Yangın ve Güvenlik Dergisi 41. Sayı (Kasım-Aralık 1998)

. . . TfHrnH Bll�I yetişemediği yerleri köpükleyebilmek için, monitörler veya yerel yüksek genleşmeli köpük sistemleri ile desteklenmelidir. Erken uyan ve sistemin hemendevreye girmesi, bu durwnlardaki kayıpları minimize etmek için esastIJ. 1 -3-1 Uçak Hangar Sistemlerinin Tasarım Esasları: Tasarım Standartları: Genelde en çok dikkate alınan standaıt, NFPA 409 - Aircraft Üç tip hangar tHarainfgeadı-si'dIJ. lmiştir ve koruma tipi de bu gruplara göre değiGşmektedir. rup 1: Aşağıdaki şartlardan en azından bir tanesine uyan hangarlar; a-) 8,5 m'den daha yüksek biruçak giriş kapısı olan hangar, b-) 3716 m2'den fazla tek yangın alanı olan hangar, c-) Kuyruk yüksekliği 8.5 ın'yi geçen uçak barındıran hangar, d-) Stratejik önemi bulunan askeri uçakGbarındıran hangar, r Aşauğpıdialk: i her iki şaıtı da sağlayat1 hangarlar; a-) 8.5 m veya daha az yüksek bir uçak giriş kapısı olan, ve b-) Aşağıda listelenen özel tip konstıüksiyon için tek yangın alanı olan hangarlar. (Not: Bel irtilen tip BkoinnastKrüoknssityıüoknsNiyFoPnAu i2l e2i0 -Standaıt Tip lgilidir) Grup 111: han A ga ş r ağıdaki her iki şarta uyan lar; a-) 8.5 m veya daha az yüksek bir uçak giriş kapısı olan, b-) Aşağıda belirtilen özel tip konstrüksiyonlar için izin verilen max. tek yangın alanı olan hangarlar. Grup III hangarlar da, en azından Grupll'dekikoruma şartlarını tehlikeli işler yapılmadığı sürece sabit sistemlere ihtiyaç duyulmaz. Gıup I Hangarlarının Kon.ı NFPA'ye göre bu tip hanıgunaarsı: larda birincil tip koruma olarak baskın vana tmi pe kkt eödpiür kv/ seu SsKp Ur eMy ' suins t edma ib ugnear eekk olarak tavsiyesi, HiEx sistemleri de birincil sistem olarak kullanılabilir. Sistem aşağıdakilerin herhangi birisinden oluşabilir. a-) AFFF veya FP köpük konsantresi ile kullanılaı1, min. boşaltma debisi m2'ye 8. llt/dak olan havalaı1dıımalı tip köpük/ su sprinkleri b-) AFFF köpük konsantresi ile kullanılan, min boşaltma debisi m2'ye 6.5 lt/dak olan havalandırmasız tip standart açık kafalı su sprinkleri. S y sHt eemr si kbi as isset edmodne ENxFt ıP· aA H1 3a-z a" rSdp rOi nckclue r pmaanxc.y'9' .3'yemgöre, her sprinkler kafasl11ll1 2 'lik kaplama alanı olacak şekilde tasarlaıunası gerekmektedir. Bazı haı1garlarçok geniş olduğu için, bir yaı1gın esnasında bütün hangarı köpük ile doldum1ak mümkün olaınaı11aktadır. Deluge zone (baskın vana bölgesi) sistemiyle korunan bir bölüm 1394 m2' lik tehlikeli bölgesi olan hangarlar için aşağıdaki kriterler uygulaım. yükase-k)li7.o5 m veya daha az tavan ği lan hangarlar için, tehlike alanı içinde bulunan, herhangi bir noktaıun 1 5 m yarıçaplı dairesinde bulLmaı1 en fazla sayıdaki zonu çalıştırmaya yetecek köpük ve su rezervi bulunmalı. b-) 7.5 m ile 22.5 m arası tavan yüksekliği bulunaı1 haı1garlar için, tehlike alaıu içindebulunaı1, herhangi bir noktaıun 22.5 m yarıçaplı dairesinde bulunan en fazla sayıdaki zonu çalıştırmaya yetecek köpük ve su rezervi buluıunalı. c-) 22.5 m'den daha fazla tavan yüksekliği olan hangarlar için, tehlike alaıu içinde bulunaı1 herhaı1gi bir noktaıun 30 m yarıçaplı dairesinde bulLman en fazla sayıdaki zo11U çalıştırmaya yetecek köpük ve su rezervi bulunmalı. Destek Koruma: Eğer kanat alanı 279 m'yi geçen uçaklara hizmet veriliyorsa, bir destek kaşöapğüıdkaksiişsatretmi gerekmektedir ve ları gerçekleyen yerlerde de tavsiye edilir. -----------------Yangın ve Güvenlik m Sayı 41 Kasım - Aralık '98 a-) Saçılmış yakıt yangınının çabuk kontrolünün söz konusu olduğu yerlerde, b-) Stratejik açıdan önemli olan askeri uçakları barındıran hangarlarda, c-) Uçak ayarlamaları tıkanıklığa yol açaDrseasvteekgikrioşrsuımnıarlıdyüsşaü. k genleşmeli kendinden osilasyonlu köpük monitörleri ile veya veya yerel yüksek genleşmeli köpük ekipmanı uygulamaları ile sağl k ö paünka bsi lii sr .t Ge me riç ezkat et ,ednü şoülkd gueğnul enşdmaenl i, osilasyonlu monitörler kullanarak düşük genleşmeli koruma yapmak daha basit ve etkil u ç a ğDıens i a t d e l i t k r ı . n kdoarkuama için uygulaına hızı, lan alan için FP köpük konsantresi kullanılıyorsa 6.5 lt/dak/m2, AFFF köpük konsaı1tresi kullanılıyorsa 4. l lt/dak/m2 olmalıdIJ. Bu saçılmış yakıt yaı1gın için olan ihtiyaçları karşılan1aktadıı: Tasarımın amacı, sistem çal rıl ko d n ık o tan sonra 30 saniye içinde yan ış g t ı ı n tr l altına alınınalı ve 60 saniye içinde söndürme yapılmalı. Yüksek genleşmeli köpük sistemleri dakikada 1 m derinlik sağlayacak etkili uygulama hızı elde edecek şekilde tasarlanmalıdır. Köpük/Su Handlinelları: servKisöipstüaks/ysounvueı1rai cmi loe rnit euçeadki d e p o s u v e lmeli ve her ikitarafaveuçak içine müdal1ale edebilecek şekilde yerleştirilmelidir. Yerleştirme, bütün alanların 30.5 m'den daha tıZLm olmayanhortunJucuna bağlı nozlle'ın9.2 m'lik müdahale alanı içinde bulunması gerektiğirıi belirten "NFPA 14-Staı1dpipe and hose Sytems" 'e göre yapılmalıdır. debHiseirovericinin en az 227 lt/dak'lıkbir lmalıdır ve min 38 mm çaplı hoıtuma takılınalıdır. Sistem Çalışma Süresi: be Yeeterleiriksöapğük konsantresi aşağıda lirtil nl laınak için sağlaıunalıdır; a-) Birincil ve destek koruma için - 1O dakika (yüksek genleşmeli köpüklü destek sistemi için ise 12 dak.) b-) Köpük - 20 dakika iki adet

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=