzenlemeler ile gemi sahipleri gemiyi otomatik sprirıkler ile yeniden düzenleyeceklerdir. Yeni de endüstrinin buna uyum sağlaması uzun bir zaman alacaktır. 2000 yılına kadar birçok gemi bunu yapmak zorunda değildir. Booth "Genel olarak 1994'ten beri inşa edilen gemilerde sprinkler yerleştirme ve servis yerleri ile donatılm ıştır. 1980'den önce inşa edilenler ise bunları şimdi koymak zorundalar. Diğerleri ise 2005'e kadar koymak zorundalar. İç hat yolcu gemileri için düzenlemeler Her ne kadar Amerikan Sahil Güvenliği Amerikan Limanlarına giren her geminin üzerinde kontrol yetkisi olmasına rağmen, uluslararası gemilere IMO'nun kurallarından daha sert kurallar uygulaması mümkün değildir. Genellikle bütün şirketler yolcu gemilerini daha düşük ücret ödeyecekleri Liberya, Bahama ve Panama gibi ülkeler adına kaydederler. Bu nedenle Amerikan Sahil Güvenlik'in kontrolünden kurtulurlar, her ne kadar uluslararası standartların belirlenmesinde Amerika'nın büyük payı olsa da. Bu nedenle Sahil Güvenlik standartları daha çok iç hatlarda çalışan yolcu gemilerinin güvenliği için söz sahibidir. NFPA'nın yeni deniz güvenliği düzenlemelerinin farklılığı karada uygulanan NFPA 100 "Can Güvenliği Kodu" ile aynı yangından korunma felsefesine sahip olmasıdır. Nasıl ki "Can Güvenliği Kodu" her farklı durum için farklı düzenlemeler getiriyorsa, NFPA 301 de bir tanker ile, bir gün boyu yunus izleyen teknenin, kumar teknesinin, gezi teknesinin farkına dikkat ederek düzenlemeler yapmıştır. Ayrıca Can Güvenliği Kodu binaları, ve bunun gibi, NFPA 301 'de gemileri, güvertelerinde yapılan işe göre sınıflandırır. Teorik olarak standart yolcu gemilerini kapsayan ki bunlar çok büyük yolcu gemilerinden küçük botlara kadar, yangın güvenlik ilkelerine adapte edilebilir. Pratikte ise en büyük etkiyi A.B.D sınırları içinde gezen yolcu gemilerinde gösterecektir. AslındaNFPA 301 en büyük etkisini gezinti teknelerinde gösterecektir; Örneğin kumar ve yemek tekneleri ki bunlar 1990'!arın başında ortaya çıkmışlardır. Yolcu gemilerinin geceleyen yolcularından farklı olarak bu gemilerdeki amaç eğlencedir. Yatacak yere gerek yoktur, çünkü yolcular sadece birkaç saat gemidedirler. Yolcu Ul'(iULA�A APPLICATION gemilerinde de bulunan diğer servisler, örneğin çocuk bakım üniteleri ve medikal üniteler gereksizdir. Bu tip gemiler için gelentaleplerplanlamacıları hem yangın güvenliğini hem de karlılığı aynı anda elde etmeye mecbur etti. Amerikan Sahil Güvenliği'nde yangın güvenlik mühendisi ve NFPA 301 komitesi üyesi olan Morgan Hurley'e göre bu tür gemilerden istenen yangın güvenlik unsurları endüstriyel büyümenin gerisinde kaldı. Hurley, "Elimizdeki düzenlemeler, sadece günlük yolcuları olan değil gece yatılı yolculu gemiler için yapıldı" diyor. Planlamacılar planların gece yolculu gemilere nasıl uyacağını çözmeye çalışmaktadır. Bu NFPA'nın yıllardır ilk deniz yolu güvenlik dökümanını ortaya çıkarmak için komite kurmasının sebebidir. Huriey "NFPA Standartlar Konseyi'nin NFPA 301 Komitesini 1993'tekurmadanönce ticari gemilerle ilgili herhangi bir düzenlemesi yoktu" diyor. Ve, "Biz NFPA'nın bütün ilgili tarafların biraraya gelip konuşabileceği bir forum olduğunu düşündük" diye ekliyor. ''NFPA 302, Motor Craft daha küçük gemiler çerçevesinde yazılmıştı. Planlayıcılar ticari gemi inşaasında federal düzenlemeler ile sahil güvenlik kurallarını dikkate aldı." NFPA 301 'i kullanacak daha esnek bir planlama şansı doğurur fakat standardın sprinkler konusunda ne kadar esnek olacağı, komitenin farklı üyeleri arasında tartışmalara sebep olmuştur. 301 'deki sprinkler şartları ne kadar sıkı olmalıdır ? NFPA'nın son toplantısında, 301 'in oylanacağı, en önemli konu büyük ihtimalle sprinkler şartları olacaktır. Şu andaki durumu ile sprinkler şartları Yangın ve Güvenli, il Sayı 40 Eylül -Ekim'98 ---------------

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=