yangın, yani doğrulanmış yangın alarmı veriliyor. Bu alarm, ön alarmdan farklı olarak kesik kesik tonda verilirken, müşteri katlarında, yangmın olduğu kat üstündeki kat ve altındaki kat olmak üzere 3 katta veriliyor. Bunun haricinde d�, yangın geri hizmet alanında olmuşsa, bu bölgede yangın alarmı devreye giriyor. Bütün personel, ön büronun arkasında toplanmaya başlıyor ve kendilerine verilecek herhangi bir tahliye talimatı olasılığıyla bekliyorlar. Kısaca özetlemek gerekirse, doğrulanmış bir yangın alarmı sonucunda yapılanlan şöyle özetleyebilirim: İtfaiyeye, hotel dışındaki müdürlere , teknik servis ve güvenlik birimlerine haber veriliyor. Bunların dışında kalan oda servisleri, mutfak bölümü ve muhasebe bölümü ön büro arkasında beklemeye başlıyorlar. Bu andan itibaren odalar bölümü müdürü, hotel tabliye timinin lideri konumunda çalışmaya başltyor. Durum yakından izleniyor, küçük çaplı bir yangınsa söndürülüyor, eğer yangının kontrolü güçleşiyorsa ve kısa sürede söndürülmesi mümkün görülmüyorsa hotelin tahliyesine karar veri I iyor. Hotelin tahliyesi de yangının büyüklüğüne göre iki aşamada gerçekleşiyor. • Genel tahliye, kontrol altına alınamayan yangınlarda tüm hotel tahliye ediliyor. • Lokal tahliye, yang111111 çıktığı ve civarındaki bölgelerin tahliyesinin söz konusu olduğu durumlarda uygulanıyor. Sözgelimi, 5. katta çıkmış bir yangında, 4., 5. ve 6. katlar boşaltılıyor. Bu tahliyeye karar verecek olan genel müdürdür. Genel müdür yoksa, genel müdür yardımcısı ya da itfaiye müdürü bu kararı verecektir. Hotelin tahliyesine karar verildiği anda, ön büro arkasmda bekleyen tahliye personeli, master anahtarlarıyla, ön büro müdürünün talimatı doğru I tusu nda katlara dağılarak, odalardaki müşterileri tahliye işlemine başlıyorlar. Bunun için de ilk yapılacak iş , kapının sıcaklığını kontrol etmek ve içeride yangın yoksa kaprnın açılıp dolap içlerine kadar aranarak, bütün müşterilerin yangın merdivenlerine yönlendirilmesidir. Hasta veya özürlü kişiler varsa, koridora çıkarılıp bir battaniyenin üzerine yatırılır ve yangın merdivenlerine götürülür. Bu işlemler devam ederken, odaların boşaltıldığını çek etmek için, "Tümüyle Boşaltıldı" adlı yazı, kapınm kutbunaasılırve kapı açık bırakı!Jr. Eğer müşteri müsait durumda değilse, uyarılıyor ve dışarı çıkması gerektiği anlatılıyor. "Boşaltıldı" yazısı müşteri çıkana kadar asılmıyor. Koridorda dolaşırken de, bütün bu kartlar görülebiliyor, tamamen boşaltılıp boşaltılmadığı kontrol ediliyor. Müşteriler merdivenlerden lobiye iniyorlar ve toplanma yerinde beklemeye başlıyorlar. Ofis müdürü, elindeki müşteri listesiyle, insan kaynakları müdürü de personel Iistesiyle gelerek, müşterilerin ve personelin yoklaması yapılıyor. Böylece bütün personelin tabliye edilip edilmediği anlaşılıyor. Bütün bu işlemler .için, lıotelimizde tngilizce ve Türkçe olarak yazılmış ayrıntılı bir prosedür bulunuyor. Kimlerin ne yapacağı, hangi görevleri yerine getireceği belirlenmiş durumda. Zaman zaman uyguladığımız tatbikatlarda da bu görevler pekiştiriliyor. I-Iotelin tahliyesinin dışında, her departmanının kapatılma ve boşaltılma prosedürü mevcut. Her departmanın işleyiş şekline göre, örneğin muhasebede ve mühendislik bölümünde hangi kayıtların alınacağı saptanır. Bunun dışında yapılması gerekenler, fancoillerin kapanması, kapıları kilitlemeden kapatmak, ışıkları açık bırakmak ve o bölgeden uzaklaşmak ilk yapılacak işler arasında yer alıyor. Yangın esnasında, personelin dışında devreye girecek sistemleri şöyle açıklayabilirim: Ön alarmda, konfirme olmasını beklemeden, bütün kapılar otomatik olarak kapanıyor. Böylelikle Yangın ve Güvenlik a Sayı 43 Mart - Nisan '99 yangın zonlan, bu kapılarla birbirinden ayrılmış oluyor. Konfirme alarm sırasında özel sinyal veriliyor ve bunun dışında asansörler zemin kata gelip, kapılarım açıyorlar ve bekliyorlar. Bu durumda asansörler, yangın moduna geçiriliyorlar. Yangın moclu ne elemek diye soracak olursanız şöyle bir açıklama getirebilirim: Her asansörün yanında zemin katta, camla korunan iki tane buton mevcut. Bunlar yangınla mücadele butonu adı verdiğimiz itfaiyeciler için tasarlanmış butonlardır. Cam kırılarat "on" butonuna basıldığmda o andan itibaren asansör, itfaiye ekibinin emrine giriyor. Bir parmakla kapı kapatma düğmesine sürek]i basılırken, diğer parmakla gidilecek kata basılır ve istenilen kata çıkılır. O kata gelen asansör, kapılarını açar ve bekleme konumuna geçer. Bu durumda asansör başka bir kata çağrılamaz. Hoteldeki yangın anında ise hoteliıı bütün egzost fonları çalışır duruma geliyor. Bütün merdivenlerde ve asansör şaftlanna bulunan basınçlandu111a fonlan faaliyete geçiyor. Taze hava temin eden bütün klima santral!eri duruyor. Hoteldeki bütün ışık sistemleri, yüzde yüz ışık verecek konuma otomatik olarak geliyor. Bütün hoparlörlerden, Türkçe ve İngilizce olmak üzere tabliyenin yapılması uyarısı yapılıyor. Müzik sistemleri de, bu uyarının duyulabilmesi için duruyor. Örneğin son zamanlarda İsveç'teki bir diskotekte meydana gelen yangında birçok genç, yanarak canverdi. Eğer yangın alarm sistemi olsaydı ve müzik kısılıp böyle bir anons yapılsaydı, sonuç çok daha farklı olurdu. Bütün sistemin işlerliği de yılda 2 defa denetleniyor. Dedektörler, asansörler, yangın kapıları, müzik ve ses sistemleri kontrol ediliyor Yangınla mücadele sistemi: • Sulu •Kuru • Kuru kimyasal olarak 3 'e ayrılıyor.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=