Deniz kazalarına sebep olan faktörler iyi etüt edilip hepsü1in giderilerek, aksaklıkların minümıma inmesini temin etmek prensibi ile, kalifiye personel, uygun, modern donanımlar ve araçlar kullanılması sağlanılmal ıdır. Tankeryangınları da bu uluslararası kuruluşların ortaya koydukları kurallara uyularak önlenebilir. Kural koyucu kuruluşların başında Milletlerarası Denizcilik Teşlcilatı (IMO) Uluslararası Deniz Ticaret Odaları (ICS) gibi kuruluşları sayabilü-iz. Tanker kazalarmı önlemede insan faktörü acısından ISM, STCW teknik ve hizmete yönelik kurallar ise OCIMF (Oil Companies International Maritime Fonım "Petrol Şirketleri M illetlerarası Denizcilik Forumu), ISGOTT (International Safety Guide for Oil Taııkers and Terminals "Tankerler ve Terminaller için Milletlerarası Emniyet Rehberi"), SOLAS gibi kurallar ve rehberler kazaların önlenmesinde fayda sağlamaktadır. Yukarıda zikredildiği üzere Türkiye de adı geçen Uluslararası kuruluşlara üyedir ve MARPOL, SOLAS gibi uluslararası anlaşmalara imza koymuştur. Bu anlaşmalara dayalı olarak 5442 sayılı iller idaresi Kanunu, 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Önlemlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun 1380 sayılı Su Ürünleri ve Limanlar Kanunu, 2872 sayılı Çevre Kanunu, Bakanlar Kurulunun 6.8.1975 tarih ve 7-10357 sayılı kararına dayalı karada çıkabilecek yangınlara, deniz, ]iman veya kıyı !arda çıkıp karaya ulaşabilecek ve yayılabilecek veya karada çıkıp kıyı, lünan ve denize ulaşabilecek yangınlara karşı alanabilecek önleme, söndürme ve kurtarma tedbirleri hakkında yönetmelik, bu konuda bize ışık tutmaktadır. Bunun dışında Genel Müdürlüğümüzün de faaliyet alanı içinde olan Seyir Yardtmcılarından da söz etmek faydalı olacaktır. Özellikle sığ sular, kanallar, boğazlar ve liman yaklaş1mlarında seyir yardımcılan deniz vasıtalarını güvenli seyri açısından çok önem taşımaktadırlar. Genel Müdürlüğümüz tüm Türkiye Sahillerinde tekel olarak bu seyir yardımcılannı kurma ve çalışmaları sürdürmekle sorumludur. Adı geçen seyir yardımcıları dGPS, (küresel konumlama sistemi), Radar beacon, Deniz fenerleri ve kısmen de olsa kuracağımız SAR amaçlı telsiz istasyonları yine bu amaç için faydalt neticeler vermektedir. "Boğazlarve Marmara'da kurulacak VTMIS (Gemi Trafik Yönetim ve Bilgi Sistemi) de Ti.irk boğazlarındaki en önemli kaza önleyici mahiyette faaliyetlerden biridir." Yaııguı ve Güvenlik: Deniz Kazaları özellikle boğazlar için ne gibi tehlikeler taşıyor? Hücum Tulgar: En büyük tehlike Boğazlardaki yerleşimlerdir. İstanbul ve Çanakkale şehirleri kıyılarında yaşayan milyonlarca insan çok ciddi bir tehlike ile karşı karşıya kalmaktadıt'., Diğer tehlike çevre kirliliği ve ekolojik dengenin bozulmasıdır. Yangın ve Güvenlik: Tanker Yangınları ve deniz kazaları sonucunda oluşan hasarları Stn!flandırabilir misiniz? Hücum Tulgar: Deniz kazaları genellikle insan hayatının tehlikeye girmesine, çevreye verilen zararlara ve varlıkların kaybına yol açmaktadır. Denizdeki kazalar genel olarak, acil müdahale gerektiren ve acil olmayan olaylar olarak sınıflandırılabilir ki, güverteve makina hasarları, oturma ve kırılmalar, çatışmalar, yangın ve patlamalar ilk gruba girer. Batma ve alabora olma gibi olaylar ikinci sınıftandır. Dünya genelinde en s1k rastlanan deniz kazaları %30 sıklıkla güvetie ve makine hasarlandır. Makine arızası veya fırtına, yük kayması ve diğer sebeplerle güverte basarları gemiyi manevradan aciz duruma düşürerek gemi ve yükün riske gü·mesine sebep olur. Kazaların %20'si oturmalar ve enkaz olarak görülmektedir. Kuru yük gemilerinin sayısı fazla ve taşıdıkları yükler de çok çeşitli olduğundan, oturma şeklindeki kazalarda en az tankerler kadar kirlilik riski taş1maktadırlar. Seyir hataları, manevra kabiliyetinin kaybı, demir taraması gibi sebeplerle oturan gemiler, süratle müdahale edilmediklerinde deformasyon ve kırılma riskleri taşımaktadır. Toplamm %15 ile en yaygm kazaların üçüncü sımfı çatışmalardır. Çatışmalar, trafik yoğtmluğu, seyir güçlükleri ve seyir sistemlerinin yetersizliklerinden kaynaklaırn1aktadır. Çatışmaların büyük bir yüzdesi limanlarda, liman yaklaşımlarında ya da dar su kanallarında vuku bulmaktadır. Çatışmaların en yaygm sonucu güverte hasarlarıdır. Yanıcı yük taşıyan gemilerin çatışmaları neticesi patlama ve yangmlar görülebi lir. Çevre kirliliği riski çok yüksektir. Yanma ve patlamalar, çatışmalarla aynı oranda gerçekleşmektedir. Deniz kazalarının %7'si gemilerin köprü, liman yapıları gibi diğer cisimlere çatmaları neticesi görülmektedir. Günümüzün modern haberleşme imkanlarına rağmen anı gemi kayıplarının en büyük sebebi olan yük kaymaları ve meyillenmeler %6 sıklıkla görünmektedir. Kalan yüzdeyi savaş kay1pları oluşturmaktadır. Deniz kazaları, kazaya uğrayan gemilerin tipine, büyüklüğüne ve yaşına göre de sınıflandırılabilirse de bu daha ziyade akademisyen ve sigortacıları ilgilendirmektedir. Gemi yangınlarının en küçüğü dahi çok tehlikelidir. Çoğu gemi yangını makinadairesiya da yaşam mahallü1de başlamaktadır; makina dairesindeki petrol yakıtları başlangıçta alev alarak hızla yayılmakta ve gemide etkili bir yangın söndürme işlemi yapılmadığında, makine bölümüne bitişik olan Yangın ve Güvenlik m Sayı 43 Mart - Nisan '99 ----------------
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=