handline'nın eş zamanlı olarak çalışması baz alınarak. c-) % 100 sürekli takılı ayrı bir rezerv tankı sistemle birleştirilmelidir. Grup il Hangarların Korunması: Üç alternatiftasarım vardır. a-) Grup I hangarlarında olduğu gibi, NFPA'ya göre bu tip hangarlarda da birincil tip koruma olarak sel baskım tip köpük/su sprey sistemi gerekı11ektedir ve SKUM'un da buna ek olarak tavsiyesi, HiEx sistemleri de birincil sistem olarak kullanılabilir. Fakat köpük solüsyon boşaltma hızı her tip köpük için 6.5 lt/dak/ın2'ye düşürülmelidir. b-) Islak boru veya handline sistemi otomatik destekköpüksistemi ile birlikte çalışacak şekilde kullanılmalı. Birincil sistemin, heıi1angi bir465 m2'lik hangarzeminalanınamin. 6.9 lt/dak/m2'lik bir atış hızı olmalı. Bir sprinkler zonunun max. kaplama alanı 2323 m2 olınalıdır. Destek köpük sistemi, Grup I hangarlarına benzer olmalı. Fakat toplam köpük atma debisi toplam hangar taban alanına bağlıdır. Yüksek genleşmeli köpük kullanan destek köpük sistemlerinde, sistem tasarımı genellikle NFPA IIA'ya uygun olarak yapılır. En az 12 dakika çalışacak, dakikada 1 m derinlik verecekmin. etkili uygulama hızı gerekı11ektedir. On-line köpük konsantresi desteği de aynca gerekmektedir. Grup II veya Grup III hangarları için köpük handlineları her zaman belirtilmez fakat koruma sistemine yararlı bir ek sağlar. Tasarım Örneği: Risk: Stratejik olarak önemli uçaklara barındıran servis ve depo hangarı. Hangarın toplam alanı 2700 1112 ve uçak alt alanı 600 m2'dir. Tasarım Standardı: NFPA409 Amaç: Gerekli köpük koruma sistem tipini ve standarda uygun gerekli min. köpük konsantresini kararlaştırmak. Hesaplar: Askeri uçaklar depolandığından, hangar Grup I olarak sınıflandırılınalıdır. Gerekli su ihtiyacını minimize etmek için, havalandm11asız baskın tip havana monte edilıniş % 1 'lik AFFF köpük atan nozzle'lar kullanabilir. Bu sebeple, aşağıda belirtilen debiler uygulanır. a-) Baskın tip sistem : 6.5 lt/dak/1112 b-) Kanat-altı : 4. 1 lt/dak/1112 Her baskın tip zone için gerekli max. alan 1294 m2'dir bu sebeple iki adet baskın tip zone sistemi gerekir. Gerekli köpük konsantresi miktarı her iki zonun sıra ile çalışmasına göre hesaplamak gerekir. 1-) Korunacak alanlar: a-) Birincil sistem : 2700 1112 b-) Destek sistemi : 600 1112 ----------------Yangın ve Güvenlik m Sayı 41 Kasım - Aralık '98 2-) Seçilen köpük konsantresi : AFFF % 1 3-) Toplam uygulama debileri: a-) Birincil sistem : 2700 x 6.5= 17550 lt/dak. b-) Destek sistemi : 600 x 4.1=2460 lt/dak Toplam: 20010 lt/dak 4-) Çalışma süresi : 1 O dakika 5-) Gerekli köpük konsantresi : 20010 x O.Ol x 10=2001 it. 6-) Köpük handline ihtiyacı: En azından dört adet köpük handline' ı hangarın çevresine yerleştirilmelidir fakat köpük ihtiyacı sadece iki adet köpük handline'ı aynı anda çalışacak şekilde hesaplanmalıdır. Her hat 227 lt/dak'lık ve en az 20 dakika çalışacak şekilde olmalı. Gerekli köpük konsantresi miktarı: 2 x 227 x O.Ol x 20=91 it Bütün sistemler için gereken toplam köpük konsantresi miktarı: 2001 + 91 = 2092 it On-line rezervi = 2092 lt Toplam = 4184 it Notlar: a-) Yukarıdaki hesaplamalar teorik olarak gereken min. köpük miktarını vennektedir. Pratikte, daha fazla karışını oranları sebebiyle bu miktarı arttırmak gerekebilir. Gerçek miktar sadece ekipman seçiminden ve buna göre yapılacak hidrolik analizlerden soma belli olur. b-) Birincil ve destek sistemleri için gereken köpük konsantresi genellikle merkezi bir yerde depolanır, fakat handline'lar için olanlar ayrı bir kap içinde handline istasyonunda tutulur. Uçak hangarlarına en uygun sistem, bladder tank oranlayıcılardır. ■ KAYNAKLAR: • Svenska, Skuın, Desigıı and neering Ma Engi ııual • UK-Qfjshore Fir�fighting Guidance Notes SI-611 • NFPA 409 Aircrajt Haııgars
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=