Yangın ve Güvenlik Dergisi 41. Sayı (Kasım-Aralık 1998)

1 - GİRİŞ: Hava yolu ile ulaşım, nakliye, iş ve eğlence açısından modem dünyaiçin çok önemli olmuştur. Emniyet standaıiları da haliyle çok yüksek olmalı ve bu alanda kullanılanyangınlamücadeleekiprnanlaıı ve sistemleri de güvenilir olmalıdır. Köpük, bu alanda insan hayat111ı ve mevcut malzemeleri korumada çok önemli rol oynar. Acil kurtarmaya � yardımcı olabilmek için köpük, uçak kazalarında uzman kişiler tarafından kullanılan yangın ile mücadele araçları tarafından alevin ve yangının hemen kontrol altına alınabilmesi ve söndürülebilmesi içinkullanılır. Denizüzerindeki yapılarda bulunan hel ikopter iniş sahalarında sabit köpük sistemleri ile konınurlar. Uçaklarındeğerleıide arttığından aıiık u çakların da korunması çok önemli olmuştur. Bakıınve seıvis sırasında yaııgın çıkma olasılığı çok fazladır. Köpük sistemleri hangaı· konıması için en etkin ve verimli yöntemolduğwm kamtlaırnştır. 1 -1 UÇAK KAZALARINDA KULLANILAN ARAÇLAR: Her hava alanı acil olarak yangına müdahale edebilme ve yangınla mücadele edebilmekabiliyetleıine sahip olmalıdır. Alam tamamen kaplamak için gerekli miktar, hava alanını kullanan en geniş uçak ve ICAO'nun yayınladığı rehberde belirtilen hava hareketlerinin sıklığı kombinasyonu ile elde edilir. Ek olarak, kuru kimyevi toz gibi diğer söndürücü maddelerde köpük ile birlikte kullanılmak üzere bulunmalıdu·. Uçak kazalarında yangınla mücadelede kullanılan araçlar ile rafinerilerde kullanılanlar arasında "pmnp aı1droll"kapasiteleribakınundan fark vardır. B u terim, araç seyir halindeykenköpük veya su sıkabilınek anlamına gelir. Bu da aracın köpük ve su bakımından .kendi kendine yetebil mesi demektir. Çünkü, hayat kuıiaıma esnasında durup hidrantlara bağlantı yapmak için zaman harcanamaz. Bazı durumlarda bu araçlar yangm bölgesine çok fazla yaklaşma durumunda kalabilirler. Bu durumda aracın kendisi de sıcaklık veya çevreye yayılan yakıt sebebiyle yanma tehlikesiyle karşı karşıya kalabilir. Bu sebeple bu araçlara, gövdenin alt kısmını ve ön kısmını korumaya yarayan, sprey halinde köpük atabilen sistemler takılu-. 1-2 KIYIDAN AÇIKTA BULUNAN HELİKOPTER İNİŞ ALANLAR!: Bu tip iniş alanları gemilerde ve pet rol platfoımlarındaki enönemli alanlardır ve oluşabilecek hasar bakımından en tehlikeli yerler olarak görülmelidir. İniş yapan helikopterler, bu tür açık Konstrüksyon tipi Teldi Yansın Alanı yerlerde çokzorçevre koşullarma manız kaldıklarından, iniş yaptıkları alanda en etkili ve doğru tasarlanmış koruma sistemlerine ihtiyaç duyarlar. Bir kaza durumunda, yangın çıkarsa öncelik araçtakiveçevredeki insanlaııkonunaktu·. Bu sebeple çok çabuk kullaııılabilecek bir söndünne mekanizması gerekmektedir. Ayrıca, yangının diğer bölümlere yayılmasını önlemekte çok önemlidir. Bütün ekipmanlar, her an kullanılı11aya hazırolınalı ve bütün bu il1tiyaçlara cevap verebilecek şekilde tasarlamnalı. İniş alamnda çıkabilecek herhangi bir yangına çabuk müdahale ve kontrol gerekmektedir ve normalde AFFF tip köpük konsaı1tresi kullamlır. Helikopter iniş alanım korumak için en etkili yöntem, bütün alana köpük Max. Tekil Yangun Alanları Eşit veya daha '! ·Fakat daha .büyük (m 2) büyük değil (rn2) Tip 1 (443 ve 332) 2787 3716 2787 Hp il (222) 1858 371'6 18,58 Tip I I (111) tip 111 (211) ve Tlp I V (2H H ) 1394 3716 1394 Tip 11 (000) 1 1 15 3716 11 15 Tip 111 (200) 1115 3716 1 1 15 Ti V (311) 743 371.6 Tip V (000) 465 3716 465 -----------------Yangın ve Güvenlik il Sayı 41 Kasım - Aralık '98 1 ' • '4,)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=