Yangın ve Güvenlik Dergisi 43. Sayı (Mart-Nisan 1999)

ne kapasitede su deposunun yapılması gerektiği hususu da ayrıntılı olarak düzenlenmiştir. Buna göre, milli saraylar, müzeler, umuma açık büyük yerler ve alış veriş merkezleri, büyük dinlenme ve eğitim tesisleri, çok katlı endüstriyel binalar ve benzerleri 250 tondan, lojman ve küçük daireler ile köy okulları gibi az sayıda insana hizmet veren binalarda ise 10 tondan az olmamak üzere ve depo kapasitesinin 1/ 3'ünün yangında kullanılması esasına göre yapılmış su deposu tesis etmek zorundadırlar. Yönetmeliğin dördüncü kısım ikinci bölümünde ise yangın ihbar ve alarm sistemleri konusu düzenlenmiştir. Bu bölümde; a. Kapalı kullanım alanı 200 ila 1000 metrekare arasında bulunan her türlü kamu binasında el ile uyarmalı ve sesli ikaz verecek şekilde bir yangın ihbar sisteminin kurulması, b. Umuma açık ahşap ve yüksek binalar ile hastane, huzurevi, sinema, tiyatro, spor salonu, otel, işhanı, iş merkezi, eğitim ve dinlenme tesisleri, misafirhaneler ve benzerleri gibi binalar ile kapalı kullanım alanı 500 metrekareden büyük alış veriş merkezleri ve kapalı otoparklar ile mahalli itfaiyece gerekli görülen diğer kamu binalarında dedektörlü otomatik yangın ihbar ve alarm sistemlerinin kurulması, sabotaj ihtimali yüksek olan önemli ve değerli binalarda ise görüntülü otomatik yangın ihbar ve söndürme tesisatının tesis edilmesi zorunluluğu getirilmiştir. Yönetmeliğin dördüncü kısım üçüncü bölümünde ise kamu binalarında bulundurulacak taşınabilir yangın söndürücülerin sayı ve cinsleri ile bunların dolum, bakım ve kullaııımına dair esaslar belirlenmiştir. Buna göre; a. Her bağımsız bölüm için bir adet olmak üzere beher 200 metrekarelik taban alaııı için bir adet ilave edilmek suretiyle uygun tipte taşınabilir yangın söndürücüler bulundurulması esastır. Çok katlı yüksek binalar ile endüstriyel yapılarda ise beher 100 metrekare için bir adet 6 kilogramlık uygun tipte yangın söndürücü bulundurulması esastır. b. Bu söndürücülerin çok az bir kısmı dalıi kullanılmış olsa her kullanımdan sonra TS 862 standardına uygun şekilde belgeli firmalara doldurtulur. İtfaiye teşkilatınca her yıl periyodik bakımları yapılır ve kontrol kartları imzalatılır. c. Araç kapasitesi 20'den fazla olan kapalı otoparklar ile çok katlı otoparklarda otomatik sprinkler ve ihbar dedektörleri ve bina içi hidrantı tesis edilir. d. Binada görevlilerin sosyal ihtiyaçlarını karşılamak bakımından çay ocağı ve mutfak açılması gerekiyorsa bu durumda gerekli yangın güvenlik önlemlerinin alınması zorunludur. Yönetmeliğin beşinci kısmı "örgütlenme başlığı altında düzenlenmiş ve bu bölümün birinci kısmında "Görevliler" belirlenmiştir. Buna göre; a. Binada yangından korunma ve kurtarma faaliyetleri ile ilgili olarak bir yangın yönergesi hazırlanır. Bu yönergede görev ve yetkiler ile yangın sırasında ne gibi işlerin yapılacağı ayrıntılı olarak gösterilir. b. Mesai içi nöbet tutan personel ve gece bekçilerinin nöbet tutma esasları gibi hususlar ile tatil günlerinde nöbet tutacak personel ile ilgili hususlar ve yangın sırasında görevlendir i lecek ekiplerin ve personelin isim ve adresleri ve sayıları ile görevleri gösterilmiştir. Yönetmeliğin beşinci kısım ikinci bölümünde yangın söndürmede kullanılacak araç gereç ve malzemenin nelerden ibaret olduğu ve bunların biribirlerine uygunluğu, bu malzemelerin bakım ve kontrolü ile demirbaştan düşüm işlemlerinin nasıl yapılacağı hususu düzenlenmiştir. Yönetmeliğin beşinci kısım "üçüncü" bölümünde ise ödeneklerin sağlanma biçimleri ile bu amaçla konulan ödeneklerin başka amaçla kullanılmasının yasak olduğu hususu düzenlenmiştir. Yönetmeliğin beşinci kısım "dördüncü" bölümünde ise yangınla mücadele konusunda görevlendirilen personelin eğitiminin nasıl yapılacağı ve sorumluluklarının sınırı belirt i lmiştir. Yönetmeliğin altıncı kısmında ise söndürme, kurtarma, koruma ve ilk yardım ekiplerinin yangın anında hareket tarzlarını düzenlemiş olup bu durumda yangının mesai saatleri içerisinde ve dışında olmasına göre ayrı ayrı varsayımlara göre neler yapılacağı hususu açıklığa kavuşturulmuştur. Altıncı kısım "ücüncü" bölümde denetime yetkili olan kişiler belirtilmiştir. Buna göre; denetimler, kurum amiri veya görevlendireceği kişi veya heyet, mülki amir veya görevlendireceği heyet, bağlı bulunulan kurum müfettiş veya kontrolörleri ile hükumet konakları bakımından İçişleri Bakanı adına Sivil Savunma Genel Müdürü veya görevlendireceği kişi veya heyetler ile mülkiye müfettişleri aracılığı ile yapılır ve denetim sonuçları her yıl mart ayı sonuna kadar İçişleri Bakanlığı Sivil Savunma Genel Müdürlüğü'ne gönderilir. Yönetmeliğin yedinci kısmı "Birinci · Bölümünde" uygulamada dikkat edilecek hususlar başlığı adı altında birlikte uygulanacak mevzuat hükümleri gösterilmiştir. Buna göre; a. 27.11.1973 tarihli ve 7/7551 sayılı Bakanlar Kurulu kararıyla yürürlüğe konulan "Parlayıcı, Tehlikeli ve Zararlı Maddelerle Çalışılan İşyerlerinde Alınacak Tedbirler" Hakkında Tüzük, b. 14.08.1987 tarihli ve 87/12028 sayılı Bakanlar Kurulu kararıyla yürürlüğe konulan "Tekel Dışı Bırakılan Patlayıcı Maddelerle Av Malzemesini ve Benzerlerinin Üretimi, İthali, Taşınması, Stoklanması, Depolanması, Satışı, Kullanılması, Yokedilmesi, Denetlenmesi" usul ve esaslarına ilişkin Tüzük, c. 04.12.1973 tarih ve 7/7583 sayılı Bakanlar Kurulu kararıyla yürürlüğe konulan "İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği" Tüzüğü, el. İmar Kanununa göre çıkarılmış yönetmelikler, e. Koruyucu güvenlik özel talimatları, f. Varsa, Mahallin "İtfaiye yangından korunma yönetmeliği". Yedinci kısım "ikinci bölümde ise yönetmeliğe aykırı hareket edenler hakkında cezai hükümler ve yasaklar" gösterilmiştir. Buna göre; bu yönetmelik hükümlerine aykırı hareket edenler hakkında "idari emirlere riayet etmemek fiilinden, verilen görevi zamanında yapmayanlara da fiilin derecesine göre görevi ilımal veya suistimalden soruşturma açılarak gereğinin yapılacağı" öngörülmüştür. Yedinci kısım "üçüncü bölümde" devlet tarafından kullanılan Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmeliğin yürürlükten kaldırıldığı, "Dördüncü" bölümde ise "Geçici Hükümler" başlığ ı altında düzenleme getirilmişt i r. Uygulamaya yönelik tüm yasal metinlerde olduğu gibi bu yönetmelik de kendisinden evvel yürürlükte bulunan 69 maddelik yönetmeliğin uygulamada ortaya çıkan eksikliklerinin giderilebilmesi bakımından konu ile ilgili tüm kurum ve kuruluşların da görüşlerinin alınması şartıyla bakanlığımız tarafından yeniden düzenlenerek yürürlüğe konulmuş olup ihtimal ki bu yönetmelik hükümleri de uygulamadan doğabilecek eksiklikler de nazara alınarak zaman içinde ve gecikmeksizin güncelleştirilerek bütün ihtiyaçlara cevap vermesi sağlanacaktır. ■ Yangın ve Güvenlik m Sayı 43 Mart - Nisan'99 --------------

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=